Moderator: Arcturus

Svar
Måkå

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Måkå » ons apr 23, 2008 22:07:11

Hei, jeg har et spørsmål til dere der oppe. Jeg lurer på hvordan tilfredsheten er med å ha Color Line stadioen? Noen sier meg at det er stor misnøye ved den økonomiske situasjonen i klubben pga at det er investoreid stadioen og at klubben går glipp av store inntekter pga dette. Spytter investorene inn penger til spillerkjøp?

Ellers gratulerer med gode kamper sålangt i sesongen og lykke til videre!!

NM2005

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av NM2005 » ons apr 23, 2008 22:08:42

Hehe, tror ikke Sunde spyttet inn penger for å være gavmild.
Vi får nesten ingen av inntektene, og må spytte inn 10 millioner i utleie i året.

Frekt ? Nei.
Aalesund styret har seg selv å takke.

Fjellstein

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Fjellstein » ons apr 23, 2008 22:50:38

Hehe, tror ikke Sunde spyttet inn penger for å være gavmild
Han gjor det nok heller ikkje for å tjene uendelig med peng. :)

Shine

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Shine » ons apr 23, 2008 23:05:37

Et retorisk spørsmål;

Ville vi i det hele tatt hatt et nytt, flott stadion i Aalesund uten denne løsningen?
Nope!
Dermed ville vi heller ikke kunnet spille i Tippeligaen uten å dra til Sogndal eller Molde.
En del personer finansierte stadionanlegget. AaFK kan tilby spillerstallen og evt. nye spillere topp fasiliteter. Publikum sitter tørt og godt, og ser godt. Det er så mye positivt rundt et slikt anlegg at vi snart må bli ferdige med sytingen!
At investorene får dekket inn sine kostnader må vi kunne leve med!
AaFK er en profesjonell klubb, og må dirves etter vanlige bedriftsøkonomiske prinsipper.
De inntektene klubben evt. skulle gå glipp av ville de aldri være i stand til å få uansett! De ville aldri kunne bygge et egenfinansiert stadion.

Jendor Merda

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Jendor Merda » ons apr 23, 2008 23:23:42

De ville aldri kunne bygge et egenfinansiert stadion. Enkelt og greit.
Alle er inneforstått med dette og sånn sett tilfreds med det.

Men den dagen Aafk tar seriegull burde anlegget doneres til klubben som gave.

Suppegjøken

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Suppegjøken » tor apr 24, 2008 00:23:51

Hei, jeg har et spørsmål til dere der oppe. Jeg lurer på hvordan tilfredsheten er med å ha Color Line stadioen? Noen sier meg at det er stor misnøye ved den økonomiske situasjonen i klubben pga at det er investoreid stadioen og at klubben går glipp av store inntekter pga dette. Spytter investorene inn penger til spillerkjøp?

Ellers gratulerer med gode kamper sålangt i sesongen og lykke til videre!!

@måkå

jeg lurer litt på hvem du kan være måkå?
Muligens en liten journalist jævel som pønsker på litt fa.. eller?

kokken1

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av kokken1 » tor apr 24, 2008 00:29:27

hvis det er en journalist så bør han snart begynne ¨å jobbe;)

Brukeravatar
Amadeus

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Amadeus » tor apr 24, 2008 00:48:34

Hvor kommer det med stor misnøye fra??

Er fantastisk fornøyd med at investorer har satset på klubben...utrolig tråd egentlig!!!

Boxer

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Boxer » tor apr 24, 2008 01:05:37

Forbanna idiottråd.
"Til dere der oppe?" Hvor er du fra, og hvilke motiver har du?
Du vet tydeligvis absolutt ingenting om hverken klubben, økonomien eller investormiljøet rundt.

Jeg kunne gitt deg en utførlig forklaring på dette, men gidder ikke slik denne tråden er lagt opp.
Jeg nøyer meg med å si at blant de som har snev av peiling så er det ingen misnøye. At ting kanskje kunne vært gjort annerledes i dag, er ikke interessant.

PS. du finner eierstruktur på stadion samt regnskapstall hvis du gidder å lete litt selv. Der vil du se at ingen henter ut noe utbytte på stadion.

Boxer

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Boxer » tor apr 24, 2008 01:07:36

Nei han har rett, AaFK betaler ca 10 mill i året for leie av Stadion.
Og slutt å tyte om dette når dere ikke kjenner kostnadsbildet og finansieringsstrukturen på stadion.
Jeg gjentar, INGEN tjener noe eller henter ut noe overskudd fra stadion.

Brukeravatar
Amadeus

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Amadeus » tor apr 24, 2008 01:08:18

så det så!!

Måkå

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Måkå » tor apr 24, 2008 01:20:28

@måkå

jeg lurer litt på hvem du kan være måkå?
Muligens en liten journalist jævel som pønsker på litt fa.. eller?

Jeg kan berolige dere med at jeg ikke er journalist. Det var ikke meningen å fyre dere opp med å si at det var misnøye hos dere heller. Grunnen til at jeg spurte var at jeg er fra Haugesund, hvor det jobbes med nytt anlegg. Dette viser seg å være vanskelig å finansiere, noe som gjør at det kan bli nødvendig med investorere(som jeg forsåvidt er positiv til). I vårt debattforum ble det hevdet, av en supporter, at det var misnøye med situasjonen i Ålesund ettersom dere gikk glipp av store inntekter. Jeg ser helt klart flere fordeler med en slik Arena, og det kan se ut som dere har vært i samme situasjon som det vi er i nå.

Håper dette var oppklarende og at dagen ikke ble ødelagt for noen av de som tilsynelatende ble sinte;)

vindaloo06

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av vindaloo06 » tor apr 24, 2008 01:34:02

Vi har det bra og klager ikke, hverken over tabellsituasjon, trener, stall, stadionanlegg, poelsesalg eller annet.
Skjoent, noen klager uannsett, men det er heldigvis de samme personene hver gang!
:)

Alexan

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Alexan » tor apr 24, 2008 01:34:24

Fornuftig svar Måkå ;) Ikke bry deg med de såkaldte " sinnamennene " her oppe, de er sint på grunn av de ikke vet noe om den reelle situasjonen. Vi som vet hvordan det står til, konkluderer med at alle har det bra ;) Lykke til med ny stadion :)

Boxer

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Boxer » tor apr 24, 2008 01:34:40

Ok Måkå.

Stadion hos oss er eid delvis av investor og delvis av bank.
Selskapet er ikke fullfinansiert med egenkapital, og dermed sterkt belånt. Derav høye kostnader til renter/avdrag som belastes klubben i form av stadionleie.

Det er uten tvil, som ellers i livet, bedre å eie selv enn å leie.
Akkurat nå taper ikke klubben noe på det for det ville kostet mer å drive den + renter/avdrag en de betaler i leie.
Men klart på mange års sikt vil stadion være nedbetalt, og da er fordelen ved å eie en helt annen.
Det vi ikke vet noe om da, er jo hvordan leien blir og om klubben evt. kan kjøpe stadion ut.

Det som uansett er helt klart er at for oss var det stadion eller ikke stadion, og ingen er i tvil om hva som var best.

At noen få uvitende tror at noen kynisk tjener penger på dette må man bare leve med. Tullinger fins over alt.
Om 20 år kan man gjøre opp status og se om eierne av stadion er villige til å fortsette med non-profit etter at lånet er nedbetalt.

Jeg tipper situasjonen i Haugesund er veldig lik.
Man mangler tilstrekkelig egenkapital, og man har ikke god nok likviditet til å få fullfinansiere med banklån.

Man må vurdere hva som er realistisk å opnnå, og se situasjonen i lys av dette.
Det viktigste er uansett å få en skikkelig stadion :)

Brukeravatar
DAGGAD

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av DAGGAD » tor apr 24, 2008 01:36:18

Takker for forklaring Måkå.
Som Boxer skriver så ble nok stadion bygd med av investorer som hadde god forretningsans men ikke som mål at den skulle skape verdier for disse, men heller ikke være et tapsprosjekt. Altså ingen ren gave.

CLS har gjort underverker for interressen i distriktet og lagt til rette for den sportslige suksessen Aafk har hatt de siste årene.

Lykke til i Haugesund. En fin og morsom by som jeg har besøkt mange ganger !

Galiat

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Galiat » tor apr 24, 2008 02:04:45

AAfk kjener masse på Stadion,Dem må betale 10 millioner i året.Men så fyller dem stadion med reklame,og det er ikke lite penger dem får inn der.I tillegg så fyller dem stadion,og ful stadion gjør at Aafk blir mye mer spennende for næringslivet.Derfor er inntressen så stor for Aafk,at selv typiske Hødd sponsora.Står i kø for og være med og sponse Aafk,neste år kommer det mest sansynlig beveglig reklame runt kunstgresset.

Og da får dem mye bedre plass til mer reklame,og inntektene vil da øke.Dem selger mat til 10000 i vær kamp,og det gir jo penger i kassa.Og det er lettere og få gode spillera til klubben,og dem har topp trenings forhold hele året.Så Aafk er nek veldig fornøyd med CLS,og så tar dem ikke en så stor kjanse som Start tok.

Og dermed slipper dem store underskudd,så dette er nok det beste som har hent Aafk noen sinne.Fram til dem blir serimester i begynelsen av oktober

faani

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av faani » tor apr 24, 2008 11:10:38

Et retorisk spørsmål;

Ville vi i det hele tatt hatt et nytt, flott stadion i Aalesund uten denne løsningen?
Nope!
Dermed ville vi heller ikke kunnet spille i Tippeligaen uten å dra til Sogndal eller Molde.

Dette er helt feil.
Selvsagt kunne vi fått en stadion med andre løsninger enn slik det ble.

Jeg husker selv tilbake til desemberdagene 2002. AaFK var rykket opp, planene var overmoden for et nytt anlegg nede på den tidligere Guard-matta. Og "over natten" for publikum ble denne løsningen presentert.
Sunnmøre har et meget potent næringsliv, og en meget potent finansiell styrke (bank).
Det er klart at stadion til 225 mill. kunne blitt finanisert på andre måter.

Men vi har fått en kjempeflott stadion! Ingen tvil.

Boxer

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Boxer » tor apr 24, 2008 11:37:28

Hei faani, jeg har ventet på deg ja :)
Sunnmøre har et meget potent næringsliv, og en meget potent finansiell styrke (bank).
Ja, og nettopp derfor gikk de inn og finansierte ny stadion til en klubb uten penger, og uten sikker plass i tippeligaen. Delvis med Egenkapital og delvis med lån. Må huske på at det er skutt inn flere titalls millioner her som ikke gir noen som helst avkastning, annet enn en liten mulighet langt, langt frem i tid.
Det er klart at stadion til 225 mill. kunne blitt finanisert på andre måter
Og det var den jeg ventet på. Nei, faani på den tiden så kunne den ikke det.
For du som lever i en verden der dere prøver å benekte all økonomisk tankegang, så er det kanskje klart at noen bare burde donert alle pengene sånn helt uten videre. Og i tillegg dekket alle driftskostnader.
Men for oss i den virkelige verden, så vet vi at sånn fungerer det dessverre/heldigvis ikke.

Molde er et unntak, men Røkke er ikke representativ for noe som helst. Han er en gal mann med ustyrtelig mye penger.
Å havne i en situasjon som Molde er mer som å vinne i lotto.
Ingen kan regne med noe sånt.

faani

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av faani » tor apr 24, 2008 12:30:10

Og det var den jeg ventet på. Nei, faani på den tiden så kunne den ikke det.
For du som lever i en verden der dere prøver å benekte all økonomisk tankegang, så er det kanskje klart at noen bare burde donert alle pengene sånn helt uten videre. Og i tillegg dekket alle driftskostnader.
Men for oss i den virkelige verden, så vet vi at sånn fungerer det dessverre/heldigvis ikke.
Hadde nesten ventet noen sånne svar, jeg og.

Jeg sitter på jobb nå og har det travelt, så jeg har ikke tid til å gå nærmere inn på dette. Jeg har tidligere sagt mitt, og deltatt i de fleste diskusjoner om stadions tilblivelse.

Jeg har ikke noe klart ferdigsnekret alternativ til den løsning som det ble. Om nødvendig, ville jeg gjort tatt dette i 2 etapper, som først var planlagt.
Jeg ser ikke for meg noen som helst "donerte" kroner. Men andre eierstrukturer hadde vært fullt mulig, gjerne med langt større innslag fra f.eks Sparebanken Møre. Jeg ser på SpM som en mer solid og forutsigbar støttespiller i det lange løp (50 års perspektiv) enn CL/ONS.

Boxer

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Boxer » tor apr 24, 2008 12:44:25

Hadde nesten ventet noen sånne svar, jeg og.
He-he, du vet jeg ikke klarer å holde meg :D
Jeg har tidligere sagt mitt, og deltatt i de fleste diskusjoner om stadions tilblivelse.
Samme her, vi trenger ikke ta opp igjen den tråden en gang til.
Men jeg måtte nesten svare deg ;)

Ricardo Reis

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Ricardo Reis » tor apr 24, 2008 13:03:38

Synes faani fortjener støtte her.

At det ville være mulig å få til alternative løsninger for stadionutbygging enn den som ble realisert ser jeg på som en selvfølge.
Både i forhold til design og eierforhold.

Men nå er jo dette temaet en brannfakkel, så regner med å hisse på meg en del bare for å påstå at ting kunne vært gjort annerledes.

CLS er ikke designet for Aafk, men for Color Line. Blå seter ville f.eks gjort seg på Røkkeløkka eller Høddvoll eller på en Color Line båt for den saks skyld, men på de oransjes hjemmebane ?

faani

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av faani » tor apr 24, 2008 19:26:18

Men andre eierstrukturer hadde vært fullt mulig, gjerne med langt større innslag fra f.eks Sparebanken Møre. Jeg ser på SpM som en mer solid og forutsigbar støttespiller i det lange løp (50 års perspektiv) enn CL/ONS.
Jeg siterer meg selv her, som en introduksjon til et lite tankeeksperiment:
Tenk deg at AaFK/Aalesund Fotball "kjøpte" 2/3 av stadion. La oss si at AaFK "låner" alle disse pengene, maks 150 millionene, gjerne ved hjelp av den lokale støttespilleren Sparebanken Møre. Den resterende 1/3, ble betalt av loklae investorer (f.eks Spb Møre). Den største investoren kunne f.eks fått "eid" stadionnavnet i noen [i] begrensa[/i] antall år.
Maksimal renteutgift for AaFK/Aalesund Fotball, ville bli 10 millioner i året, de første år. Avdragsdelen, ville vært antall millioner de hadde råd til i året (f.eks 3 millioner?) i starten. Innen 50 år (gjerne før) ville dette vært nedbetalt, og AaFK hadde "eid" 2/3 av egen stadion.
Nå betaler AaFK/Aalesund Fotball mellom 10-20 millioner i stadionleie hvert år. I all framtid?
Og stadion heter Color Line Stadion, herfra og til evigheten.

Som sagt: Jeg har ikke noe "ferdigsnikra" alternativ til den løsning som på (meget kort tid) ble valgt. Men ingen skal komme og si at det ikke skulle finnes andre måter dette kunne blitt gjort på.

Men en flott stadion, har vi nå fått. Uansett hvordan vi ser det.

Suppegjøken

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Suppegjøken » tor apr 24, 2008 20:26:25

Jeg siterer meg selv her, som en introduksjon til et lite tankeeksperiment:
Tenk deg at AaFK/Aalesund Fotball "kjøpte" 2/3 av stadion. La oss si at AaFK "låner" alle disse pengene, maks 150 millionene, gjerne ved hjelp av den lokale støttespilleren Sparebanken Møre. Den resterende 1/3, ble betalt av loklae investorer (f.eks Spb Møre). Den største investoren kunne f.eks fått "eid" stadionnavnet i noen [i] begrensa[/i] antall år.
Maksimal renteutgift for AaFK/Aalesund Fotball, ville bli 10 millioner i året, de første år. Avdragsdelen, ville vært antall millioner de hadde råd til i året (f.eks 3 millioner?) i starten. Innen 50 år (gjerne før) ville dette vært nedbetalt, og AaFK hadde "eid" 2/3 av egen stadion.
Nå betaler AaFK/Aalesund Fotball mellom 10-20 millioner i stadionleie hvert år. I all framtid?
Og stadion heter Color Line Stadion, herfra og til evigheten.

Som sagt: Jeg har ikke noe "ferdigsnikra" alternativ til den løsning som på (meget kort tid) ble valgt. Men ingen skal komme og si at det ikke skulle finnes andre måter dette kunne blitt gjort på.

Men en flott stadion, har vi nå fått. Uansett hvordan vi ser det.

@faani

velkommenetter..
Dette skrev jeg ifjor!
Flott det er flere med min mening

faani

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av faani » tor apr 24, 2008 23:52:20

Men jeg tror der er en stilletiende avtale mellom AaFK og CL der CL skulle hjelpe AaFK til å realisere en stadion. At målet var at CL skulle legge ut for AaFK, mot at AaFK betalte en årlig "leie/nedbetaling" til stadion var nedbetalt, og at CL da vil overføre stadion til byen og AaFK. Og således ikke sitte som eier til evig tid.
Dette må i såfall være en [i] meget stilletiende[/i] avtale.
Er nok ikke rett.

Brukeravatar
tl007

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av tl007 » fre apr 25, 2008 00:26:15

Tenk deg at AaFK/Aalesund Fotball "kjøpte" 2/3 av stadion. La oss si at AaFK "låner" alle disse pengene, maks 150 millionene, gjerne ved hjelp av den lokale støttespilleren Sparebanken Møre. Den resterende 1/3, ble betalt av loklae investorer (f.eks Spb Møre).
Dette eksperimentet trur eg neppe styret i Sparebanken Møre ville gått med på.
Kan hende ville Sunnmørsbanken i si tid gått med på det ;)

Johnny

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Johnny » fre apr 25, 2008 01:21:01

Er nok ikke rett

Er nok ikke helt feil heller ;)

Hikkas

Tilfredshet i Ålesund

Legg inn av Hikkas » fre apr 25, 2008 19:53:19

Ser at mønsterbruket Sogndal har kjørt seg skikkelig på ræva p.g.a stadionutbygging, så SÅNN bør det antageligvis IKKE gjøres, hvordan de nå enn gjorde det...Forøvrig godt fornøyd med stadion og ellers det meste, til og med været..... Bring on Bodø Glimt !

Svar