gaddag skrev:Brehme skrev:
Min konklusjon er at vi dummet oss ut på Åråsene, men at TF leverer mere enn godt nok til å lede Aafk. Å snakke om å bytte ut treneren i den situasjonen vi er i nå, er lite seriøst mener jeg.
Å bytte noe trener nå i sesongen er selvsagt bare tull. Trond har fått og skal ha denne sesongen og overbevise oss på.
Men neste år er en helt annen sak. Trond skal jaggu overbevise meg godt i de gjenstående kampene før jeg stemmer for å la han fortsette i 2016.
Han kan gjerne være trener på feltet videre, men jeg er sikker på at klubben trenger en sterk trener/manager som kan utfordre ledelsen øvrig til å yte der også.
Trond er sikkert en fin og flink fyr som gjør så godt han kan. Men jobben i Aafk pr i dag krever erfaring og pondus på et TL lag/klubb som sliter. Det har han ikke.
Trond fortsette sjølvsagt ut sesongen, noe annet ville vært userriøst - sjølv for Aafk å være.
Men kva er problemet til Aafk? Jo, borteformen. Det sleit også Rekdal med, JJ ikkje fult så mye (delvis pga et svært god tropp).
Under Fredriksen har vi 6 seiere, 2 uavgjort og 1 tap. Det inkluderer uavgjort mot stabæk, seier mot Godset og Seier mot VIF. Med en målforskjell på 17 - 11, noe som gjør oss til det et av det beste hjemmelaget siden Fredriksen tok over. Bare RBK er markant bedre, mens vi presterer både i målforskjell og seier/tap på linje med Stabæk, Godset og Viking, som er 2, 3 og 5 plassen i TL.
Borte derimot.. 2 seiere, 1 uavgjort og 7 tap, 12 - 23 i mål forskjell. Riktig nok så er seier mot VIF, Sandfjord og uavgjort mot Odd bra. Men resten av bortekampene har vært begredelig, og hele 6 av kampene har endt med 2 målstap, eller mer.
På hjemmebane scorer vi i snitt 1.8 mål, slepper inn 1.2 mål - noe som til sammenligning er 'hakket' bak både RBK, Stabæk og Godset.
På bortebane scorer vi i snitt 1.2 mål og slepper inn 2.3 mål - borte scorer vi nesten minst av alle, mens vi slepper inn mest av alle.
På hjemmebane presterer vi som en medaljekandidat, dessverre presterer vi som dumpekandidat på bortebane, bare Start, Tromsø, Sandefjord og Mjøndalen er dårligere på bortebane.
Kva betyr dette for Fredriksen? Hjemme har vi Odd, Sandefjord, Molde og RBK igjen. Borte har vi Tromsø, Stabæk og Mjøndalen. Utfordringen for Fredriksen blir å fortsette den gode trenden hjemme og å snu trenden borte. Sandefjord, Tromsø og Mjøndalen burde være mulig å slå, de andre kampene er, på papiret, mye verre. Det betyr at 'eksamen' til Fredriksen begynner nå, nå må han og Aafk bevise at vi er gode hjemme. Og han må bevise at han kan prestere på bortebane, og mot Tromsø og Mjøndalen burde det være mulig.
Det fine spillet og fantastiske kombinasjonene får vente til Fredriksen, eventuelt, får en pre-season på seg. Nå må han vise at han har evnene og pondusen til å sette opp taktikk og kampplaner som fungerer, både borte og hjemme.
Så får vi summere opp etter sesongen, og vurdere korleis han har gjort det utifrå dei rammebetingelsene han fikk. Det som blir sentralt blir ikkje bare prestasjonen hannes utifrå rammebetingelsene, men også kva er alternativa og kva har vi råd til?