Moderator: Arcturus

aafk75

En løsning på endeløs kø etter kamp?

Legg inn av aafk75 » tir sep 05, 2006 00:21:06

Mulig det finnes en tråd fra før som omtaler dette, men den fant jeg i så fall ikke...

Etter og ha sittet i kø i lange baner etter kamp, er vel både den ene og den andre lei... hvorfor lar det seg da ikke gjøre og lage til et felt (fartsøkningsfelt) i direkte tilknytning til innfartsveien?

F.eks fra den lille parkeringsplassen ved inngang 6 (nordøst-sida) og innover? Der er da vel nok av plass og ta av bort til avkjøringen mot Volsdalen skal tro? Og det kan vel ikke koste mange kronene - sett i den store sammenheng? Utkjøringen ved feltet kunne også forsåvidt vært stengt med bom og kun åpen ved kampslutt?!

Skulle tro de fleste med bil, skal innover, siden de som bor i byen er hjemme på under 10 min...

Gleder meg til den dagen brannvesenet skal rykke ut på en storbrann rett etter kampslutt - det skal vel bli et kaos?

Dette er et aldri så lite innspill, som det hadde vært artig og fått en debatt om! :)

superjenta

Legg inn av superjenta » tir sep 05, 2006 00:25:56

Bor i Oslo og syns køa i Ålesund ikke er mye å klage over... Mye værre her..hver dag...

Brukeravatar
Sjefolainen

Legg inn av Sjefolainen » tir sep 05, 2006 00:29:09

Eneste som egentlig stemmer 100%, er at ballen er rund...

Her må jeg desverre arrestere deg...Ballen er slett ikke rund min gode mann :D

gaute bolle

Legg inn av gaute bolle » tir sep 05, 2006 00:31:18

Mulig det finnes en tråd fra før som omtaler dette, men den fant jeg i så fall ikke...

Etter og ha sittet i kø i lange baner etter kamp, er vel både den ene og den andre lei... hvorfor lar det seg da ikke gjøre og lage til et felt (fartsøkningsfelt) i direkte tilknytning til innfartsveien?

F.eks fra den lille parkeringsplassen ved inngang 6 (nordøst-sida) og innover? Der er da vel nok av plass og ta av bort til avkjøringen mot Volsdalen skal tro? Og det kan vel ikke koste mange kronene - sett i den store sammenheng? Utkjøringen ved feltet kunne også forsåvidt vært stengt med bom og kun åpen ved kampslutt?!

Skulle tro de fleste med bil, skal innover, siden de som bor i byen er hjemme på under 10 min...

Gleder meg til den dagen brannvesenet skal rykke ut på en storbrann rett etter kampslutt - det skal vel bli et kaos?

Dette er et aldri så lite innspill, som det hadde vært artig og fått en debatt om! :) [b] Det er slike saker LODVE SOLHOLM fra FRP skal drive med på stortinget[/b]
Men i steden engasjerer han seg i fremskrittsfotball:)

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » tir sep 05, 2006 00:33:25

Bor i Oslo og syns køa i Ålesund ikke er mye å klage over... Mye værre her..hver dag...

Så flytt til Ålesund da!!

kokken1

Legg inn av kokken1 » tir sep 05, 2006 00:35:05

jeg er redd for at hvis det blir enda et felt i tilknytting til stadion så kommer det til å bli like mye kø alikevel. og en masse biler som skal inn på innfarts veien kommer til å skape mye farlige sitiasjoner og kanjse også ulykker (og det vil vi ikke ha, men folk har jo som regel god tid på søndager og om man kommer hjem litt senere gjør vel ingen ting?

Det jeg synes er rart er at folk gidder å bruke bil til kamp( unntaket er de som bor langt unna og de som av en eller anna grunn har nedsatt førlighet. og at ofte er det kun en eller to i bilen? og da er det bare til pass at de må vente.

aafk75

Legg inn av aafk75 » tir sep 05, 2006 00:38:03

Her må jeg desverre arrestere deg...Ballen er slett ikke rund min gode mann :D

"En fotball er en rund ball av lær som brukes i lagspillet fotball. En vanlig fotball består som regel av 12 femkanter og 20 sekskanter lær som er sydd sammen. Ballen fylles med luft for å oppnå ønsket form."
-Wikipedia encyklopedi- (nettbasert leksikon)

Så da får du ta den krangelen med deg selv... og langt utenom tema var du også... :)

aafk75

Legg inn av aafk75 » tir sep 05, 2006 00:44:44

jeg er redd for at hvis det blir enda et felt i tilknytting til stadion så kommer det til å bli like mye kø alikevel. og en masse biler som skal inn på innfarts veien kommer til å skape mye farlige sitiasjoner og kanjse også ulykker (og det vil vi ikke ha, men folk har jo som regel god tid på søndager og om man kommer hjem litt senere gjør vel ingen ting?

Det jeg synes er rart er at folk gidder å bruke bil til kamp( unntaket er de som bor langt unna og de som av en eller anna grunn har nedsatt førlighet. og at ofte er det kun en eller to i bilen? og da er det bare til pass at de må vente.

Mye enig i det du sier her, men tror likevel ikke folk slutter og kjøre selvom... og da vedvarer problemet. Bare husk Kråmyra...

og da er det bare til pass at de må vente.

Jaja... hva med de som tar bussen da? De står like fast de? Er det tilpass for dem også? ;)

Brukeravatar
Sjefolainen

Legg inn av Sjefolainen » tir sep 05, 2006 00:45:16

Kø oppstår når en stor samling innkompetente bilførere ender opp på samme sted til samme tid... Men å være på fotballkamp med AaFK uten å sitte i kø på veien hjem er vel på linje med at det skulle begynne å snø i helvete. Litt sjarmerende er det:)

PS! Fotballen er faen ikke rund uansett hvor mye Wikipedia påstår det ;) :D

Snartkampigjen

Legg inn av Snartkampigjen » tir sep 05, 2006 00:45:46

Enig. Har ventet på denne tråden og har også tenkt tanken å starte tilsvarende.
Det er en ekstraordinær situasjon når kamper på CLS er slutt.
Hvis ingen ting gjøres, så er det bare et tidsspørsmål før det skjer en alvorlig ulykke mellom kjørende biler/motorsyklister og fotgjengere på strekningen fra CLS og oppover forbi brannstasjonen. Til alt overmål finnes heller ikke fortau på strekningen fra boligblokkene til brannstasjonen. Og det "fortauet" som finnes mellom brannstasjonen forbi campingen og frem til tverrveien over innfartsveien, er bygget for brannvesenets biler ved utrykning, da en regner med at Sjømannsveien er blokkert av biler i kø.
Hvis Statens veivesen hadde vært velvillig innstilt, (- men det er de vel neppe - ) så kunne en tenke seg en løsning der en utkjørsel fra CLS til innfartsveien ble åpnet for biler ved kampslutt. Ordinær trafikk vestover kunne bli omdirigert til Borgundveien, og da kunne biler fra stadion kjøre ut på innfartsveien og videre østover eller vestover etter behov. Dette ville ha minsket trøkket av biler på Sjømannsveien der det går ekstremt mye folk.
En annen positiv ting ville være at parkeringsområdene på Volsdalsberga kunne ha blitt utnyttet mye bedre enn i dag, siden utkjøringen fra Volsdalsberga ville ha gått mye raskere.

Så vidt jeg husker ble det gjort ekstraordinære trafikkreguleringstiltak under Cutty Sark - arrangementet, der Borgundveien ble enveiskjørt vestover, og innfartsveien ble enveiskjørt østover. Hvorfor ikke tenke i samme baner.
Som sagt; Det varer ikke lenge før det skjer en ulykke, - hvis det ikke innsettes ekstraordinære tiltak etter hver kamp.

Littbarski

Legg inn av Littbarski » tir sep 05, 2006 00:50:21

Men å være på fotballkamp med AaFK uten å sitte i kø på veien hjem er vel på linje med at det skulle begynne å snø i helvete. Litt sjarmerende er det

Hva er sjarmerende med snø i helvete?

Og hva er gale med å sitte 15 min i kø etter å ha sett Aafk vinne på CLS?

aafk75

Legg inn av aafk75 » tir sep 05, 2006 00:52:55

Hvis Statens veivesen hadde vært velvillig innstilt, (- men det er de vel neppe - ) så kunne en tenke seg en løsning der en utkjørsel fra CLS til innfartsveien ble åpnet for biler ved kampslutt. Ordinær trafikk vestover kunne bli omdirigert til Borgundveien, og da kunne biler fra stadion kjøre ut på innfartsveien og videre østover eller vestover etter behov. Dette ville ha minsket trøkket av biler på Sjømannsveien der det går ekstremt mye folk.

Jepp! Noe sånt kunne gått an! Det hele hadde tatt 10 min med stengt vei, så hadde hele stadion vært ryddet, og folk kunne spasert den trasige veien la med sine barn ubekymret!

Brukeravatar
Sjefolainen

Legg inn av Sjefolainen » tir sep 05, 2006 00:56:11

Hva er sjarmerende med snø i helvete?
Hvis jeg sier det er sjarmerende så er det det!!!

Som sagt...kun sjarmerende...

Men å ikke måtte sitte i kø er like utenkelig som den sjarmerende snøen i helvete!!! OK? :D

Men om noen kommer med en ide som lar seg gjennomføre og ting blir til det bedre så er det flotte greier.

FAntasy

Legg inn av FAntasy » tir sep 05, 2006 00:58:54

Gratis buss fra/til rutebilen i byen og på moa ala slik det var i 2003 opp til Kråmyra hadde nok også vært ett tiltak som hadde hjulpet mye.. Koster dessuten mye mindre enn ett prosjekt som å bygge ut en ny vei fra cls.. Tiltaket er mulig å gjennomføre allerede i morgen også om man hadde hatt behov for det..

Buss fra rutebilen og opp på myra var dessuten vanvittig morsomt.. :)

Johnny

Legg inn av Johnny » tir sep 05, 2006 01:20:52

Skal hjem til laptop'n og uttrykke glede/vrede :D

oyvind

Legg inn av oyvind » tir sep 05, 2006 01:28:42

er heller ikke forbudt å vente i bilen noen minutter før man kjører sånn at alle ikke prøver å komme først hjem.

aafk75

Legg inn av aafk75 » tir sep 05, 2006 01:33:55

er heller ikke forbudt å vente i bilen noen minutter før man kjører sånn at alle ikke prøver å komme først hjem.

Interessant vinkling... og hvis alle gjorde det? Like langt da? :)

Goggen

Legg inn av Goggen » tir sep 05, 2006 11:34:22

Tydelig at du som snakker om 15 min ikke parkerer med bil. Jeg har fast plass på Gilde, og der står vi bom fast i 40 min etter kamp. Jeg skal [b] ikke[/b] kjøpe parkeringsplass til neste sesong.... :(

Rasta

Legg inn av Rasta » tir sep 05, 2006 11:49:58

Hehe, måtte flire litt da jeg så denne tråden. Hvordan i himmelens navn skal en ekstra innkjøring kunne ta bort køa på innfartsveien etter kampen? Selv ikke hundre nye innkjøringer vil kunne ta bort den køa.

Det eneste som vil hjelpe er at innfartsveien får de to ekstra filene den burde fått da veien ble bygd ut i 1987. Men at fire felt til Ålesund burde vært en selvfølge for lenge siden handler ikke om køa etter Aafk-kampene. Det vil være helt meningsløst å bruke millioner, (For det ville det koste å lage et slikt akselerasjonsfelt, med tanke på regulering, grunnarbeid, asfaltering, arbeid, etc...Det holder ikke å koste sammen litt grus og klædde litt asfalt oppå...) på å løse køproblemet som oppstår ved CLS annen hver uke. Akkurat den lille frustrasjonen får fotballfansen bære over.

Men firefelts vei mellom Blindheim og Ålesund sentrum burde vært en selvfølge for maaaange år siden,

Speakers Corner, nå også Samferdsels Corner

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » tir sep 05, 2006 11:55:03

Hva er galt med å gå et lite stykke som de fleste gjør?

X-prod

Legg inn av X-prod » tir sep 05, 2006 12:59:34

"En fotball er en rund ball av lær som brukes i lagspillet fotball. En vanlig fotball består som regel av 12 femkanter og 20 sekskanter lær som er sydd sammen. Ballen fylles med luft for å oppnå ønsket form."
-Wikipedia encyklopedi- (nettbasert leksikon)

Ifølge wikipedia er jo Mattias Nylund en RØD forfatter og politisk engasjert også da så ....

En fotball er heller ikke lengre sydd sammens av 12 femkanter og 20 sekskanter... Det er heller ikke brukt lær lengre ;)
se på VM-ballen blandt annet....

Brukeravatar
Blaudis

Legg inn av Blaudis » tir sep 05, 2006 13:34:46

Løsningen er enkel: Bygg en utkjørsel fra bussparkeringsplassen nord for CLS og direkte ut på innfartsveien for alle som skal innover. Denne må selvsagt være stengt med port ellers. Dette fjerner bussene fra den endeløse køen og gjør det mer attraktivt å ta bussen for alle som skal innover. Særlig stor kostnad kan det ikke bli heller. Det er jo nesten klart til asfaltering av et påkjøringsfelt utenfor gjerdet.

Dawid

Legg inn av Dawid » tir sep 05, 2006 14:05:35

Tøys tøys tøys... Ekstra innkjørsler hjelper ikke! Les innlegget til Rasta over, han/hun har skjønt det! Fra meierikaia og helt til storerundkjøringa på moa ligger det en trassè for 4-felts klasse A motorvei (sikkert prosjektert ferdig), denne går langs lerstadveien og langs hele innfartsveien. Dette ville spist opp det meste av kø rundtomkring langs hele strekket og åpnet for 100km/t fra moa til sentrum, i stedet for imbesile 50 og 70 km/t. Inkompetente, handlingslammede, og irrasjonelle politikere vil nok sørge for at det går mange år til dette blir utbygd. Kombinert med fylkesidiotene på molde som skal ha motorvei i teltleiren der oppe før noe som helst i ålesund og sutrete idioter på lerstad som er redd for biler vil nok skrinlegge dette prosjektet. Ovre og ut fra Samferdsels Corner.

Moses

Legg inn av Moses » tir sep 05, 2006 14:06:56

Løsningen er enkel: Bygg en utkjørsel fra bussparkeringsplassen nord for CLS og direkte ut på innfartsveien for alle som skal innover. Denne må selvsagt være stengt med port ellers. Dette fjerner bussene fra den endeløse køen og gjør det mer attraktivt å ta bussen for alle som skal innover. Særlig stor kostnad kan det ikke bli heller. Det er jo nesten klart til asfaltering av et påkjøringsfelt utenfor gjerdet.

Støtter dette 100%. Kanskje jeg da kan slippe å vente fullt så lenge for å komme ut fra p-plassen foran Gilde.

Det som skaper køene er jo bussene og gående som skal fram før personbilene. Med fulle tribuner sier det seg selv at den smale tilkomstveien til stadion ikke klarer å ta unna trykket etter kamp. Alle skal samme vei. Klart det korker seg da! Løsningen er nærliggende og burde vært gjort noe med alledere ved utbyggingen av stadion. Parallellt med til bussutkjøring med akselerasjonsfelt burde det være et et bredt gangfelt/-vei helt bort til gangbrua med trapp opp. Dermed kunne vi få fordelt trafikken, og en mer effektiv og raskere trafikkavvikling for både gående og busser og biler.

tomsing

Legg inn av tomsing » tir sep 05, 2006 14:10:40

Er ikke aktuelt med 4-felt gjennom Lerstad lengre. Nå er det bygd såpass nært veien enkelte steder at dette ikke lar seg gjennomføre. Men dersom det blir noe av tunnellen (uten bompenger selvfølgelig) i fremtiden, kan dette komme på banen igjen.

Spiller forresten ikke noen rolle hvor mange utkjørseler det blir på innfartsevegen, siden alle bilene skal inne på den samme vegen likevel. Det er jo kø på innfartsvegen også, ikke bare på sideveiene.

Dawid

Legg inn av Dawid » tir sep 05, 2006 14:37:22

Er ikke aktuelt med 4-felt gjennom Lerstad lengre. Nå er det bygd såpass nært veien enkelte steder at dette ikke lar seg gjennomføre.

Jaha? Det er jo holdt av alle tomter på sørsiden av lerstad og gjennom skogen på nordsiden av lerstadvannet/myra. Tviler på de har begynt å selge de tomtene. Trenger bare forøvrig en avkjøring ved shell på strekket fra moa. Burge være gjennomførbart det.

tomsing

Legg inn av tomsing » tir sep 05, 2006 14:46:41

Det er riktig det, men nå er tilkomsten til Moa helt inne med rundkjøringen. Der inne er det flere hus på begge sider av veien. Tidligere var det jo en avkjørsel til Moa ved Skeidar, men denne er nå tatt vekk. I tilleg er det sagt at eneste mulighet for utbygging på Lerstadveien er ved at hele eller deler av veie blir lagt i tunnel. Noe som ikke er usansynlig vil skje, spørsmålet er bare når. Planene er laget.

chico

Legg inn av chico » tir sep 05, 2006 15:00:29

Greit nok at Aafk er et lag fra distriktsnorge, og at sunnmøringer ikke er så veldig urbane, men å ikke tåle kø etter kamp er jo bare helt latterlig.

Hvorfor lar det seg ikke gjøre å bruke buss, sykkel eller apostlenes hester, så sant du ikke er tilskuer fra en annen kommune..? Å skulle bygge ut veien pga av en liten kø på en søndagskveld to ganger i måneden, en 7-8 måneder i året, er vel å ta litt i.

Hva med kollektiv og ikke minst [i] fulle[/i] biler? Synes det er langt mellom 3 i baksetet etter kamp.

En del av det å gå på kamp er det halvkaotiske menneskehavet før og etter. Det kalles for stemning. Har vært litt kø etter de gangene jeg har sett barca hjemme også, men det er jo bare hyggelig.

En tåpelig tråd, som i mine øyne burde dø asap.

Sann helt på tampen lurer jeg selvsagt på hva du vil gjøre med de 5-10 minuttene du [i] kanskje[/i] ville spare på dette, komme kjappere hjem for å morkne foran TVen i go'stolen..?

Brukeravatar
Å-Eff-Kå

Legg inn av Å-Eff-Kå » tir sep 05, 2006 15:50:54

"En fotball er en rund ball av lær som brukes i lagspillet fotball. En vanlig fotball består som regel av 12 femkanter og 20 sekskanter ..
Fantastisk, 12 femkanter og 20 sekskanter , du har rett !! :)
Så lærte jeg noe nytt i dag også.

For de som liker å sitte i kø er det greit å kjøre bil...Men problemet er vel faren for brannutrykning.

aafk75

Legg inn av aafk75 » tir sep 05, 2006 15:52:05

Ifølge wikipedia er jo Mattias Nylund en RØD forfatter og politisk engasjert også da så ....

http://no.wikipedia.org/wiki/Mattias_Nylund

hm... ;)

Svar