Moderator: Arcturus

Ulf Kristian

Den store vin-, kaffè-, te- og fotballtråden!

Legg inn av Ulf Kristian » ons apr 09, 2008 11:13:28

Jeg har vært så uheldig å sølt vin på den nye sjorta mi..
Vinen var av god gammel -69 årgang.
Den heter "Goussè" og har en opprinnelse fra vingården Schamàl Jezu syd for Marseille i Frankrike.
Vingården har en størrelse på 3 mål, og hadde en gjennomsnittstemperatur på 17,65 grader celcius i sommermånedene da.
Fra den tid så har den lagt i en vinkjeller litt nord for Paris på gården Lampsiè fordi Schamàl Jezu ble nedlagt på grunn av meget dårlig markedsføring, og den ble omtalt for dårlig smak.

Men nå har det seg sånn at jeg da sitter med et par av disse vinflaskene til en total verdi på 18,500,- NOK. Jeg ser at det er irelevant informasjon, men vil likevel meddele dere dette.

Da jeg Tirsdag kveld satt meg ned for å ta en herlig slurk av denne vinen, så fikk jeg et grøss i hele kroppen og jeg brekte meg, ikke vet jeg hvorfor, men det landet i alle fall på den nye skjorta mi som kona mi kjøpte til jul 07. Jeg er meget glad i skjorta, og det er derfor meget ubeleilig.

Spørsmålet mitt er da: Hvordan fjerne slike flekker?
På forhånd takk!

Dette var i annledning Liverpool - Arsenal, og jeg var meget klar for en festforestilling og det ble det! Fantastisk løp av Walcott btw. Gratulerer til alle Liverpool supportere i dette langstrakte land! :)

Ulf

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » ons apr 09, 2008 11:25:39

Vingård på 3 mål??

Trener hjelp? Åkeby du spørr nå eller?

Ellers fantastisk dumt innlegg for å få frem essensen om at du er happy for at Liverpool vant..

Fjellstein

Legg inn av Fjellstein » ons apr 09, 2008 11:27:44

Ett av dei meir merklige spørsmåla her inne. :)
Du fær prøve å vaske den og om ikkje det funka so kan du vel kjøpe ei ny skjorte. :) Har du råd til vin verdt 18,500,- så kan du vel kjøpe ei ny skjorte også. :p

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » ons apr 09, 2008 11:31:23

@ Uff :

Ring 04560....og si for all del at det er KRISE.

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » ons apr 09, 2008 11:35:42

@Dommeren :

Nå kan du gjøre enda bedre kjøp av favoritten!!!

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000p5eCLJUn?ProductUUID=vDcKdlGluqwAAAEIXBBkSkOd&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

Ulf Kristian

Legg inn av Ulf Kristian » ons apr 09, 2008 11:51:10

Denne vingården var en av de mindre tradisjonelle slag. Den va bygd av Jens Laurent som var født i 1901, 29.August i sør-øst Nice. Som Amadeus nevner, så er det selfølgelig unormalt med en vingård på 3 mål, men den gang ei.

Når det er snakk om merklige spørsmål, så kommer det helt an på hvordan du ser på det. Personlig så tar jeg den gamle pipa "det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar."

Skjorta var kjøpt av min kone, da hun var på foretningsreise i Oktober i Japan. Så skjorta betyr meget mye for meg. Og at jeg har råd til vin verdt 18.500,- NOK er ikke tilfelle, denne vinen har jeg fått sponset fra en tidligere kollega som var i slekt med eieren av denne gården.

Jeg ser godt moralen til deg Dommeren, og jeg er meget enig i hva du sier, men da må også kvaliteten diskuteres. Jeg mener at man får det man betaler for. Du kan sammenligne det med å kjøpe en DVD-spiller for 199,- på Elkjøp.

Når det gjelder Vanish, så høres det meget interresangt ut med Vanish. Dette vil jeg prøve ut.

Sir Philiph har en meget god vin, men som sagt, du får hva du betaler. Personlig liker jeg vin som har lagt minimum 25 år. Da har man en fantastisk smak etter min mening, selv en del vil si imot meg på det punktet.

Hva det gjelder å ringe ditt angitte nummer JacobScreek så er ikke jeg personlig interresert i det, men jeg ser humoren din i det innlegget.

Personlig så er jeg også Arsenal-fan(og selfølgelig aafk-supporter), men ønsker ikke å utdype mer om min skuffelse fra gårsdagens tap mot Liverpool.

Til informasjon, så har jeg, og et par av mine venner, faste vintreff et par ganger i måneden der vi deler våre siste smaksopplevelser og meninger. Diskusjonene drar ofte litt langt, om pris og kvalitet, men ender som oftest med en tur til den fantastiske byen vår, hvor jeg personlig mener det er mye rart å se en sen Lørdagsaften.

Ulf

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » ons apr 09, 2008 11:59:45

Hva det gjelder å ringe ditt angitte nummer JacobScreek så er ikke jeg personlig interresert i det, men jeg ser humoren din i det innlegget.

Ulf

Hehe...tlf.nr. er til Vinmonopolets Kundesenter...og jeg tror nok at de vil kunne gi deg bedre hjelp med skjorta enn du vil få her inne...

Ulf Kristian

Legg inn av Ulf Kristian » ons apr 09, 2008 12:14:03

Som jeg ikke har nevnt tidligere, så er jeg meget fornøyd med dagens vær. Temperaturen, og den fantastiske himmelen er til å ta en stor vinslurk av.

Det du nevner angående Vinmonopolets kundesenter (04560) så har jeg ikke interesse av å konversere med kundesenterets ansatte, fordi jeg personlig mener de ikke har visdom som jeg er interessert i. Jeg har da prøvd dette nummeret en gang, og synes ikke de ansatte der hadde den kunnskapen jeg var ute etter da jeg hadde lagt av torsdagsformiddagen til en lang og koselig vinkonversasjon, til en varm kopp kaffe og en tebrix kjeks som er min personlige favoritt.

Personlig så kjøper jeg ikke vin fra vinmonopolet, men importerer vinen via en kollega jeg har litt øst for den nevnte gården.

Jeg må også påpeke at jeg er meget fornøyd med helgens fantastiske smakfulle kamp mot SK Brann, selv om ikke SK Brann lignet på et seriøst fotballag. Jeg og mine nærmeste venner hadde et flott vintreff senere på kvelden, hvor vi utnevnte 68- årgangen fra "Jepliè" som vinner av kveldens smaksopplevelser.

Ulf

Ulf Kristian

Legg inn av Ulf Kristian » ons apr 09, 2008 12:28:15

Hva du undrer er jeg meget lite interessert i.
Det du her nevner, mener jeg går over streken til frekt, og er usmakelig i forhold til den vinårgangen "Jepliè" fra 68.

Jeg tar humoren i innlegget ditt med en klype salt, men mener at slikt ikke egner seg på slike forum, med tanke på at folk kan assosiere dine ord med en del ting. ;)

Jeg må igjen påpeke at dette er en fantastisk Onsdags morgen her på kontoret.. :)

Ulf

Fjellstein

Legg inn av Fjellstein » ons apr 09, 2008 12:35:57

:D

Ulf Kristian

Legg inn av Ulf Kristian » ons apr 09, 2008 13:17:20

Når selveste Dommeren slår på stortrommen og snakker et så meget flott språk, så blir jeg meget imponert. Selv om jeg personlig ser på det som en liten mobb fra deg, men jeg forstår dog humoren.
Hva det gjelder kaffen så må du nyte den med innlevelse.

Måtte du og alle dine ha en vidunderlig dag :)

Aursnes

Legg inn av Aursnes » ons apr 09, 2008 13:34:33

Hallo alle sammen!!!!!!!!! Kjøp dykk ei halvflaske Finnlandi!!! det smakar og e mykje meir morro!!!!!!!!!!!!

Brukeravatar
Shimmy

Legg inn av Shimmy » ons apr 09, 2008 13:55:29

Spørsmålet mitt er da: Hvordan fjerne slike flekker?
På forhånd takk!
Ulf
Salt, salt og masse salt ordner biffen Ulfemann og får bort rødvinsflekker fra en slik hverdags vin som er glimrende å bruke i sausen. ;)

Selv foretrekker jeg Domaine Leroy fra 93, 94, 96 og 97 som er en forholdsvis rimelig vin til rundt 10.000 +++, men den er ikke så bra å bruke i sausen.

Tilbake til spørsmålet så er kanskje salt noe sent å bruke ettersom det har gått noen dager, men batterisyre hjelper 100% sikkert. :D

Ha en fortreffelig uke.

Johnny

Legg inn av Johnny » ons apr 09, 2008 14:06:32

BØR IKKE LAGRES

Vin etter min smak! :D

Sony

Legg inn av Sony » ons apr 09, 2008 14:17:43

......interessant fotballrelatert vin-tråd....

[b] vin eller forsvin[/b] ;)

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » ons apr 09, 2008 14:19:57

Dette må være den mest orginale tråden ever...innsikt i te og vin det skal dere ha for..

Kaffi er en drikk....te er for kjerringer og folk med stiv overleppe, for best kaffi kan man ta evergood og blande i med frieles chokolate kaffe, da får man nyyydelig kaffi og da spiller det heller ingen rolle hvem som vinner ikveld...det hadde det ikke gjort uten den heller for den saks skyld...

ps..jeg gleder meg til forspill hos deg Shimmy...

Tante

Legg inn av Tante » ons apr 09, 2008 14:23:50

Her må Tante Sophie trå til ser jeg.

Salt anbefales absolutt IKKE da dette ødelegger tekstilene mer enn det fjerner rødvin.

I mine kretser er begrepet "søle" uhørt. Man har da manerer og fører krystallglasset forsiktig til munnen slik at denslags ikke forekommer

Nå frekventerer jeg også steder der man risikerer å møte sølere så derfor har jeg gleden av å innvie dere i flekkfjerningens hemmeligheter:

flekkfjerningens hemmelighete

Hvis dette ikke nytter kan man rett og sleppe klippe bort flekken og enten applikere en ny stoffbit på eller hevde at hullet skal være der. Det er dog det enkleste.

Lykke til! :)

Kveldens kamper er som smuss og regne for oss som holder oss til lag med lijehvite skjorter. Fotballfri kveld som kan benyttes til å nyte sin rødvin.

I mitt franske vokabular betyr 'gousse' - sukkerert.......... Så da er det kanskje ikke så rart at vinen er sjelden...

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » ons apr 09, 2008 14:33:16

kanel har ikke noe i kaffi å gjøre...om du ikke bor i Midtøsten da..

Nei skikkelig gobanding med sjokoladekaffi er nydelig..røde og brune poser blir solg på Spar blant annet i 125 grams pakninger..blandeforhold 2:1...En cognac kan godt nytes ved denne..

Sony

Legg inn av Sony » ons apr 09, 2008 14:37:09

@tante: Salt anbefales absolutt IKKE da dette ødelegger testiklene mer enn det fjerner rødvin. Kanskje nettopp derfor du er blitt tante....;)

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » ons apr 09, 2008 14:55:37

Åssen var det nå igjen? Sølte Ulfegutt vin på testiklene? Eller mistet han salt på skjorta? Var det årgang 1969 eller 1968 av sukkerert-laken til Ulfis som var best-i-test? Evergood og sjokomkelk Ama? Det må vel bli feil vel.....?

Og Shimmy du vet da såre vel at man ikke skal bruke tomflasker i sausen....

Johnny har helt rett: Vin skal drikkes - ikke lagres!!!

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » ons apr 09, 2008 15:12:05

Sjokomelk din knall...!!??
sjokokaffi, for de som har fått opp øynene for at gode smaker kan kombineres..

Når det gjelder vin er jeg en av de enkle sjelene som synes masse vin rudnt 100 lappen er helt ok...

Brukeravatar
Shimmy

Legg inn av Shimmy » ons apr 09, 2008 15:15:31

Og Shimmy du vet da såre vel at man ikke skal bruke tomflasker i sausen....

Johnny har helt rett: Vin skal drikkes - ikke lagres!!!
Hohoho.

Jaja folkens det eneste jeg er sikker på er at flekken forsvinner med bruk av batterisyre.

Slik som denne tråden utvikler seg så kan jeg fortelle at snart skal jeg ut å klippe meg for første gang på 10 år og jeg lurer på hvor i helvete skal man gå for å slippe kø og at frisørene ikke putter noe kliss i håret i etterkant?

Jeg skal vedde hva som helst på at jeg reiser rett hjem etter frisørbesøket og bruker maskina på 2 til 4 mm.
Billig og bra spør du meg.

Spørsmålet blir da:
Hvilken frisør bør man bruke om jeg skal få denne klippen kjappes mulig unnagjort?

Drit i resultatet eller kostnaden, nå snakker vi tidsforbruk. ;)
ps..jeg gleder meg til forspill hos deg Shimmy...
Der serveres SATS fra søndag. :D

Gjæringen har startet så ingen syting.

Tante

Legg inn av Tante » ons apr 09, 2008 15:25:20

Denne Tanten er ekte vare... Men gutter, jeg blir litt bekymret. Sitter dere og nipper vin og ser fotball??? Det er jo en dødssynd. Til fotball drikker man øl! (gjerne med en liten cognac ved siden av hvis man er hjemme). Ute på pub - ØL!!

http://www.cardinal.no/?gclid=CJjizbTuzZICFQFZMAodJX1rBg

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » ons apr 09, 2008 15:32:53

en liten cognac

Tante, du har to skrivefeil her...
En?
Liten?

JacobScreek

Legg inn av JacobScreek » ons apr 09, 2008 15:42:59

Spørsmålet blir da:
Hvilken frisør bør man bruke om jeg skal få denne klippen kjappes mulig unnagjort?

Drit i resultatet eller kostnaden, nå snakker vi tidsforbruk. ;)

Her føler jeg at du setter problemstillingen litt på [b] HODET[/b] Shimmy...

Hvis det er så lenge siden du har vært hos frisøren har du kanskje glemt at de fleste frisører i dag er flotte velutviklede attråverdige ungjenter, gjerne med en fabelaktig kropp som de sniker og gnikker mot deg mens de klipper...mitt tips er da som følger:

Se deg ut den mest barmfagre klippersken i salongen og håp at hun jobber så seint som mulig!!! Enjoy - fordi du fortjener det!

Tante

Legg inn av Tante » ons apr 09, 2008 15:52:48

Tante, du har to skrivefeil her...
En?
Liten?

En liten om gangen... Er det bedre?
Jeg drikker alltid cognac i shot glass til pils derfor liten

http://en.wikipedia.org/wiki/Shot_glass

Men ikke i denne typen glass (Jeeze alt som finnes på markedet...)

http://www.s-import.no/shotglass.asp

Også by the way. Har dere kommet hit ennå?

http://www.ekanal.no/slutten.html

Günter

Legg inn av Günter » ons apr 09, 2008 16:01:11

Jeg drikker alltid cognac i shot glass til pils derfor liten

cognac i shotglass?!

Brukeravatar
Shimmy

Legg inn av Shimmy » ons apr 09, 2008 16:04:28

Her føler jeg at du setter problemstillingen litt på [b] HODET[/b] Shimmy...

Se deg ut den mest barmfagre klippersken i salongen og håp at hun jobber så seint som mulig!!! Enjoy - fordi du fortjener det!
Da får jeg lete etter en barmfager frisør for en kvikkas. :D

Ha en god dag, nå stikker jeg for en klipp og så hjem for å fullføre Assessinscreed eller hva pokker det heter. Om ikke i dag så iallfall denne uka. ;)

Tante

Legg inn av Tante » ons apr 09, 2008 16:13:29

cognac i shotglass?!

Jepp! Kjempegodt - gjerne med pottis og mørpølse til :D

Trollmannpike

Legg inn av Trollmannpike » ons apr 09, 2008 16:16:42

stikk innom meg til en kaffe du shimmy, så tar jeg klippen i samme rennet :)

Svar