Moderator: Arcturus

faani

Re: Kamptråd 22. AaFK - Odd 25/10 kl 18

Legg inn av faani » man okt 26, 2020 12:31:50

Det kan jo sjå ut som at laget treng psykolog(ar). Laget/spelerane, ser jo ut til å ha mista tru på seg sjølv... målet i mot, rett før pause, skulle jo sjølvsagt ikkje skjedd! Det var jo ein rein keepertabbe!
Men det ser jo ut som at laget no ikkje klarer å takle slikt! Spelar for spelar, er ikkje laget i utgangspunktet SÅ dårleg!
Uff. Kan laget i det minste få EIN seier, snart, er det jo å håpe på litt meir sjøltillit...
🙁
Litt skryt: Takk til Stormen/Aalesund support, som uansett står på! 🙂

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » man okt 26, 2020 13:14:41

Enig med Faani, kudos til Stormen og Ålesund Support for fremdragende innsats tross dårlige resultater og liten gruppe !

Litt på siden:
Kastrati (pussig nok KBK spiller) dummer seg loddrett ut ved å kalle Fagermo "en jævla soper". Gjentar det i intervju.
Sier nå han ikke visste hva det betød.
Etter rasismeropene både hos oss og i Sandefjord så har slike ting et stort og riktig fokus nå.
Jeg tror ikke ett sekund på forklaringen og mener han bør straffes veldig strengt. Skal vi ha nulltoleranse så er det en god sak å vise det på !
Denne sesongen bør være over for Kastrati.
Aafk - gjør noe med seg selv

Prellen

Legg inn av Prellen » man okt 26, 2020 15:02:42

DAGGAD skrev:
man okt 26, 2020 13:14:41
Enig med Faani, kudos til Stormen og Ålesund Support for fremdragende innsats tross dårlige resultater og liten gruppe !

Litt på siden:
Kastrati (pussig nok KBK spiller) dummer seg loddrett ut ved å kalle Fagermo "en jævla soper". Gjentar det i intervju.
Sier nå han ikke visste hva det betød.
Etter rasismeropene både hos oss og i Sandefjord så har slike ting et stort og riktig fokus nå.
Jeg tror ikke ett sekund på forklaringen og mener han bør straffes veldig strengt. Skal vi ha nulltoleranse så er det en god sak å vise det på !
Denne sesongen bør være over for Kastrati.
Håper ærlig talt du ikke mener det du skriver. Hele saken er latterlig. Burde aldri blitt straffa for det.

rogerlima

Legg inn av rogerlima » man okt 26, 2020 16:48:43

Nå sporer vi av her, men her må du nesten begrunne hvorfor du mener skjellsordet «soper» på en tv-sendt kamp IKKE bør få konsekvenser, Prellen.

Prellen

Legg inn av Prellen » man okt 26, 2020 17:20:16

rogerlima skrev:
man okt 26, 2020 16:48:43
Nå sporer vi av her, men her må du nesten begrunne hvorfor du mener skjellsordet «soper» på en tv-sendt kamp IKKE bør få konsekvenser, Prellen.
Fordi det er ingen som hadde reagert om han hadde kalt fagermo for en "skalla kukk". Han slang et skjellsord i kampens hete i en diskusjon med motstanderens trener, og de gjorde opp seg i mellom i pausa, ferdig snakka sak der. Slutt med denne forbanna sutrekulturen der hver eneste lille kommentar skal dissekeres, og folk skal straffes i hytt og pine. Fotball engasjerer følelser, og da kan det komme ut ord som ikke nødvendigvis burde bli sagt. Det her dreier seg kun om politikk. Skal du ha slutt på rasisme, så slutt og lat som alt er rasisme. Når en idiot i trafikken ikke opprettholder vikeplikten og du tenker; "for en soper" så har det ingen verdens ting med homofili å gjøre, akkurat som det kastrati sa til fagermo. Når daggad presterer å si at han burde bli utestengt resten av sesongen så reagerer jeg. Kan ikke fordra kastrati som person, men er latterlig hvordan han blir behandlet nå.

Lurer på hvordan verden hadde reagert hvis noen hadde filma deg når du slang dritt til folk? Noe jeg vet at du har gjort en gang i livet.

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » man okt 26, 2020 17:52:19

Jeg skal love deg at jeg har brukt de fleste rasistiske, homofobe fraser gjennom ett etter hvert langt liv Prellen.
Men jeg har da lært en del ting underveis. Og jeg skjønner langt bedre nå hvor vondt det kan være for de som rammes.

Det var derimot ikke poenget mitt.
Poenget er at når vi utestenger en person som i et svakt øyeblikk ropte Apekatt i over et år, så må da AKKURAT den samme straffen gjelde for Kastrati ??
Og hvis ikke, hvorfor ?

Jeg har da kalt mange for apekatt jeg, men ingen mørkhudede. Hvorfor skal vi ikke tro vedkommende på at han ikke koblet apekatt som rasistisk ?
Faktisk så tror jeg "jævla soper" er noe jeg la bak meg i tidlig tenårene om jeg noengang har brukt det.
Aafk - gjør noe med seg selv

Prellen

Legg inn av Prellen » man okt 26, 2020 18:24:45

Er det som er poenget mitt. Absolutt alle har gjort det kastrati gjorde igår, eneste forskjellen er at vi hadde ikke et kamera i trynet når det skjedde.
Han bør ikke utestenges fra jobben sin pga han sa noe dumt i kampens hete, akkurat som du ikke burde blitt suspendert fra jobben din når du sa noe dumt. Jeg syntes også at å utestenge han som ropte apekatt er feil. Hadde aldri blitt gjort noe sak ut av det hvis pellegrini hadde ignorert den kommentaren. Forstår at klubben gjør det pga trykket fra utsiden, men jeg syns man bekjemper denne kampen på helt feil måte. Skal man få slutt på rasisme så må vi slutte å behandle forskjellig, og det betyr at ALLE folk må tåle å høre ting som ikke er så koselig en gang iblant. Det kommer ALDRI til å bli slutt på drittslenging i verden.

Det burde ikke være noen forskjell fra å si "Jævla måneskalle" eller "Jævla soper". Jeg VET at fagermo ikke ble støtt av den kommentaren, men han kunne blitt det av "måneskalle". Hadde aldri blitt noe ut av det da, så handler ikke om følelsene til folk, det handler om politikk. Kun visse grupper skal beskyttes, og så lenge vi fortsetter med det så kommer rasisme aldri til å bli borte.

Aldri brukt "soper" selv. Idiot funker på kryss og tvers av alle raser.

rogerlima

Legg inn av rogerlima » man okt 26, 2020 19:38:30

Hallo i luken. Selv er jeg den første til å vedgå at venstresidens pk-hysteri blir deres undergang, men alvorlig talt. Skjellsord som diskriminerer pga hudfarge, legning, og tro er og blir uakseptable i det offentlige rom. Dette trenger du ikke relativisere engang, Prellen.

Tilbake til fotball nå.

olav60

Legg inn av olav60 » tir okt 27, 2020 11:13:06

Det er nok så at en ikke skal sjikanere noen. Men jeg syns vi bør gjøre et unntak når det gjelder D-E F ;)
Jeg mener også å huske at vi på landet før i tiden brukte ordet om noen som hadde gjort noe virkelig storartet elle bemerkelsesverdig:
-Han er en skikkelig Soper !
Men vi visste vel ikke da at det betydde noe annet i de store byene
Sist redigert av olav60 den tir okt 27, 2020 19:09:46, redigert 1 gang totalt.

Brehme

Legg inn av Brehme » tir okt 27, 2020 14:41:34

Basert på regelverket så kan Kastrati få 3-6 kamper utestengelse, med mulighet for mere om man vurderer det som en grov overtredelse.

Mtp kampanjen mot rasisme og diskriminering som nettopp er startet, og de to sakene som har vært med publikum, så bør straffen selvsagt være mere enn 6 kamper. Jeg håper han har spilt sin siste kamp for sesongen.

Noe mere enn det blir for mye, både for Kastrati og de som har ropt fra tribuna.

Brehme

Legg inn av Brehme » tir okt 27, 2020 14:48:21

Prellen skrev:
man okt 26, 2020 18:24:45
Det kommer ALDRI til å bli slutt på drittslenging i verden.
Det som det må bli slutt på er voksne folk som tror at det fortsatt er greit å bruke ord som neger, apekatt, soper, jævla jøde/homo/svarting, osv., bare fordi man var uopplyst nok til å bruke disse ordene for 30-40 år siden.

Slutt med det, skjerp deg, åpne øynene og lev i 2020.

rogerlima

Legg inn av rogerlima » tir okt 27, 2020 15:02:42

Brehme skrev:
tir okt 27, 2020 14:48:21
Prellen skrev:
Det som det må bli slutt på er voksne folk som tror at det fortsatt er greit å bruke ord som neger, apekatt, soper, jævla jøde/homo/svarting, osv., bare fordi man var uopplyst nok til å bruke disse ordene for 30-40 år siden.

For øvrig kan vi godt slenge dritt til hverandre. Det er innafor det. Men å hetse på bakgrunn av noe man ikke kan noe for blir bare trist.

Prellen

Legg inn av Prellen » tir okt 27, 2020 16:05:54

Brehme skrev:
Prellen skrev:

Jeg forsvarer ikke ordbruken men å suspendere folk i hytt og pine pga en kommentar i kampens hete er tåpelig. Det burde ikke være greit å kalle noen for "Jælva fitte" heller men du hadde ikke brydd deg om kastrati sa det. Folk sier dumme ting når de er sinte, og fotball skal og bør engasjere følelser og temperament. Av og til da så kommer det til å komme dritt som ikke bør sies, men å stenge folk ute resten av sesongen er latterlig. kastrati og fagermo gjorde opp seg i mellom i pausa, ferdig med det. Ikke lat som det mellom kastrati og fagermo handler om homofobi eller rasisme.

Og til deg rogerlima

Hvis kastrati hadde kalt fagermo for en "skalla jævel", hadde du brydd deg? Han kan ingenting for at han er skalla.

rogerlima

Legg inn av rogerlima » tir okt 27, 2020 17:02:47

Prellen skrev:
tir okt 27, 2020 16:05:54
Brehme skrev:
Prellen skrev:

Jeg forsvarer ikke ordbruken men å suspendere folk i hytt og pine pga en kommentar i kampens hete er tåpelig. Det burde ikke være greit å kalle noen for "Jælva fitte" heller men du hadde ikke brydd deg om kastrati sa det. Folk sier dumme ting når de er sinte, og fotball skal og bør engasjere følelser og temperament. Av og til da så kommer det til å komme dritt som ikke bør sies, men å stenge folk ute resten av sesongen er latterlig. kastrati og fagermo gjorde opp seg i mellom i pausa, ferdig med det. Ikke lat som det mellom kastrati og fagermo handler om homofobi eller rasisme.

Og til deg rogerlima

Hvis kastrati hadde kalt fagermo for en "skalla jævel", hadde du brydd deg? Han kan ingenting for at han er skalla.
Han kan kjøpe seg en tupe.

Brehme

Legg inn av Brehme » tir okt 27, 2020 17:48:44

Du har ikke skjønt poenget Prellen. I 2020 så lar vi være å bruke «rase», legning, religion som skjellsord. Det er ikke vanskelig å forholde seg til, men for enkelte tydeligvis litt vanskeligere når det koker i topplokket. Både sivile lover og fotballreglene er ganske klare på akkurat dette.

Om du absolutt må bruke grove kjønnsord eller karakeristiske latterliggjøringer for å sette ord på følelsene dine, så gjør gjerne det. Men selv om ikke det er ulovlig, så er ikke det alltid så veldig smart.

Og jo, jeg tror det ville kommet sterke reaksjoner hvis Kastrati hadde stått for åpen mikrofon og kalt Fagerno for «di jævla fitte». Også en slik uttalelse vil kunne gi rødt kort og karantene.

Som sagt, bare fordi det var vanlig for 30-40 år siden, så betyr ikke det at det nødvendigvis er ok i 2020.

Svar