Moderator: Arcturus

Svar
Guru

Straffer (For mange? For få? VAR? Og løysinga!!)

Legg inn av Guru » man aug 17, 2020 14:40:27

La oss starte med tørre fakta.

Her er antall idømte straffer frå 2015 til 2020, og måla dei har ført til:
2015: 55/43
2016: 50/36
2017: 53/42
2018: 49/38
2019: 60/45
2020: 57/45

Effektiviteten er ganske jamn, mellom 72 og 79% av straffene blir til mål.

Som vi veit er det kun spelt 14 runder i 2020. Med like mange dømte straffer i fortsettelsen blir talla for denne sesongen 122/96. Det er skyhøgt over alle andre sesongar.

Så til antallet mål per kamp. Her følger [totalt antall skåra mål] / [straffemål] / [mål per kamp] / [straffemål per kamp] / [mål per kamp ekskl.straffer] / [andel mål som er straffer]

2015: 774 / 43 / 3,23 / 0,18 / 3,05 / 5,6%
2016: 653 / 36 / 2,72 / 0,15 / 2,57 / 5,5%
2017: 682 / 42 / 2,84 / 0,18 / 2,67 / 6,2%
2018: 672 / 38 / 2,80 / 0,16 / 2,64 / 5,7%
2019: 699 / 45 / 2,91 / 0,19 / 2,73 / 6,4%
2020: 351 / 45 / 3,13 / 0,40 / 2,73 / 12,8%

Det er nok statistikk til å lage ein sak. Det er heilt openbart at noko har skjedd. 2015 var ein målrik eliteseriesesong. Etter det har målsnittet vore ganske stabilt, før det har gjort eit hopp frå i fjor til i år. Det hoppet tilsvarer nøyaktig auka i straffemål. "Mål per kamp eksklusiv straffemål" er nøyaktig det same i år som i fjor.

Kva er grunnen til at det er så mange fleire straffer i år?

Nokon peiker på coronasesongen. Kampar tett i tett for både spelarar og dommarar, med ei veldig spesiell oppkjøring. Og kampar utan publikum på tribunene. Eg klarer ikkje å sjå forklaring i dette.

Vi har ikkje VAR i Norge, men har vi likevel blitt påvirka? I den grad eg har ein følelse heller eg i den retning. Alle involverte ser på VAR-fotball. Det er eit endå større fokus på situasjoner i feltet enn det var før. Og VAR kan ha senka terskelen for å dømme, sidan vi er blitt vande med å sjå brutale avgjersler i grenselandssituasjoner. Legg også merke til at reglane er endra for å passe til VAR. For eksempel er det bestemt at "eikvar berøring med hånd frå angripende lag i foranledning til mål skal føre til annulering". Dette er ei formulering som er laga for å gjere reglane firkanta/objektive og dermed fjerne eitt lag av skjønn frå videovurderinga. Vi husker målet Holmbert laga mot Vålerenga. På vei inn var den hårfint innom handa hans, utan at det verken hadde betydning for at det blei mål eller at det var bevisst handling eller unaturlig stilling. I henhold til nye reglar skulle det blitt annulert, heldigvis følgde dommeren dei gamle. Eg innbiller meg at det ligg noko her, men det er rein spekulasjon.

Så vi veit at det blir dømt mange fleire straffer. Men blir det dømt for mange?
Om vi ser på diskusjonane etter kampane, så er det like mykje diskusjoner om straffer som blei oversett som det er om straffer som feilaktig blei dømt. Det heiter seg at det som er frispark utanfor målfeltet er straffe innafor. Dommerane har heilt klart sett mellom fingrane med mykje før, no er fingrane bittelitt meir samla. Men det er fortsatt rom for å dømme mange fleire enn det som blir gjort.

Straffer er ein forbannelse og velsignelse. Vi håper på det i kvart angrep, og roper etter dei når vi ser den minste antydning. Nesten like mykje som vi håper på mål. Der vi må skylde på spelerane våre når vi ikkje skårer, så kan vi skylde på dommeren når vi ikkje får straffe. Desse situasjonane avgjer mange kampar. Sjølve har vi fått 4 straffer (skåra på 3), medan motstanderane våre har skåra på alle sine 8. Eg skal sjølvsagt ikkje gå inn på rett og gale, men det er klart at det betyr noko. Om vi hadde tatt vekk dess 12 straffene ville vi ha hatt 11 poeng i staden for 7. Siger mot Odd i staden for tap, siger mot Strømsgodset i staden for uavgjort, uavgjort mot Rosenborg i staden for tap og uavgjort mot Start i staden for siger. Vi er berre eit eksempel.

Det har vore sagt at dommeren må vere heilt sikker på at det skal vere straffe for å dømme, sidan det er så avgjerende. Det har nok opp gjennom åra ført til at dommerane har lagt lista høgt. Heilt klart høgare enn utanfor feltet. Det har gitt dei stort rom til å vurdere om straffe er "rett straff" for forseelsen. Men er dette riktig måte å sjå det på? Det er ein like stor feil å gi ei straffe for lite som ei for mykje. Og reglane skal jo følgast, ikkje sant? Ein ball som treff ei hand, ein speler på veg ut av feltet som får ein kakk på foten. Det er forseelser, ikkje sant? Og er det ikkje då dommeren si fordømte plikt å dømme straffe, uansett om det aldri i verda ville ha blitt ein sjanse om forseelsen ikkje hadde skjedd? Det finns reglar, og dei skal følgast. Rettferdighet og fotballforståelse er viktig det, men regelverket kjem først. (Vi klager uansett når vurderingane går mot oss.)

Eg har løysinga. Sjølvsagt har eg det. Dei som har lest her inne ei stund har sikkert lest den før. Her kjem den igjen.

Problemet med straffer er at det ikkje er noko balansert forhold mellom forbrytelse og straff.
- Ein bitteliten forseelse inne i feltet fører med 75% sikkerhet til mål.
- Ei grovt usportslig nedsparking rett utanfor 16 gir eit frispark som antakeligvis havner på tribuna. Kanskje med eit raudt kort som plaster på såret, men kor mykje hjelp er det i det når det er 3 minutt att?

Løysinga er å bryte opp dette misforholdet. Døm på alt du ser, men "små" forseelser gir berre frispark i staden for straffe. (Dra det gjerne ut til 16-meterlinja av praktiske hensyn.)
"Store" forseelser skal gi straffe. Uansett om dei skjer inni eller utanfor 16-meteren.

Det er sjølvsagt ein liten jobb å gjere med å definere "store" og "små" forseelser. Ein kommentar eg ofte har fått er at det blir for mykje skjønn for dommeren. Det er eg heilt uenig i. Skjønnet er der uansett, dei fleste situasjonane er gråsonesituasjonar. Og konsekvensen av å gjere feil blir mykje mindre.

Kort skisse:
Straffe for å hindre klare målsjanser. (Kanskje situasjonane som gir raudt kort i dag?)
Legg til gult kort dersom det er med vilje.
Gjer det til raudt dersom sjansen du tar vekk er større enn "åleine med keeper".

Frispark på alle andre forseelser.

Straffa i går ville ha blitt frispark og gult kort til Kongshavn. (Trur eg.)
Den mykje omtalte straffa Castro fekk mot Start ville ha blitt frispark. Like rett eller feil dømt som i dag, men det hadde blitt mykje mindre snakk om det i ettertid.
Den berømte nedsparkinga til Ole Gunnar Solskjær av Robert Lee i 1998 ville derimot ha blitt straffe og gult kort i staden for frispark og raudt.

Dette systemet har fleire fordelar.
1.Det er meir rettferdig.
2.Dommerane kan dømme både etter regler og fornuft samtidig.
3.Spelerane vil i mindre grad bruke energi på å framprovosere straffer. I staden vil det lønne seg å halde seg på beina og spele fotball.

Når skal vi få innført dette? Ein testsesong i obos-ligaen eller ei 2.divisjonsavdeling hadde vore på sin plass.

For vi er enige i at dagens system er eit problem, ikkje sant? Det er ikkje meininga at straffesparka skal vere ein så sentral del av fotballen som det har blitt.
Nokon veit bedre enn andre

gaddag

Re: Straffer (For mange? For få? VAR? Og løysinga!!)

Legg inn av gaddag » man aug 17, 2020 23:14:30

Endringen av regelen på hands er nok en bidragsyter i stor grad vil jeg tippe.

Men om vi heller kalle straffe et frispark så hadde det vært artig å se om 16m boksen har vært en sone med svært få frispark tidligere sammenlignet med andre steder på banen. Samtidig er det jo også området foran målene en av de stedene med klart flest dueller.

Men ja. Enig i at det er alt for mange straffespark i ES nå. Det ødelegger mye av dynamikken og spenningen. La oss håpe dommerne endrer seg og blir mer gniene. Men regelendringer ala de du foreslår har jeg ikke helt troa på. Av den enkle grunn at vi må følge de samme reglene som resten av verden.
Og for meg virker det som det er Eliteserien som har et problem med dette nå. Fungerer bedre andre steder,

Guru

Legg inn av Guru » tir aug 18, 2020 14:19:06

gaddag skrev:
man aug 17, 2020 23:14:30
...Men regelendringer ala de du foreslår har jeg ikke helt troa på. Av den enkle grunn at vi må følge de samme reglene som resten av verden...
Vi må sjølvsagt ha same reglane i heile fotballverda. Eller, nesten heile. Det er vanlig å teste ut store endringer i mindre ligaer. Om eg husker rett blei for eksempel tilbakespelsregelen testa ut ein sesong i rumensk andredivisjon. Så ein test i ein av dei nevnte divisjonane våre vil vere eit heilt naturlig skritt. Sikkert ein fordel å spele på lag med FIFA, men ingenting prinsippielt i vegen for at fotballtinget kan bestemme det åleine.

gaddag skrev:
man aug 17, 2020 23:14:30
...Og for meg virker det som det er Eliteserien som har et problem med dette nå. Fungerer bedre andre steder,
Trur du har rett. Her er tall frå dei siste 5 sesongane i andre ligaer:

England (15/16 - 19/20): 90-105-81-103-93
Nederland (16/17 - 19/20): 97-83-94-73
Spania (16/17 - 19/20): 121-113-130-154
Tyskland (16/17 - 19/20): 97-92-91-73

Den tyske ligaen har 18 lag, dei tre andre 20. Spania hadde eit kraftig hopp i straffer for 18/19 til 19/20, antallet er gått ned i dei tre andre utvalgte. Så det er ingen enkle konklusjonar å trekke ut frå desse talla.

Eg står fortsatt på mitt. Straffespark er blitt eit problem som vi bør prøve å løyse. VAR vil ideelt sett gi "riktige" avgjersler, men drar samtidig meir fokus til denne vorta på fotballens rompe.
Nokon veit bedre enn andre

Abderrazak Matzerath

Legg inn av Abderrazak Matzerath » tir aug 18, 2020 14:27:19

Guru skrev:
man aug 17, 2020 14:40:27

Problemet med straffer er at det ikkje er noko balansert forhold mellom forbrytelse og straff.
- Ein bitteliten forseelse inne i feltet fører med 75% sikkerhet til mål.
- Ei grovt usportslig nedsparking rett utanfor 16 gir eit frispark som antakeligvis havner på tribuna. Kanskje med eit raudt kort som plaster på såret, men kor mykje hjelp er det i det når det er 3 minutt att?
Føler dette er kjernen i problemet anno 2020. Har en mistanke om at VAR, med sin møysommelige halv-vitenskapelige leten etter en millimeter brudd på reglene, har ført til at den norske dommerstanden mener lignende millimeter-regel-brudd skal straffes like hardt innenfor sekstenmeteren, selv uten VAR. Altså; er det kontakt (og spilleren detter!) er det straffe. Stryker ballen langs hårstråene på hånda er det hands.

Dommerne må alltid bruke en viss grad av skjønn, men savner at de legger lista høyere igjen både innenfor og utenfor feltet. Hver gang jeg ser en kamp fra la oss si høyere nivå (Premier League, Champions League etc) så er det tusenvis av situasjoner det hadde blitt blåst på i Noreg men de lar passere. Norske dommere bør bli flinkere til å ta de styggere tilfellene med nedsparkinger, stemplinger, albuer og hindringer av overganger fremfor å blåse istykker kampene hver gang en spiller snubler, detter av uant grunn, eller kommer borti en annen.

Personlig er jeg dessverre for fotball-konservativ for både frispark innenfor 16-meteren, flygende innbytter alla Normark, eller VAR. Det kan jo hende fotballen generelt hadde hatt godt av noen nye regler, enten det er frispark innefor 16-meteren, oransje kort (!)(= midlertidige utvisninger), flere bytter, VAR, eller annet, men samtidig; why change a winning team? (Fotballen generelt altså, ikke AaFK). Noe må vi jo ha å klage på, og se hva som, i moderniseringens ånd, har skjedd med ski-idretten...

Svar