Moderator: Arcturus

Dont Lie

Utlendinger i høy grad!!!

Legg inn av Dont Lie » tor jul 19, 2007 03:22:08

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » tor jul 19, 2007 03:28:06

Norge er som kjent en fotballnasjon.
men flere å flere utlendinger tar over vår plass i norsk fotball...
kan d kalles Norsk fotball da?
Vi i Aafk har mange utlendinger som er hentet fra andre land, likt med rbk og mange fler.
Men vist norge er en fotball nasjon hvrfor er d så mange utlendiger i norsk fotball i dag? har ikke Nordmenn høy nok standar i når d gjelder fotball?
Jeg har ikke noe i mot utlendinger, men jeg kom bare til å tenke over d!!

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » tor jul 19, 2007 03:30:54

skriv ka dokke meina omm d her!:)

vindaloo06

Legg inn av vindaloo06 » tor jul 19, 2007 03:41:31

Vi i Aafk har mange utlendinger som er hentet fra andre land
Faktisk alle, bortsett fra Kibebe som er hentet fra Tromsø.
:)

På sikt kan det være negativt for norsk fotball og norske spillere.

faani

Legg inn av faani » tor jul 19, 2007 04:04:00

skriv ka dokke meina omm d her!:)
Hva jeg mener om d?
"D" er en bokstav. En av de hyppigst brukte i alfabetet.

Forøvrig brukes også "d" som "det" i såkalla [i] sms-språk[/i] , der bokstavbruken er minimal for å få frem en melding, med bruk av minst mulig tastetrykk. SMS-språk egner seg ikke i mer utdypende skriftlige fremstillinger. Må forøvrig ikke forveksles med dysleksi.

1951

Legg inn av 1951 » tor jul 19, 2007 04:14:33

Don´t Lie : "Norge er som kjent en fotballnasjon".
Dette er vel å ta litt hardt i , unge mann ...?
Norge er vel mer en ski-nasjon , nr 35 på FIFA-rankingen/fotball !

På lengre sikt vil det være god økonomi å "produsere" egne spillere i mye større grad enn idag ...
Det er jo nettopp derfor ar ReidarV/Geir Hansen/Bjørn Andersen & Co intensiverer jobben med spiller/talent-utvikling gjennom bl.a. AaFK-Akademiet.

NFFs krav vedr økt antall av egne/lokale spillere vil også øke elite-klubbenes satsing på dette området , slik at importen av utenlandske spillere mer (forhåpentligvis) vil begrense seg til klassespillere ...

audun

Legg inn av audun » tor jul 19, 2007 05:10:47

Det er jo fortsatt det norske ligasystemet.. Blir jo det samme som å slutte å kalle Norge for Norge pga. utlendingene som bor her i landet.

Grunnen til at stadig flere spillere blir hentet fra utlandet er jo at norske spillerere prises altfor høyt. Alle klubber vil helst ha norske spillere, og da er det gjerne slik at andre klubber tar seg godt betalt for det.

Remi

Legg inn av Remi » tor jul 19, 2007 10:59:12

Faktisk alle, bortsett fra Kibebe som er hentet fra Tromsø.
:)

På sikt kan det være negativt for norsk fotball og norske spillere.

Det e vel allerede negativt for Aafk, som prioriterer endel middels-utenlansdskespillere i steden for å satse litt mer på egne spillere som eks Tollås, Klokk, br.Lie, Gjørts og Pedersen. Min menig er at minst 3 av disse spillerene ville kunne bli fast på ett framtidig Aafk lag.
Mitt råd til Aafk, gi de unge mer spilletid.... Bedre å skape landslagspillere for Norge enn å gi b - c - d spillere fra utlandet en plass på benken.

Boxer

Legg inn av Boxer » tor jul 19, 2007 14:57:11

Utlendinger i norsk fotball er utelukkende positivt.
Da lærer norske fotballspillere at de faktisk må legge en skikkelig innstats for å bli god, ikke bare surfe på et middels talent.
Hadde norske fotballspillere lært seg å ofre slik man ofrer i andre idretter, så hadde nok flere fått spille også.

Et godt eksempel er Ørsal. Et stort talent, men har alltid vært "verdens lateste mann". Dette går ikke lenger, heldigvis, i en så stor idrett som fotball. Da blir man utkonkurrert og i Ørsals tilfelle degradert til norges tristeste plass.
Hadde Ørsal hatt treningsviljen til f.eks. Riise eller Solskjær (som er to av de få som har skjønt det), så hadde han spilt fast i Tippeligaen for lenge siden.

Ja til mer konkurranse!!! Slik bygger man kvalitet. Både i fotball og ellers ;)

Brukeravatar
Bent

Legg inn av Bent » tor jul 19, 2007 14:58:08

Om man velger å se posetivt på det vil det med mange utlendinger styrke breddde fotballen. I Ålesund vil du etterhvert se Skarbøvik, Spjelkavik og Blindheim gjøre det sterkere om de klarer å følge med i timene ved å produsere dyktige lokale spillerere som aafk ikke har plass til. Da etter hvert vil Aafk kunne hente inn i større grad lokale spillere som kan gå rett inn på et eliteserie lag. Bare se hva som skjer i England nå og hva som har skjedd i Spania. etter en bølge med masse verdens stjerner er nå trenden unge lokale spillere på et høyt nivå i disse to landene (jeg jo kjennr snart ikke navnene på noe i Man utd lengre) Dette tror jeg vil skje om et par tre år i norge og. orge har tømt seg for talenter på nittitallet man må vente til neste bølge finner sted. og den kommer i fra de lavere divisjoner

SvenO

Legg inn av SvenO » tor jul 19, 2007 15:27:00

Vel, hever kvaliteten seg på de norske spillerne så vil de dårligste av de utenlandske automatisk forsvinne.

Men Norge har svært mye å lære både når det gjelder talentutvikling og det å få talentene til å bli etablerte toppspillere. Jeg sitter med et inntrykk av at mange norske er meget gode helt til de nærmer seg a-laget. Fra det punktet og videre ser det ut til å være en stor svikt i mange klubber. Fra å spille fast på høyt juniornivå kommer man til omtrent null og niks spilletid på høyt seniornivå. Man råtner sakte vekk på benken. I tillegg er da b-lagene til mange klubber på et elendig 3. divisjonsnivå. Og 3 divisjon holder ikke mål for spillere som er med i troppen til eliteserieklubber. 3. divisjon er et hobbynivå.

Utlendinger som ikke hever nivået i Norge har ikke noe i eliteserien å gjøre. Men også her har vi mye å takke oss selv for. Prisnivået på norske spillere har blitt latterlig høyt, noe som gjør at klubber heller kjøper utelandsk. Prisene på norske spillere må ned og klubbene må slutte å presse de opp.

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » tor jul 19, 2007 15:51:58

Norge er som kjent en fotballnasjon". Dette er vel å ta litt hardt i , unge mann ...? 1951 - Norge er vel mer en ski-nasjon , nr 35 på FIFA-rankingen/fotball !

D e nok den bitre sannhet!! E e heilt eni me at Norge e mer en ski-nasjon, men Norge e nok en fotballnajon, d har d vært lenge!!:)

kokken1

Legg inn av kokken1 » tor jul 19, 2007 16:09:49

ja da norge har jo verdens beste landslag også da eller? det er masse utlendinger i england også , men da kalles da engelsk fotball alikevel? det kommer vel av spillestil osv, dessuten er konkuranse alltid bra slik at det er de beste som får plass på laget, selv om i aafk har det vært tendenser til klippekort, av og til er det lurt å tenke seg om både to og tre gamger har jeg hørt;)

Tuttifrutti

Legg inn av Tuttifrutti » tor jul 19, 2007 17:51:00

faani kommer til å ende opp som en sinna gammel mann...

Er det rart det er krig i verden? :D

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » tor jul 19, 2007 19:17:59

Herlig Tuttifrutti:):) heilt eni!!

junaiten

Legg inn av junaiten » tor jul 19, 2007 19:38:37

Dont Lie said: Herlig Tuttifrutti:):) heilt eni!!

Listen my not-quite-old-enough-to-be-furry friend.

Your ideas and questions are valid and inquisitive, but when you wrap them in text-speak you will forever come across as someone who doesn't care or isn't quite clever enough.

If you can't take enough time out of your day to use correct grammar and words, then you grossly disrespect the people whom you expect to read it.

And the unfortunate thing about respect is that it is not possible to earn without being willing to give it.

Junaiten.

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » fre jul 20, 2007 00:47:52

junaiten -
Listen my not-quite-old-enough-to-be-furry friend. Your ideas and questions are valid and inquisitive, but when you wrap them in text-speak you will forever come across as someone who doesn't care or isn't quite clever enough. If you can't take enough time out of your day to use correct grammar and words, then you grossly disrespect the people whom you expect to read it. And the unfortunate thing about respect is that it is not possible to earn without being willing to give it.

Øh.... va alt d der for å provosere eller for å bevise at du e e an av
mange normenn som har lært se engelsk!!! :)
Men hold d til ditte temaet du!! eller du kan lage et nytt tema der vi skal snakke engelsk?!?

kokken1

Legg inn av kokken1 » fre jul 20, 2007 00:57:00

du har jo tydeligvis ikke lært deg norsk dont lie, sms språk bruker du på mobilen og ikke her inne!!!, At det blir en bare skrivefeil av og til er greit,men det skjærer i øynene av å lese inleggene dine.

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » fre jul 20, 2007 01:02:32

"Kukken" Oops... Kokken nok en skrivefeil:)
finn d i d!!
men nokk om "D"

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » fre jul 20, 2007 01:38:08

Sorry for at jeg skrev det, det bare fristet...:)

junaiten

Legg inn av junaiten » fre jul 20, 2007 02:13:39

Øh.... va alt d der for å provosere eller ....

Ingen av delene.
Det var udelt ett forsoek paa aa vaere vennlig og informativ.

Etter aa ha bodd I USA i over 10 aar (henv. Junaiten) saa er det enklere aa formulere seg paa engelsk. Dessuten saa er det saa jaevla teit med en kjempelang tekst med masse ae, oe, og aa......

Makes sense?

Junaiten.

junaiten

Legg inn av junaiten » fre jul 20, 2007 02:22:54

Norge er som kjent en fotballnasjon.
Veeeeel...... Vi er vel en nasjon som liker fotball mer enn det jeg vil kalle en fotball nasjon. Jeg tror rett og slett vi mangler endel paa baade antall innbyggere og paa klima til noensinne aa vaere en "fotballnasjon".

men flere å flere utlendinger tar over vår plass i norsk fotball...
Pengene er norske. Banene er norske. Tilhengerene og kundene/"fansen" er norsk. Norsk fotball.....

Men vist norge er en fotball nasjon hvrfor er d så mange utlendiger i norsk fotball i dag? har ikke Nordmenn høy nok standar i når d gjelder fotball?
Se svar paa det foerste spm.
Vi er ikke en fotball-nasjon, og vi har rett og slett ikke klima- og antalls- grunnlag for aa bemanne en liga med 4-600 mennesker i absolutt verdensklasse.
Det vi har grunnlag for (penger) er aa importere spillere som forhaapentligvis hever standarden baade paa trening og kamper.

Junaiten.

faani

Legg inn av faani » fre jul 20, 2007 02:46:20

Dessuten saa er det saa jaevla teit med en kjempelang tekst med masse ae, oe, og aa......

Mens noen sliter med den kjempelange teksten "det"! ;)

Av og til tar jeg meg i å angre på at jeg ikke gikk inn i læreryrket. Om så BARE for å være en "sint og gammel" lærer som bruker rødtusjen til hva den er ment for i stilbøkene, for deretter om nødvendig be ynglingene skrive "det" 100 ganger på tavla.
Etterpå skal alle disse oppegående ynglingene gjerne få løpe 10 runder rundt skolen; alternativt kan de få utdelt bossekk og bossplukkere og gjør en innsats for nærmiljøet. Joda , jeg hadde likt meg. :D

(for øvrig jobber jeg med mennesker med STORE lærevansker - i skoleverket og ellers. Og trives også veldig godt med det. ;) )

kokken1

Legg inn av kokken1 » fre jul 20, 2007 03:16:23

Kukken" Oops... Kokken nok en skrivefeil
finn d i d!!
men nokk om "D"

hhehehehehe artig du , NOT!!!!

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » fre jul 20, 2007 03:20:30

Ja til mer konkurranse!!! Slik bygger man kvalitet. Både i fotball og ellers

Enig men jeg vil holde på den Norske spillestilen, bare et par justeringer.

Bare så det er sagt så ville d vært litt flaut me et norsk lag som spiller med bare utlendinger! Mener ikke å vær rasistisk nå!
Rbk møtte opp med 8 utlanske av 11 på en kamp, ser det kommer mer å mer til Aafk

e_cantona

Legg inn av e_cantona » fre jul 20, 2007 03:34:34

Rbk møtte opp med 8 utlanske av 11 på en kamp, ser det kommer mer å mer til Aafk

Det samme ser vi i Arsenal og Chelsea. Selv om det er gode lag og de vinner mye, blir det mye sutring blant supporterne...Det er viktig med en lokal stamme i laget!
Håper vi får til satsingen på lokale ungdommer i klubben. Men da er det viktig at de blir satset skikkelig på. Det har desverre ikke skjedd de siste årene..... :(

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » fre jul 20, 2007 03:55:53

Det er viktig med en lokal stamme i laget!

Liker det du skriver e_contona!!
Spesielt her i Ålesund. Hehe:)

Dont Lie

Legg inn av Dont Lie » fre jul 20, 2007 14:30:30

junaiten
Ja skjønte det etter og hå lest over det en gang til!!
Please forgive me!! hehe:)
Når du mener at vi ikke har klimaet til å vær en fotballnasjon, hva mener du egentlig med det?

Fantomet

Legg inn av Fantomet » fre jul 20, 2007 15:41:07

Jeg ser ikke problemet. I engelske FA serien produserer de heller ikke gode nok hjemmelige spillere til å kunne prestere i europa. Derfor må de hente det meste av stjernene fra utlandet. å tror ikke så mange av lagene i FA serien har problemer med å fylle seteradene på stadioene sine, se bare på Arsenal, der er vel nesten ikke en eneste engelskmann.

Men på landslaget vil det selvfølgelig vises, England har vel ett middelmådig landslag til å være verdens "største" fotball-liga...

Forza Italia

junaiten

Legg inn av junaiten » fre jul 20, 2007 16:20:23

Når du mener at vi ikke har klimaet til å vær en fotballnasjon, hva mener du egentlig med det?

Litt enklere aa fremelske f.eks. teknikk etc naar du har gressbaner som er tilgjengelig aaret rundt. Eller en beach aa gaa aa spille paa.

Eller rett og slett ikke stiv kuling 6 mnd av aaret slik som vestlandet har....)

Veldig faa spanske barn som bruker paaskeferien sin paa aa gaa pa ski...)

Svar