Moderator: Arcturus

Benton

grådighet i Aafk

Legg inn av Benton » tir mar 04, 2003 10:24:54

ja så e det bevist
http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=1665&item=257376

salt

grådighet i Aafk

Legg inn av salt » tir mar 04, 2003 10:33:28

Bevist? Meine du at fordi nokken meine det samme som du så e de bevist?
Bevist e de først hvis man uti sesongen merker at ingen bortesupportere vil komme på myra å betale 150 spenn for å se fotball.

Benton

grådighet i Aafk

Legg inn av Benton » tir mar 04, 2003 10:44:01

E tror du e blind. hvis du leser de to første setningene i artikkelen så skjønna du ka e meina. Aafk har de dyreste billettene for kamper i toppdivisjonen til tross for elendig standard. kan ikke krangle på det vel???

Vito

grådighet i Aafk

Legg inn av Vito » tir mar 04, 2003 10:47:46

Det er heilt riktig av Aafk... Med så begrensa tilskuerkapasitet og så stor interesse lokalt, er det klart de skrur opp prisen litt... Dei drive jo et AS, dei skal jo tjene penga dei også.. Og med høy etterspørsel og relativt lavt tilbud, kan en sette opp prisen.. Dette er jo basis-makro.. Dei siste jeg bekymrer meg for blir flådd, er borte-supporterne...
Å trekke frem Nadderud og Brann-stadion som sammenligninger er jo latterli... Ingen av dem klarer jo å fylle stadioene sine...

salt

grådighet i Aafk

Legg inn av salt » tir mar 04, 2003 11:07:39

Vito har forstått hva prisetting er, og så senere kan man vurdere når man ser hvor mye publikum som kommer om prisen var riktig.
E ser litt dårlig, men e e'kje lam.

Dessuten er det direkte latterlig å legge fremtidige føringer som at Aafk kommer til å tape dem ti første kampane, eller at ingen gidder å betale av prinsipp.
Aafk må sette den prisen som de tror vil gi dem høyest inntekter, men da må dem seff. også justere prisen hvis det seinere vise se at dem har bomma.

Vito

grådighet i Aafk

Legg inn av Vito » tir mar 04, 2003 11:18:30

Nettopp Salt... Aafk tar selvsagt en sjanse, men de mener og tror at dette er den riktige prisen for dette markedet.. Selvsagt kan de oppleve at prisen er satt feil og der oppstår et sprik mellom tilbud og etterspørsel, men sjansen for det tror jeg ikke er stor... For Aafk er mer enn god nok til å gjør det såpass bra at en pris til 150 kroner kan forsvares... Det er jeg hellig overbevist om..

Vito

grådighet i Aafk

Legg inn av Vito » tir mar 04, 2003 11:18:35

Nettopp Salt... Aafk tar selvsagt en sjanse, men de mener og tror at dette er den riktige prisen for dette markedet.. Selvsagt kan de oppleve at prisen er satt feil og der oppstår et sprik mellom tilbud og etterspørsel, men sjansen for det tror jeg ikke er stor... For Aafk er mer enn god nok til å gjør det såpass bra at en pris til 150 kroner kan forsvares... Det er jeg hellig overbevist om..

Benton

grådighet i Aafk

Legg inn av Benton » tir mar 04, 2003 11:20:02

sjøl om du sier du ikke e lam, tror e likevel at du e litt hemma. om ikke synet så kanskje hodet. for Aafk må tenke langsiktig. de kan ikke sette opp prisene for å tjene mest mulig i år itilfelle de f.eks rykker ned. De har en stadion på gang, men arbeidet har jo drøya noe helt sykt. e såvidt de har fått tatt ned reklameboardsa. blir jo ikke ferdig før 2004 sesongen. kordan i all verden skal det gå når det kommer ca 5000 eller mer (som det er beregna) til kråmyra omtrent anna hver helg utover sommeren? va ille nok før og etter haugesund kampen i fjor sommer, uten at det var den mest besøkte kampen. Det irritera me å se adm. leder Henrik Hoff cruise rundt i en BMW 5 serie til over en halv million. lett å se kor billettpengane tar veien...

salt

grådighet i Aafk

Legg inn av salt » tir mar 04, 2003 11:38:56

Du e jo bare full av piss Benton! Hvis det du skrive her gjenspeila det som svirra rundt i hodet ditt, så blir e trist, veldig trist. "Aafk må ikke tjene mest mulig i itlfelle de rykker ned"?? Kan nokken forklare ka ditte betyr?
Aafk må tjene så mye som mulig uansett opprykk eller nedrykk, at dem av og til tar mennesklige hensyn, som dem gjorde med BHRiise trenge nødvendigvis ikke å stride i mot ditte.
At det går treigt med den nye stadion har vel ingenting med billetprisen på Myra å gjøre? Hvis du hadde engasjert det litt for klubben å gidde å følgt med litt, møtt opp på årsmøter ol., så ville du ha funnet ut at lønna til han Hoff ikke er mye å skryta av sammenligna med lignende stillinger ellers i næringslivet. At han tjene penga på andre ting en jobben sin, slik at kan kjøpe seg en fin bil eller ka det nå enn må være, er jo kjekt for han og ingenting du skal stikke dine klamme parasitt-fingra borti!
Hvis du da meine at folk i Aafk får for godt betalt så må du få dinna late ræva di ut av dvalen, og engasjere deg litt i klubben!

Vito

grådighet i Aafk

Legg inn av Vito » tir mar 04, 2003 11:43:42

Ditta blir for dumt Benton... Ka vet om ikkje Hoff legge se sulten og kald hver kveld for å ha råd til den bilen?? Det e jo en prioriteringssak.. Har full tillit til styret, og Hoff er nok verdt sin lønn.. Uten at jeg verken vet hans lønn eller kompentanse... Men det er vel ikke akkurat en 8 til 16 jobb året rundt, og med 4 uke sommerferie i fellesferien hvert år...

faani

grådighet i Aafk

Legg inn av faani » tir mar 04, 2003 11:44:48

Dette er bare direkte flaut. Og bekrefter myten om grådige sunnmøringer.
Aafk har relativt sett en god økonomi. Med unntak av Rosenborg, og kanskje Sogndal, sliter de andre klubbene langt mer med økonomien sin enn Aafk.
Kråmyra har Tippeligaens dårligste fasiliteter (har bare fått en midlertidig dispensasjon) og ligger på topp hva gjelder å ta seg betalt for å se Tippeligaspill.

Si meg, må man virkelig ha flyttet fra byen og opplevd hva fotballkultur kan være, for å se at dette er helt bak mål?

faani
Bergen

salt

grådighet i Aafk

Legg inn av salt » tir mar 04, 2003 11:52:26

Siden du bor i Bergen så må vel fotballkultur være å kjøre økonomien i klubben mest mulig i dass, og da er det helt riktig, bak mål, å prøve å drive fornuftig.
Hvis Aafk kutter inntektene fordi noen mener dem "fortjener" billige billetter, så må også utgiftene kuttes, men mindre man skal begynne å drive med "fotballkultur" da....
Kan godt hende at Aafk i eliten ikke er verdt 150 korner per kamp, men det vil tiden vise, og det har ingenting med kultur eller hvor målet står, men med folks betalingsvillighet og Aafks evne til å levere.

Benton

grådighet i Aafk

Legg inn av Benton » tir mar 04, 2003 11:57:10

hei på deg, salt. du lurte på ka stadionbygginga har med prisane å gjøre? jo det var en meininga at Aafk skulle spille ca halve sesongen på kråmyra, resten på CL stadion. Og da kunne en jo til en viss grad godta prisene, men nå er utsiktene til spill på cl i løpet av denne sesongen dårlige. E mene at det finnes ingenting, unntatt selve laget som rettferdiggjør prisen på kråmyra. i motsetning til f.eks molde stadion, der alle faktisk kan SITTE. og at det finnes mer enn bare 2 dasser og ei renne (på herredassen) på molde stadion. til og med Ferga mellom vestnes og molde har bedre fasiliteter enn kråmyra..

tenk deg hvis du er en familiefar med 2-3 unger, da kan jo du forestille deg hvor mye fotballinterresen kommer til å koste deg.. 300-400 pr kamp. og studenta på lån fikk noen kroner i rabatt. e synes det e flaut at både nettavisen og dagbladet.no har billettprisane i Ålesund som overskrifter.. vito nevnte at brann og stabæk ikke klarer å fylle stadion. vrøvl. brann fyller stadion når de tilogmed er på vei ned i 1.div.. skulle gjerne fulgt med på årsmøter, men det er ikke alltid lett å time hjemturer til sånt.. men når e først har vært hjemme så har e stilt opp på dugnad.. det e det ikke alle her som har gjort tydeligvis..

salt

grådighet i Aafk

Legg inn av salt » tir mar 04, 2003 12:06:59

Glimrende at du tydeligvis stiller opp på ditt nivå.
Men at Brann selger ut stadion så veldig ofte tviler jeg alikevel på.
Og du må nok fortsatt tenke gjennom hvilke kriterier som ligger til grunn for prissetting. Som må du krysse prisen mot hvor mye du mener produktet Aafk til enhver tid er verdt, du mener tydeligvis at det er for dyrt, jeg mener det er midt i blinken. Uti sesongen får vi vite hva resten av fotballfolket mener, og da må Aafk evt. være villige til å justere prisen hvis det trengst.
Heilt eing i at artikklane e flau, men mest for journalistane som har skrevet dem. For også dem viser uhyre liten innsikt i hvilke faktorer som ligger bak en pris. Dem gidde ikke å prøve en gang! Det er mye her i verden som kan være for høyt prisa, men da er det bare å lav ære å kjøpe det produktet, så må tilbyderen justere prisen. Enkelt og greit, og heilt riktig.

ohbar

grådighet i Aafk

Legg inn av ohbar » tir mar 04, 2003 12:08:38

Man skulle tro at opprykket vil føre til flere tilskuere på hjemmekampene, men disse prisene bidrar ikke akkurat til å øke interessen. tipper det kommer til å være mange som holder seg hjemme og nøyer seg med Davy'en og Mini på Tv2, Men da tenker jeg mest på "mannen i gata" som har sittet på gjerde ei stund... De som virkelig er interessert kommer nok. Men det er bedre å få mange tilskuere som betaler et beløp som er fornuftig enn få tilskuere som må legge igjen buksa i depositum ved inngangen!!

ohbar

grådighet i Aafk

Legg inn av ohbar » tir mar 04, 2003 12:18:52

Mye vil ha mer og fanden vil ha fler!!

Vito

grådighet i Aafk

Legg inn av Vito » tir mar 04, 2003 12:35:16

Hvofor går en på fotball-kamp da Benton? For å pisse i flotta dass og sitte i gode plast-stola?? Det er det som skjer ut på matta på som er essensen i produktet som tilbys... Så den kjøper jeg ikke Benton...
Når det gjeder Brann så trekker de absolutt ikke fulle hus!! Hva er kapasiteten der da? 18000-20000? Når Brann da hadde 6 kampa med under 10.000 på stadioen, så må en kunne si at du bomma!

faani

grådighet i Aafk

Legg inn av faani » tir mar 04, 2003 13:14:42

Brann budsjetterer med et tilskuertall i gjennomsnitt rundt 11.000,- pr.kamp, så vidt meg bekjent. Om tilskuertallet kommer under dette, så betyr det at Brann bare får ENDA større økonomiske problemer.
Men de setter ikke opp billettprisen for det, for de vet at dette er en balansegang, der enda høyere priser nok ville trekke tilskuertallet enda lenger ned.
Jeg mener fortsatt Aafk her legger seg på et prisnivå som er bokstavlig talt grådig (og unødvendig) høyt.
(Selv om billettprisen ikke vil være avgjørende for alle oss her på dette forumet hvorvidt VI går på kamp eller ikke)

faani
Bergen

Speakeren

grådighet i Aafk

Legg inn av Speakeren » tir mar 04, 2003 13:35:47

150 kr. for bortesupporterne syntes jeg ikke er riktig.
Dette er stort sett en trofast gjeng fotball supportere som reiser landet rundt for å støtte sitt eget lag.
Hvis denne gjengen må betale 150 kr over alt, da kan det fort bli dårlig med stemning fra bortelagenes supportere.

Dessuten utgjør vel ikke dette all verden. (utenom Molde og RBK)

Speakeren

grådighet i Aafk

Legg inn av Speakeren » tir mar 04, 2003 13:56:57

Hva er kapasiteten der da? 18000-20000?

Jeg har vært på Brann stadion med ca, 23500 tilskuere

Speakeren

grådighet i Aafk

Legg inn av Speakeren » tir mar 04, 2003 15:08:30

Jeg tror at summen i kroner vil bli ganske lik, om mann tar høye priser (lite publikum) eller lavere priser med fulle tribuner.
I så fall er mitt valg ganske greit [b] fulle tribuner[/b]

Ziggy

grådighet i Aafk

Legg inn av Ziggy » tir mar 04, 2003 15:14:01

Dette handler ikke om at noen ikke unner AaFK å tjene penger.

NSA er en interesseorganisasjon for norske fotballsupportere. Det har i alle år vært slik at man en litt raus overfor tilreisende supportere. Det kommer alle til gode. Flere reiser på tur. Stormen får rimelige billetter når de er ute å reiser. Det blir mer liv på tribunen. Dette generer mer hjemmepublikum, noe som igjen gir arrangørklubben høyere inntekter osv. osv. De som reiser på borteturer står foran følgende utfordring før sesongen: 13 borteturer + cupen. Ikke alle har tid å råd til å få med seg alle. Da prioriterer man.

Så kan man diskutere om 150 er dyrt eller ikke til man blir blå (og orange) i tryne. Det endrer ingen ting. Dette handler om moral. Om fotballkultur og om å være gjestfri.

Jeg er gjerne med på en kjempe diskusjon om økonomien i dette. Gjerne i et større perspektiv. Men det kan synes som en ørkenvandring med folk som Salt som gangske enkelt ikke vil forstå

Kjør igang økonomi debatten. Ta med inntekten reiselivet i Ålesund går glipp av hvis tilreisende kompensere ved å kjøre dagstur i stedet for overnatting. Kanskje et poeng i disse sponsor-tøkre-tider.

Uansett hvem som vinner den debatten vil likevel et spørsmål bli stående:
ER AaFK TJENT MED Å LEGGE SEG UT MED ET SAMLET SUPPORTER NORGE?

Orange

grådighet i Aafk

Legg inn av Orange » tir mar 04, 2003 15:34:49

Hvor mye skal det koste for bortesupporterene da? 120 kroner? Da vil de spare 30 kroner per kamp(hvis f.eks, alle klubber hadde de samme prisene), 13 bortekamper x 30 kroner = 390 kroner over ett helt år per person, I Norge, der man kan være student eller arbeidsløs, og likevel ha relativt god råd, er 390 kroner, for folk flest bare en tur ut på byen en sen lørdags kveld.

Jeg er også rimelig sikker på at flere av de andre klubbene har billetter som er dyrere enn 150 for de vanlige supporterene, siden dette er vanskelig på Kråmyra, må alle betale den samme prisen.

150 kroner for å kunne se AaFK i Tippeligaen er en helt fair pris. De som oppfattes som grådige nå, er alle de supporterene som ikke har gjort noe annet siden opprykket enn å klage på prisen.

Speakeren

grådighet i Aafk

Legg inn av Speakeren » tir mar 04, 2003 16:45:18

hvilken klubb i Norge har høyere pris til bortesupportere om jeg tør spørre ??

Jeg kan nevne at RBK tar 50 kr.

Ziggy

grådighet i Aafk

Legg inn av Ziggy » tir mar 04, 2003 16:53:22

hvilken klubb i Norge har høyere pris til bortesupportere om jeg tør spørre ??

Det er lett å svare på - INGEN

Selv ikke på EM-kvalkampene til A-landslaget på Ullevaal er prisene så høye. NFF gir nemlig NSA et eget felt med billige billetter. Og det er NFF veldig happy med. Stående , syngende supportere trekker nemlig fler folk til landskampen og øker stemingen og støtten til laget. På landskampene er det i realiteten NSA som selv bestemmer prisen og Kråmyra er 50% dyrere...

Orange

grådighet i Aafk

Legg inn av Orange » tir mar 04, 2003 21:33:00

Det å trekke Rosenborg inn i diskusjonen er meningsløst. De har vel omtrent en halv milliard på bok, og kan gjøre akkurat slik de vil. Når AaFK kommer til Champions League, så blir nok rabattene i de vanlige ligakampene større. :)

Brukeravatar
speak.

grådighet i Aafk

Legg inn av speak. » tir mar 04, 2003 22:47:29

Her sporer vi av ja. Brann får være Brann.
Her bør vi vel diskutere hva en klubb som for første gang er i Eliten skal gjøre med sine billettpriser.
Slik jeg ser det er det 3 alternativer jeg antar har vært diskutert:
1. "La oss prise oss lavt og forsiktig for å se an interessen"
2. "La oss skule til andre klubber, gjerne de som har vært nyopprykket før oss. Hva har de gjort? Lagt seg på et gjennomsnitt?"
3. "La oss gjøre produktet Aafk til det dyreste i tippeligaen. Vi tar en høy pris for alle, samme om de er bortesupportere, pensjonister, studenter eller familier. Her må vi tyne mest mulig penger så lenge vi kan."

Dessverre, i mine øyne, ble alternativ 3 valgt. Det er sportslig, strategisk og fotballpolitisk det i særdeleshet dårligste alternativet, som til syvende og sist undergraver supporteres intelligens.

Beklager å måtte si dette sukkertopp men det er et lite gjennomtenkt punkt tre du legger frem her! Er det noen her som har spurt klubben om hva de har tenkt, er det noen her som har førstehånds erfaring med prissetting av Tippeliga kamper for et lag som akkurat er kommet dit, og er det noen her som i det heletatt vet om den/de som bestemte prisen 150.- for bortesupportere faktisk visste at det var en "normal" å tilby bortelaget billige billetter!!!!

AaFK er en en klubb i en lærings og utviklingsprossess, og det må vi alle bare godta. Av og til kan dette bety at AaFK gjør ting på en måte som ikke er riktig i følge "normen", men betyr dette at klubben er en grisk klubb som bare tenker fete lommebøker???

Hvor mange vakter og andre personer er det som løper rundt på Kråmyra før, under, og etter kamp for å la "Myra" være det den er med sikkerhet og service som ikke får betalt i lita fillekrone!?? Tenkover hvor mye en billet vill ha kostet om alle de frivillige på "Myra" skulle ha betalt for det! AaFK måtte da ha betalt mere i arbeiodsgiver avgift og de frivillige skulle hatt lønn. Tror kanskje at 4 timer på en søndag er verdt i lønn minst 300.- NOK timen!!!!

Til sist har jeg bare en liten oppfordring til AaFK ledelsen; kan dere ikke sette dere ned å se på de faktiske forrhold som er rundt ellers i landet, og hør med supporterklubben deres, Stormen, om hvor mange som kanskje kommer fra andre klubber til kamp. Om bortesupportere betaler 50.- for å komme inn så har vell det lite å si i det store løpet på "Myra". Ikke tenk at det kommer 200 bortesupportere som dere "taper" 20000.- på, men tenk heller at det da kommer 200 bortesupportere som dere TJENER 10000 på!!!! Det må da være bedre enn at det kommer 25-50 stk. som betaler 150.- pr. hode!

Speak.

Brukeravatar
speak.

grådighet i Aafk

Legg inn av speak. » tir mar 04, 2003 22:47:34

Brukeravatar
speak.

grådighet i Aafk

Legg inn av speak. » tir mar 04, 2003 22:47:39

goliat

grådighet i Aafk

Legg inn av goliat » ons mar 05, 2003 00:15:09

Hoff og dem andre i Aafk leier bilene dem bruka,dem eier ikke dem.Den avtalen har Aafk hatt i mange år,lenge før dem rykka opp.Vi i Aalesund bruker pengene fornuftig,150 krone for og se Aafk spille artig fotball er jo RÅBILLIG.jeg betala dem pengene med glede,og kunna gjerne betalt 50 kr til uten og blunke.

Svar