Moderator: Arcturus

Lillehammer

Lei Drit dommere

Legg inn av Lillehammer » man apr 23, 2007 00:20:50

Nå er det på tide å få gode dommere i norsk tippeliga. Nok en gang ser jeg en dommer som ikke holder mål.
Lister her opp noen feil som ikke bør bli gjort av en tippeliga dommer. Prøver så godt jeg kan å være litt nøytral selv om det ikke er lett.
1. feil: Bør gi gult kort til Holm med en gang. Dette førte til flere stygge taklinger som ikke ble gult.
2. feil: Hands innenfor 16 meter er straffe når defansivt lag får fordel av det.
3. feil: Når forsvarer takler ball og angriper faller er det ikke straffe.
4. feil: Det er ikke offside når angriper får ball fra motstander.
5. feil: Det er vanskelig å takle en motstander som løper bak deg. Dette førte til frispark og 3-3.
Kan helt sikkert ramse opp flere men disse er viktige.
Skal man summere opp blir det:
Fredrikstad: -1 mål på feil idømt straffe
-1 mål på feil idømt frispark
Aalesund: +1 mål på ikke dømt straffe
+1 mål på feil annulering
Dette blir sånn ca 5-1 til aafk. Det er godkjent, men desverre finnes det for mange håpløse dommere der ute. Selvfølgelig ville nok raskere spill og større press også laget seier men nå er jeg forbannet på dommeren nok en gang...

aafk15

Lei Drit dommere

Legg inn av aafk15 » man apr 23, 2007 00:31:14

Herregud for noe elendig dømming!!!Spark han!!!

andyandy

Lei Drit dommere

Legg inn av andyandy » man apr 23, 2007 00:31:55

Var en fin gjennomgang av dømmingen på TV2 sporten nettopp.

Lillehammer

Lei Drit dommere

Legg inn av Lillehammer » man apr 23, 2007 00:33:40

Jeg så noe av den. Var håpløs dømming hele vegen. Forstår fremdeles ikke hvordan de klarte å få austnes i offside der men

NoggyStyles

Lei Drit dommere

Legg inn av NoggyStyles » man apr 23, 2007 00:35:22

3-3 målet var dæven døtte meg offside :(

aafklover

Lei Drit dommere

Legg inn av aafklover » man apr 23, 2007 00:35:37

Ja, du er ikke den eneste Lillehammer.
Dommerstanden i Norge er faen meg så elendig.

Når jeg så sammendraget fra tv 2, så er jeg av den oppfatningen av at hvis dommeren hadde gjort jobben sin, så hadde kampen sett annerledes ut.

SvenO

Lei Drit dommere

Legg inn av SvenO » man apr 23, 2007 00:40:24

1. Holm skulle hatt direkte rødt kort. Ei forferdelig grisetakling som kunne ført til at Tarik var ute med skade til langt utpå høsten.

2. Austnes var i offside til å begynne med, dro nytte av offsideposisjonen sin idet FFK spilleren sleivet ballen. Korrekt annulert.

3. Straffene var ok. Begge var litt tvilsomme, så sånn sett greit at lagene får hver si.

4. Lillehammer bør ta seg et kurs i fotballregler.

MrOrange

Lei Drit dommere

Legg inn av MrOrange » man apr 23, 2007 00:41:09

Offside-avgjørelsen er HELT korrekt. Enig i at det var mange veldig vanskelige situasjoner for dommeren i denne kampen, og han gjorde ikke alt riktig, men jeg synes vi skal være litt forsiktige med slakting av dommeren. Litt skremmende at Perry og de fleste AaFK-spillerne åpenbart ikke kan offsideregelen. At en FFK-spiller er borti ballen, tar ikke bort det faktum at aafk-spilleren var i offside i trekket før. Slik er reglene!

Situasjonene som ga straffespark var så marginale at jeg ikke klarer å være sikker, selv etter å ha sett reprisen flere ganger.

Uansett om vi fikk noen imot, så skal vi være heldige som unngikk rødt kort på Holm. Det kunne fort ødelagt kampen helt for oss. I min dommerbok er den taklingen et soleklart rødt kort. Avgjørelsene jevnet seg nok ut.

Håper vi kan konsentrere oss om spillet, som forøvrig var oppløftende idag tross alt, og ikke skrike om dommeren hver bidige kamp, slik alt for mange gjør. TV2 er særlig aktive med på å fyre opp dommerslakt så snart anledningen byr seg.

Oskar Matzerath

Lei Drit dommere

Legg inn av Oskar Matzerath » man apr 23, 2007 00:42:35

3-3 målet var dæven døtte meg offside

Hadde ingen anelse om det før jeg så reprisen på TV2. Kjipe greier.

Men forstod ikke helt det med offside-annuleringen. En bevisst passning fra motstander = godkjent mål, men sleivspark = ikke godkjent mål? Har ikke hørt om så mange bevisste pasninger fra motstandere før, hva forventer han, Italienske tilstander?

Ellers skal vel Holm være glad for å slippe kort i dag ja, for å si det mildt.

Lillehammer

Lei Drit dommere

Legg inn av Lillehammer » man apr 23, 2007 00:43:35

ffk-spilleren er ikke bare borti ballen. Han har kontroll på den men fomler den bort selv. Ikke offside, mener jeg

Sony

Lei Drit dommere

Legg inn av Sony » man apr 23, 2007 00:44:09

Tarik er offside på 3-3 målet!!

Korrekt stilling: 3-2.

F.I.L.

Lei Drit dommere

Legg inn av F.I.L. » man apr 23, 2007 00:45:00

SvenO: Hvorfor nevner du ikke offside målet på det 3. målet til Fr.stad, og der vi blir snytt for et straffespark da frstad spilleren stopper ballen med hånden?

Gjerde

Lei Drit dommere

Legg inn av Gjerde » man apr 23, 2007 01:02:23

2. Austnes var i offside til å begynne med, dro nytte av offsideposisjonen sin idet FFK spilleren sleivet ballen. Korrekt annulert

Tull og vås! kati kan det ikkje ver offside da da? For at regelen om det ikkje e offside når en får ballen frå motstander MÅ en i utgangspunktet vere offside!!
Det som skjer e at Joakime i offside (ej ekje sikker på det heller i og med at han e ute av bana og BAK keeper) ballen bli spelt inn i feltet (IKKJE mot Austenes) her kløna en ffk-speler ballen til Austnes!Annuleringa e da i mine auge ei premiering av klønete forsvarera, heilt utrulig!!!!!

PS: no fekk ej nesten latterkrampe!! Molde måtte spele med oransje VESTA mot Sparta!! haurt om bortedrakte? :D :D

SvenO

Lei Drit dommere

Legg inn av SvenO » man apr 23, 2007 01:07:23

En AaFK-spiller headet inn i sekstenmeteren, da stod Austnes flere meter i offside. Når Austnes da ifra sin offsideposisjon fikk ballen ifra en FFK spiller så dro han nytte av sin offsideposisjon og dermed skal det blåses offside. Hadde Austnes IKKE stått i offside når AaFK-spilleren headet inn i sekstenmeteren og deretter gå til posisjonen han stod i og så fått ballen ifra FFK-spilleren hadde det selvsagt ikke vært offside.

F.I.L: Glemte Tariks offsidemål. Han stod i offside ja, men svært vanskelig å se i kampens hete. Noe helt annet med video i ettertid.

Brukeravatar
Tottsy

Lei Drit dommere

Legg inn av Tottsy » man apr 23, 2007 01:11:30

Tenk om vi rykker ned i år 2 poeng unna plass i TL 2008. Da er det faen meg denne dommerens feil!

F.I.L.

Lei Drit dommere

Legg inn av F.I.L. » man apr 23, 2007 01:11:39

Er helt enig i at det er veldig vannskelig å se i kampens hete, men rett skal være rett :) Men si meg en ting... Var ikke Austnes bak dødlinja og keeperen når ballen ble headet inn av Aafk spilleren??

SvenO

Lei Drit dommere

Legg inn av SvenO » man apr 23, 2007 01:22:59

Er helt enig i at det er veldig vannskelig å se i kampens hete, men rett skal være rett :) Men si meg en ting... Var ikke Austnes bak dødlinja og keeperen når ballen ble headet inn av Aafk spilleren??
Han var bak linja ja, men likefullt delaktig i spillet. Hadde han lagt ute bak linja med skade for å bli behandlet av medisinsk personell derimot så måtte dommeren ha gitt Austnes signal når han kunne komme innpå igjen.

tl2006

Lei Drit dommere

Legg inn av tl2006 » man apr 23, 2007 01:24:42

Var ikke Austnes bak dødlinja og keeperen når ballen ble headet inn av Aafk spilleren??
Ja - det va han.

F.I.L.

Lei Drit dommere

Legg inn av F.I.L. » man apr 23, 2007 01:26:14

Men når han i tillegg var bak keeperen!!! Ja, hva sier vi da??

chico

Lei Drit dommere

Legg inn av chico » man apr 23, 2007 01:26:23

Gutta i TV2 mente i hvertfall gjentatte ganger at AAfk ble KLART snytt for et mål, og at det var fullstendig feil av dommeren. Straffen vi fikk var ikke spesielt billig, det var klar kontakt.

Ingen tvil om at vi ble fradømt 2 poeng. Og de 2 poengene teller like mye som de vi får i siste match..

Arcturus

Lei Drit dommere

Legg inn av Arcturus » man apr 23, 2007 01:27:30

Den offside-situasjonen på Austnes bunner ut i følgende:
Var ballen initielt spilt mot ham fra en medspiller? Løp han etter den? Var han delaktig i spillet under hele situasjonen?

At han får ballen fra en motspiller i etterkant gir oss at det ikke er offside.

Men det som skjer FØR FFK-spilleren er borti ballen er diskusjonen om offside.

Nå er det slik at offside ikke lenger skal blåses, dersom ikke en spiller utnytter sin posisjon (som han var i da ballen ble spilt), f.eks. dersom ballen ikke kommer fram, men blir stanset av en forsvarsspiller.

Men dersom ballen først er innom en forsvarsspiller, også går videre til en angrepsspiller, som i utgangspunktet var i offside, må det dømmes offside dersom pasningen i utgangspunktet var ment for den aktuelle angrepsspilleren, og dersom situasjonen "foregår hele tiden" uten å bli "re-satt" som f.eks. ved at ballen beveger seg tilbake mot midtbanen og er under KONTROLL av en forsvarsspiller.

I det hele tatt en litt vanskelig situasjon å bedømme i løpet av 1-2 sekunder.

Men kort sagt: Dersom ballen i utgangspunktet var spilt mot Austnes, så er offsiden korrekt.

Dersom den var spilt en annen retning, og det var FFK-spilleren sin skyld at den endret retning og gikk til Austnes (spiller ingen rolle om forsvarsspilleren gjorde det med vilje eller fomling) så er det IKKE offside.

SvenO

Lei Drit dommere

Legg inn av SvenO » man apr 23, 2007 01:28:12

Gutta i TV2 mente i hvertfall gjentatte ganger at AAfk ble KLART snytt for et mål, og at det var fullstendig feil av dommeren. Straffen vi fikk var ikke spesielt billig, det var klar kontakt. .

I fotballextra etter kampen var eksperten i studio rimelig klar i sin sak om at de var korrekt annulert for offisde.

aafk75

Lei Drit dommere

Legg inn av aafk75 » man apr 23, 2007 01:28:59

Ellers skal vel Holm være glad for å slippe kort i dag ja, for å si det mildt.

Det var mildt... tenker vi sier rødt jeg...

Arcturus

Lei Drit dommere

Legg inn av Arcturus » man apr 23, 2007 01:30:16

holm skulle nok hatt rødt kort ja... så vi var heldige med den.

F.I.L.

Lei Drit dommere

Legg inn av F.I.L. » man apr 23, 2007 01:32:27

I TV-2 sporten sier de litt av hvert, men det jeg tror de glemte var at Jokke sto bak keeperen når headingen kom! Det betyr at Lasse Olsen ble snytt for sitt første mål for sesongen! Faktisk!

Brukeravatar
DAGGAD

Lei Drit dommere

Legg inn av DAGGAD » man apr 23, 2007 01:33:16

Molde måtte spele med oransje VESTA mot Sparta Og det mest komiske er at det da så ut som VÅRE nye drakter !! :D :D

Mattew

Lei Drit dommere

Legg inn av Mattew » man apr 23, 2007 01:36:24

1. Holm skulle hatt direkte rødt kort. Ei forferdelig grisetakling som kunne ført til at Tarik var ute med skade til langt utpå høsten.
2. Austnes var i offside til å begynne med, dro nytte av offsideposisjonen sin idet FFK spilleren sleivet ballen. Korrekt annulert.

3. Straffene var ok. Begge var litt tvilsomme, så sånn sett greit at lagene får hver si.

4. Lillehammer bør ta seg et kurs i fotballregler.

F.I.L.

Lei Drit dommere

Legg inn av F.I.L. » man apr 23, 2007 01:38:02

En linjedommer har stort sett bare en oppgave i fotballkamper, og det er å vinke, eller la være å vinke offside! Derfor skal linjedommeren vite at står det en spiller bak keeperen når ballen blir slått, ER DET IKKE OFFSIDE!

Slankebrusmannen

Lei Drit dommere

Legg inn av Slankebrusmannen » man apr 23, 2007 01:38:42

1. feil: Bør gi gult kort til Holm med en gang. Dette førte til flere stygge taklinger som ikke ble gult.

Soleklart rødt.

2. feil: Hands innenfor 16 meter er straffe når defansivt lag får fordel av det.

Fordel eller ikke spiller ingen rolle. Det eneste spørsmålet er om det var med vilje. I dette tilfellet var det lite trolig.

3. feil: Når forsvarer takler ball og angriper faller er det ikke straffe.

Det kommer i grunnen an på hva ellers vedkommende foretar seg. Dette angår forøvrig begge straffesituasjonene, og den til AaFK er jo helt soleklar, ball eller ikke. Den andre er litt mer 50/50.

4. feil: Det er ikke offside når angriper får ball fra motstander.[/QUTOE]

Dersom ballen blir spilt fra motstander, er det riktig. Dersom ballen bare tilfeldigvis er innom motstander, er det ikke riktig. Da skal avgjørelsen tas som om motstanderen ikke var der. Merk f.eks. at redninger fra keeper til offsideplassert spiller da skuddet gikk, skal avblåses. Det gir en større refleksjon av ballen enn denne hadde. Problemet her, er at han har to touch, dog uten noen gang ha kontroll på ballen. Denne situasjonen er litt på kanten, men jeg heller mest mot at det var offside etter å ha sett den.

5. feil: Det er vanskelig å takle en motstander som løper bak deg. Dette førte til frispark og 3-3.

Men det er mye annet ulovlig du kan gjøre. Generell uttalelse, godt mulig du har rett i at dette var feil. Husker ikke situasjonen.

men desverre finnes det for mange håpløse dommere der ute

Men det finnes mange flere forståsegpåere uten regelkunnskap. :)

Orange

Lei Drit dommere

Legg inn av Orange » man apr 23, 2007 01:39:42

Den offside-situasjonen på Austnes bunner ut i følgende:
Var ballen initielt spilt mot ham fra en medspiller? Løp han etter den? Var han delaktig i spillet under hele situasjonen? etc

Akkurat, og ballen var ikke spilt i retning av Austnes slik jeg så situasjonen, og det var FFK forsvareren som tullet det til for seg med å sende ballen i retning av Austnes. Dermed burde det ikke vært dømt offside.

Svar