Moderator: Arcturus

Svar
Joche

Kamptråd: Aalesund - Ham Kam

Legg inn av Joche » ons apr 16, 2008 15:20:06

Etter å ha møtt tre gullkandidater, hvorav to bortekamper, står vi med tre poeng. En poengssum vi kan si oss meget fonøyd med. Iallefall om vi sammenligner med i fjor, hvor vi stod med 1 poeng og 10 baklengs, etter å ha møtt Sandefjord, Start og FFK, hvor to av kampene var bortekamper.
Men faktumet er at hadde dommeren vært ufeilbar så hadde vi sett enda bedre ut. Mot VIF ble vi snytt for 1 poeng, og VIking kanskje 3 poeng. I så fall kunne vi vært serieleder med det kanskje hardeste programmet.

Jeg er fullstendig klar over at både VIF og Viking var bedre spillemessig enn oss, men nå er det en gang slik at det er lov å ha et godt forsvar, være effektive og ikke minst ha en god keeper. Og jeg har veldig lyst til å trekke frem hvor god og viktig Brown er. Hab er en helt fantastisk keeper, enda bedre enn hva vi tror. For feks på innlegg og dødballer, avverger Brown situasjonen før det blir en sjanse av det og kan sette i gang en kontring. I motsetning til de fleste andre som avventer og får en avslutning på seg, som kan ende i både corner og mål.
Til nå har ikke Brown slept inn et eneste "skikkelig" mål enda. Mot VIF gikk ballen mellom to AaFK ben, og han var utspilt. Mot Brann var det to retningsforandringer - selvmål - som utspilte Brown. Mens mot Viking var det et feilaktig straffespark og en uheldig tabbe av Kibebe som gjorde "susen".

Men nok om det, nå er fokuset rettet frem mot søndagens viktige kamp mot Hamars stolthet, Ham Kam. For første gang er vi favoritter i år, men faktisk så har så å si alle årets kamper blitt jevne. Kamma har hittill slått Viking, mens de fortjente poeng borte mot Lyn. I Noonans debutkamp i vinter var de på CLS og klarte 1-1 mot et B-preget AaFK-lag. Og det er ingen tvil om at denne kampen er viktig for oss å vinne. Men det krever 100% fokus og innsats, og vi må være klar over hva Kamma står for. Så vidt jeg vet er de et meget fysisk lag, som liker seg bedre på potetåkeren på Briskeby enn hva de gjør på et strøkent kunsgressteppe - slik som i Ålesund. Det må vi utnytte, og fokusere på våre styrker. Vi må spille langs bakken og ikke bli lurt til å bli med på spark og løp-takikken. Nå har Kamma mer å by på enn som så, men det er deres største styrke.

Hvilket lag vi vil stille med er usikkert.
Rekker Aarøy kampen?
Får Mathisen og Parr fornyet tillit?
Er Noonan på vei inn på laget, etter det fremgangsrike innhoppet mot Viking?
Er en duellsterk Halli aktuell igjen?
Hva med Orry Larsen?

Jeg håper iallefall at vi forsetter med vår spillende og bevegelig midtbaneduo, slik vi kan spille ball i hatt med Kamma. Og ikke minst gleder jeg meg til å se Silva herje med trege Ham Kam-spiller, i enda større grad enn mot Viking hvor han etter mitt kjønn var helt fantastisk og skapte farligheter ut av intet. Som jeg tidligere har sagt, tror jeg Silva bare vil bli bedre og bedre og utvikle seg til en virkelig klassespiss.

God kamp!

krisse67

Legg inn av krisse67 » ons apr 16, 2008 15:44:41

Det bli spennende å følge Silva framover. Etter innhoppet mot Viking viste Noonan noen brae offensive takter. Jeg har alltid hatt tro på han. En spiller fra en anen verdensdel er vant men en annen type fotball og måavklimtisere seg. Han vil bli viktig framover.

Ellers håper jeg på 3 poeng på søndag.

Guru

Legg inn av Guru » ons apr 16, 2008 15:51:05

Endelig ein skikkelig tråd igjen.

[i] La oss sjå litt på HamKam:[/i]

Kampen mot oss blir faktisk den tredje bortekmapen deira. Dei starta borte mot Bodø/Glimt og tapte - sikkert noko skuffande for dei - 2-0. Ingenting i rapportane tyder på at dei fortjente særlig meir. Deretter vant dei noko overraskande 3-2 heime mot Viking. Visstnok også eit nokså riktig resultat. Men denne helga fekk dei dårlig betalt etter 1-2 borte mot Lyn. Dette var ein kamp dei skulle ha avgjort før pause. I staden tapte dei på straffe rett før slutt.

Det er påstått at HamKam er hardt skaderamma. Det har vore nevnt at så mange som 11 spelarar har vore ute eller tvilsomme i sesongstarten. Eg veit ikkje i kor stor grad dette stemmer. Faktum er i alle fall at dei har hatt ei relativ stabil lagoppstilling så langt. Rønningen i mål, Jevne Hagen, Pasoja og Førsund i forsvar, Güven, Ringberg og Rise på midten og Kienast på topp har starta alle kampane. Sørum i forsvar, Michaelsen på midten og Karekezi på topp virker å vere førstevalget på dei gjenverande plassane.

HamKam og Arne Erlandsen har omtrent det same ryktet. Spark, spring og spark igjen. Eg kjenner ikkje dagens HamKam-lag godt nok til å vite kor godt dette stemmer, men tipset mitt er at ryktet er overdrive. Rykte er ofte det. Ei kjerne av sannhet ganga med 3. Likevel bør vi ha ein over middels stor fordel av å ha heimebane.

Norsk Tipping gir 1,80 i odds på Aalesund, 3,40 på HamKam og 3,05 på uavgjort. Eg bruker å legge til litt hjerte når eg tipper, og kjem nok til å investere litt på heimesiger. Oddsen fortel svært tydelig at vi er favorittar. Det er ein situasjon vi er relativt lite vande med, og det er første gong i år vi er i denne situasjonen. For første gong har vi forventningspresset. For første gong kan det vere at motstandaren vil vere fornøgd med eitt poeng. Det er ei lita psykisk utfordring her. Så får vi sjå kor godt Åkeby og co toler det.

Så langt i sesongen har det utvikla seg ei tru på at ting som fungerer heime ikkje fungerer borte og motsatt. Vi får bruke kampane framover til å motbevise dette. Denne gongen er det sikkert greit å bygge på det vi har gjort. Liten grunn til store endringer. Liten grunn til endringer i det heile tatt, faktisk. Det er kanskje Orry som står for tur, men det blir nok med eit innhopp. Eit litt langt eit håper eg. Same 11 nok ein gong.

Sony

Legg inn av Sony » ons apr 16, 2008 15:51:59

Etter de tre første kampene har vi 3 poeng og en målfoskjell som viser 5-5. Det er kanskje unødvendig å minne om at her har vi både selvmål og feildømming som konkrete faktorer for resultatet......

i 4.-runde kommer HamKam til CLS med samme poengsum og 4-6 i målforskjell.

I løpet av dagen i dag får vi nok vite om de som gikk ut med skader er klare for søndagens kamp. Så får vi heller "kode" denne nyheten slik at ikke motstanderne kan legge opp noen taktikk ;)

Pat var bedre enn det vi har sett tidligere, men er neppe med i start-11'n dersom samtlige er skadefri.

Dette blir atter en svært viktig kamp der Aafk går for 3 poeng! CLS skal i år befeste seg som en trygg og inspirerende hjemmearena der publikum engasjerer seg ,positivt, i økende grad:D

HamKam sin tropp?

Ivar Rønningen ? Truls J. Hagen, Juha Pasoja, Arnar Førsund, Joachim Sørum ? Adem Güven, Markus Ringberg, Jan Michaelsen, John A. Rise ? Tommy Øren, Roman Kienast
Benken:
Jon Masalin, Frode Bjørnevik, Oluwasegun Abiodun, Srdjan Urosevic, Sebina Plaku, Marcus Pedersen.

Fliza

Legg inn av Fliza » ons apr 16, 2008 18:23:00

Skal bli deilig å få komme å se på årets förste seriekamp for meg. Så får vi bare håpe på at jeg ikke har med meg dårlige vibber og Aalesund taper..

Alexan

Legg inn av Alexan » ons apr 16, 2008 21:27:09

Det er viktig at vi bruker kantene samtidig som vi kombinerer med spill igjennom midtbanen og baller på Aarøy som " target man "
I tillegg må backene være med å støtte opp. Ergo, gjør det samme som mot Brann !

Scheie

Legg inn av Scheie » ons apr 16, 2008 22:04:27

La oss pisse på dem sitat "Demidov"

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » ons apr 16, 2008 22:06:12

Må bare si meg enig i funderingene til Joche og Guru fremfor denne kampen som blir et sceneskifte for Aafk der vi stiller som klare favoritter. Noe jeg tror gutta takler greit.
Fart på ballen så er vi uslåelige !

peer

Legg inn av peer » ons apr 16, 2008 22:37:38

Etter min mening, bør Noonan og/eller Orry få sjansen. Pimpong, Mathiesen og delvis Fjørtoft var for svake mot Viking.

Vatnebygder

Legg inn av Vatnebygder » ons apr 16, 2008 23:08:13

Har ikke ansvarlig for tabellen fått med seg at vi har spillt tre serierunder?

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » ons apr 16, 2008 23:14:06

Noonan imponerte meg den korte tiden jeg så ham mot Viking, noe helt annet en jeg har sett av ham tidligere, kan jo vise seg å være bra..
HamKam er et kriger lag, de har en trener som er tillhenger av "bulldoser" fotball....måten å ta dette laget på er å spille ballen langs bakken og spille dem ut teknisk..

Brukeravatar
Amadeus

Legg inn av Amadeus » ons apr 16, 2008 23:14:42

Har ikke ansvarlig for tabellen fått med seg at vi har spillt tre serierunder?

Ser jo veldig bra ut den der da..bare la den stå:)

Finnern

Legg inn av Finnern » tor apr 17, 2008 09:52:52

Ser at det er veldig mange ledige billetter til kampen.

Joche

Legg inn av Joche » tor apr 17, 2008 14:24:44

Svært mange har tro på en konfortabel seier her, iallefall om vi ser på hva AaFK har prestert hittill. Men det undrer meg litt at så å si alle kampene i årets Tippeliga har blitt jevne, både resultatsmessig og spillemessig (med unntak av LSKs :D). Hva tyder det på?

Uansett så tror jeg vi kan få en en ganske så fin seier her, om vi får kampen i vårt spor. Altså at vi ikke stanger og sliter med å få nettkjenning, samt at som jeg skrev i startinnlegget at vi utnytter våre styrker og fokuserer på dem - ikke blir med i krigen de trolig vil legge opp til.

For øvrig husker jeg med gru forrige seriekamp Kamma var her. Da tok de ledelse og kastet hele mannskapet i egen 16-meter og stanget ut hele kampen og satte ny Norges rekord i drøying av tid. Så vidt jeg husker la dommeren til 6-7 minutter, og da hadde det ikke vært noen skader, men utrolig med drøying. Lasse Olsen utlignet for øvrig til 1-1 på straffe like før slutt....

1-1 ble det også i vinter (riktig nok med et B-preget AaFK-lag) så her må vi været topp tente, fokuserte og konsentrerte!

Joche

Legg inn av Joche » tor apr 17, 2008 14:41:55

Vet ikke om det er blitt nevnt tidligere, men så nå at Arneng topper VG-børsen:

http://fotball.vg.no/bors/best_bors.php?sesong_id=403

Det er garantert første gang en AaFK-spiller topper denne børsen, og bak han følger Silva på en flott 7. plass, mens også Brown og Holm er topp 20! :)

Noonan imponerte meg den korte tiden jeg så ham mot Viking, noe helt annet en jeg har sett av ham tidligere, kan jo vise seg å være bra.. Det slo meg at kunstgress sikkert har sitt å si for Noonans svake prestasjon hittil. Det kombinert med et betydelig høyere tempo i norsk fotball (få touch, mindre tid med ball og mer spill i lengderetning)... Men det kommer seg kanskje etterhvert?

Binge

Legg inn av Binge » tor apr 17, 2008 14:55:30

Det slo meg at kunstgress sikkert har sitt å si for Noonans svake prestasjon hittil. Det kombinert med et betydelig høyere tempo i norsk fotball (få touch, mindre tid med ball og mer spill i lengderetning)... Men det kommer seg kanskje etterhvert?

Mest av alt beror det vel på at Noonan er en utpreget møtende spiss som har sin spisskompetanse i det å spille fri sin spissmakker. Noonan har forsvinnende lite erfaring i posisjonen som han i tide og utide blir satt til å utføre i AaFK og vil forbli en medioker spiller helt til han av en eller annen grunn får tillit som Silvas spissmakker. Håper virkelig at Åkeby gir ham tillit dersom Aarøy (gud forby) ikke blir frisk til søndag.

Kan ikke si annet enn at jeg ble smått skuffet når Åkeby presterte å sette Pimpong på topp, selv om han beviselig er best som kantspiller, og deretter toppet dette ved å plassere Noonan på kanten - selv om han beviselig er best som spiss. Snodige disposisjoner, da i særdeleshet om man tar Enga-kampen i betraktning.

akse

Legg inn av akse » tor apr 17, 2008 16:20:14

Mest av alt beror det vel på at Noonan er en utpreget møtende spiss som har sin spisskompetanse i det å spille fri sin spissmakker. Noonan har forsvinnende lite erfaring i posisjonen som han i tide og utide blir satt til å utføre i AaFK og vil forbli en medioker spiller helt til han av en eller annen grunn får tillit som Silvas spissmakker. Håper virkelig at Åkeby gir ham tillit dersom Aarøy (gud forby) ikke blir frisk til søndag.

Kan ikke si annet enn at jeg ble smått skuffet når Åkeby presterte å sette Pimpong på topp, selv om han beviselig er best som kantspiller, og deretter toppet dette ved å plassere Noonan på kanten - selv om han beviselig er best som spiss. Snodige disposisjoner, da i særdeleshet om man tar Enga-kampen i betraktning.

Hvor har du det i fra at Noonen kun har erfaring fra å spille spiss.
Etter det jeg har lest om spilleren stemmer ikke dette.
Har du sett Noonen spille mye før han kom til Aafk?
Jeg mener å huske at det sto at han kunne være kant i 4-4-2 eller spiss, dette var 2 possisjoner som passet han og som Adin Brown sa, han ligner i spillestilen på Jeffry som spiller kant..

Joche

Legg inn av Joche » tor apr 17, 2008 16:53:16

Noonan spilte spiss i MLS, hvor han var den ene i den fryktede duoen Noonan/Twellmann. Sistenevnte scoret for øvrig 3 mål sist USA møtte Norge. Da disse spilte sammen, hadde Noonan rollen som tilrettelegger, mens Twellmann var målscorer. Slik fikk Noonan utnyttet sine egenskaper som teknikken, spillerforståelsen osv. For så å få landslagsplass...

Binge

Legg inn av Binge » tor apr 17, 2008 17:13:11

Hvor har du det i fra at Noonen kun har erfaring fra å spille spiss.
Etter det jeg har lest om spilleren stemmer ikke dette.
Har du sett Noonen spille mye før han kom til Aafk?
Jeg mener å huske at det sto at han kunne være kant i 4-4-2 eller spiss, dette var 2 possisjoner som passet han og som Adin Brown sa, han ligner i spillestilen på Jeffry som spiller kant..

Jeg har lest nok innlegg på http://www.bigsoccer.com/forum/forumdisplay.php?f=8 til å vite hva som er styrkene/svakhetene til Noonan. Det ble påpekt i mang et innlegg, i tiden hvor Noonan skrev under for AaFK, at han ville bli en flopp om klubben virkelig hadde planer om å benytte ham på kanten. Han har erfaring i posisjonen, men den er rimelig begrenset. Det er som tilrettelegger at han har skaffet seg landskamper for USA og fått seg et navn som en av de bedre spillerne i USA. Noonan har aldri vært noen stor målskårer, men har et meget godt blikk for spillet og en finjustert pasningsfot.

Sony

Legg inn av Sony » tor apr 17, 2008 17:35:48

nettsporten.no med artikkel ref skadesituasjonen:

http://www.nettsporten.no/newsitem.asp?NewsID=1839&NewsCatID=933&action=showarticle

akse

Legg inn av akse » tor apr 17, 2008 18:55:11

Jeg har lest nok innlegg på http://www.bigsoccer.com/forum/forumdisplay.php?f=8 til å vite hva som er styrkene/svakhetene til Noonan. Det ble påpekt i mang et innlegg, i tiden hvor Noonan skrev under for AaFK, at han ville bli en flopp om klubben virkelig hadde planer om å benytte ham på kanten. Han har erfaring i posisjonen, men den er rimelig begrenset. Det er som tilrettelegger at han har skaffet seg landskamper for USA og fått seg et navn som en av de bedre spillerne i USA. Noonan har aldri vært noen stor målskårer, men har et meget godt blikk for spillet og en finjustert pasningsfot.

Jeg gidder ikke å la dette bli en tråd om Pat Noonen, men jeg stoler mer på dagens trenerteam, som ser han hver dag, enn på noen som hevder å vite, ved å lese på et nettsted hva andre mener om Pat.

Binge

Legg inn av Binge » tor apr 17, 2008 19:02:03

Jeg gidder ikke å la dette bli en tråd om Pat Noonen, men jeg stoler mer på dagens trenerteam, som ser han hver dag, enn på noen som hevder å vite, ved å lese på et nettsted hva andre mener om Pat.

Be my guest.

PS: Mine meninger om Noonan er selvsagt også påvirket utifra hva man har kunnet observere av spilleren så langt i år. Pussig nok sammenfaller dette 100% med hva supportere, som i sin tur har observert Noonan på nært hold i en årrekke, har skrevet om hans styrker og svakheter som spiller.

akse

Legg inn av akse » tor apr 17, 2008 19:31:13

Til Binge:
Du skriver i ditt første innlegg at Pimpong er "beviselig best" og at at Noonen er "beviselig best" i andre possisjoner enn hvor Åkeby bruker de.
Hvilke bevis?

Når det gjelder Pimpong ville han nok vært bedre som spiss sammen med Tor enn hva han har fått vist sammen med Silva, men det gjelder vel alle spissene våre. De er alle bra spillere, men ingen målmaskiner.

Mitt håp for kampen er at vi fortsetter der vi har begynt, med stor bevegelse og fokus på hurtig passningspill.
Hvem som spiller er umulig å ta stilling til uten å se spillerene mer enn en gang i uken, da ser jo vi bare max 14, der noen spiller 10 min. eller mindre.

Scheie

Legg inn av Scheie » tor apr 17, 2008 19:44:03

Spiller Fredriksen ?

Binge

Legg inn av Binge » tor apr 17, 2008 20:04:53

Til Binge:
Du skriver i ditt første innlegg at Pimpong er "beviselig best" og at at Noonen er "beviselig best" i andre possisjoner enn hvor Åkeby bruker de.
Hvilke bevis?

Når det gjelder Pimpong ville han nok vært bedre som spiss sammen med Tor enn hva han har fått vist sammen med Silva, men det gjelder vel alle spissene våre. De er alle bra spillere, men ingen målmaskiner.

I idretten fotball kan man saktens bruke prestasjonene til de ulike spillerne i en gitt posisjon som bevis/stadfestelse på hvilke posisjoner vedkommende fungerer best. Pimpong vil aldri bli noen stor avslutter, men har både hurtighet, teknikk og tildels utholdenhet til å bekle en kantrolle i 4-4-2 til glans.

Hva Noonan angår, kan jeg godt skjønne at man kan falle i fristelse til å prøve ham i en kantrolle i de tilfeller hvor også Aarøy er på banen og andre alternativer er fraværende. Et spisspar med Aarøy og Noonan vil aldri fungere. Det jeg skjønner mindre av, selv om trenerne til AaFK etter ditt skjønn er ufeilbare, er hvordan man kan sette Pimpong inn på banen i kompanjongskap med Silva, da dette feilet så kapitalt i kampen mot VIF. Silva trenger en med fotballforståelse ved hans side, herunder Noonan - IKKE Pimpong.

For å vinkle dette inn mot helgens kamp: Mitt håp er at Åkeby tar til fornuften og setter Noonan inn som Silvas spisspartner om Aarøy mot formodning fortsatt er skadet.

Joche

Legg inn av Joche » tor apr 17, 2008 20:26:16

Jeg er enig med Binge angående Pat og Pin's beste posisjoner på banen, men dette er nok også noe som kan variere fra kamp til kamp - og ikke minst makker til makker. Pat og Silva passer nok bra sammen, mens Pim passer nok bedre med Aarøy igjen...

Sitat Søren Åkeby:
Vi vet hvordan Ham-Kam spiller. De spiller mange lange baller frem på store, tunge spisser. De er også et lag som fokuserer mye på dødballer, og det er dem bra på. Det viktige for oss er å få til vårt eget spill med raskt pasningspill langs bakken. Vi skal styre her på hjemmebane. Og som jeg skrev i startinnlegget, er det det som er nøkkelen!

svein

Legg inn av svein » tor apr 17, 2008 21:52:18

Denne kampen er spesiell, HamKam kan kun spele rævafotball. Halli hadde vore god å ha på dødballar

svein

Legg inn av svein » tor apr 17, 2008 21:52:18

Denne kampen er spesiell, HamKam kan kun spele rævafotball. Halli hadde vore god å ha på dødballar

Slogen

Legg inn av Slogen » tor apr 17, 2008 22:06:44

Ørten innlegg i denne tråden, og ennå har ingen skrevet om at dette kanskje er kampen for Halli...

Jeg forstår absolutt argumentet for kontinuitet i backrekka. Men Halli var jo den som spilte alt i vinter (det var makkeren som skiftet), og han har vel rett i at han strengt tatt ikke spilte seg ut av laget.

Som Guru er jeg usikker på hva som stemmer & hva som er feil ang Ham-kams dødballsrykte. Men helt borti natta er det vel ikke.

Men en spiller som Güven er vel iallefall snarere en servitør enn en som er "end product" på innleggene.

Vel, anyhow, dette er en kamp AaFK "skal" vinne. Spørsmålet er jo om AaFK "er voksen nok" til å tåle et slikt press...

Iallefall, jeg gleder meg, på forhånd er forventiningene større enn frykten.

...men jeg vet jo ikke hvordan dét stiller seg når det nærmer seg kl 18 på søndag...

PS! Sorry Svein, leste ikke de siste innleggene i tråden så nøye nei... :)

Brukeravatar
tl007

Legg inn av tl007 » tor apr 17, 2008 22:24:04

Ja,dette med Gudmundsson vil vel avhenge litt av om Aarøy er klar? Sleivsparket til Kibebe er vel ikkje nok til at han er i fare?
Skiri er ikkje dårlig i duellane han heller,sjølv i lufta. Men han klarar ikkje heilt å kompensere for manglande høgde i forhold til Gudmundsson.

Svar