Moderator: Arcturus

Go'foten

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Go'foten » tir mai 24, 2005 18:14:30

Har lest en del på forumet her og det virker som om mange har et sort/hvitt syn på Aafk. Husk at dere bare i tre år har vært i toppen av norsk fotball. Mange av dere begynner å snakke om å kvitte seg med Normark, eller om seriemedaljer. Og for ikke å snakke om nedrykk. Hvor mange seriekamper har Aafk spilt i år?
Jeg tror det er de færreste her på forumet som vet hva det vil si å spille i toppen av norsk seriefotball. Og ikke minst hva det koster å holde seg der.
Aafk har ikke 30-40 mill. til å forsterke stallen sin med. Da må det andre kurer til. Nivåheving er stikkordet. Innimellom må det komme gode spillere utenfra, men basisen vil alltid være i den stallen har til rådighet. Om ikke Fredriksen er verdens beste midtbanespiller, kan det hende han er verdens beste Aafk-midtbanespiller. Han er en kontinuitetsbærer det tar mange år å dyrke fram. At mange er bedre teknisk/taktisk i dette landet er jo hevet over enhver tvil. Men en spiller/deltaker i en prestasjonsgruppe består av mer enn bare det å eksempelvis sparke ballen. Hva om denne spilleren er ypperlig til å gjøre andre gode?
Hva Normark angår, tror jeg dere er bortskjemte på "suksess". Fra et ståsted utenfra, ser det ut som Normark bygger klubb og ikke bare tar ut laget som skal spille hver søndag. Å bygge klubb tar lang tid og krever prøving og feiling, for til slutt å ha suksess over tid. Aafk er et stykke på vei. Poenget fremover må jo nettopp være at klubben ikke vingler, men holder skuta på stram kurs dit blant annet treneren mener er den rette. Kan hende må laget også tåle noen nedturer igjen, før laget får varig medgang. Vi snakker om bærekraftig utvikling. Den dagen klubben begynner å kjempe mot seg selv, da er slaget tapt.
Så vær tålmodige.

Roger73

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Roger73 » tir mai 24, 2005 18:37:07

Du skriver mye riktig syns jeg.

Du er vel ikke trønder vel, Go'foten? :D

m4nutd

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av m4nutd » tir mai 24, 2005 18:43:22

Synes du skriver mye fornuftig her og bakker det opp med gode argumenter - faktisk noe av de bedre argumenter som forklaring på dagens situasjon jeg har lest her inne.

Er delvis enig med deg at dette nok er formelen for Aafk. Likevel skal vi ikke undervurdere hva et evt nedrykk vil si på den kontinuiteten/nivåhevning og bærekraftig utviklingen som vi er enige i er veien fremover. Så vi opererer virkelig på en "knifesedge" her med tanke på balansen mellom suksess og ikke-suksess. Det behøves vel heller ikke praktisk erfaring fra norsk topp fotball for å skjønne at pr idag er vi meget meget utsatt med tanke på det fryktede nedrykket.

Hvilken innvirkning et slikt nedrykk vil ha kan vi bare spekulere i endog med noen fakta som er uomtvistelig.

Spilleravganger
Treneravgang(?)
Økonomiske trangere tider p.g.a reduserte sponsor inntekter og bilett-salg
Generell mindre entusiasme fra nærmiljøet
Med disse faktorene på spill er det vel forståelig at mange engasjerer seg både på godt og vondt.

Kangoo

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Kangoo » tir mai 24, 2005 18:50:16

Må si meg helt enig med innlegget ditt Go'foten!!!

Noe av det mest fornuftige som har blitt skrevet på forumet her siste tiden!!

Det er ikke tvil om at det blir utrolig viktig å støtte spillerene på ÅFK i tiden fremover! Og da må man støtte de både i medgang og motgang!!!

Go'foten

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Go'foten » tir mai 24, 2005 18:53:39

At mange engasjerer seg er en forutsetning for å ha suksess. Poenget med engasjementet er at de som styrer klubben er enige i hva som skal gjøres, når det skal gjøres og ikke minst hvordan gjøre det.
Et nedrykk kan få mange konsekvenser. Kanskje rømmer noen spillere? Kanskje rømmer treneren? Desto viktigere er det å ha en plan med det en gjør, slik at prinsippene klubben jobber etter ikke skifter alt etter som hvem som er styreleder, daglig leder, sportslig sjef og trener m.m. Kanskje det er derfor Fredriksen kanskje betyr så mye for klubben?
Nei, jeg er ikke trønder, men jeg vet likevel mye om fotball.
Selv med og etter nedturer, må fundamentet til klubben være den samme. Det må aldri bli slik at dersom klubben rykker ned, har de ordnet seg slik at de nærmest går konkurs. Synest semiproffmodellen til Aafk virker fornuftig. Du blir nemlig ikke en bedre fotballspiller av å sitte på kafe, eller å spille Nintendo i all fritida. Hvile er derimot viktig, så en kombinasjon av jobb/skole, hvile og trening er avgjørende.
Men dere må for all del ikke kvitte dere med engasjementet. Der er dere i norgestoppen.

Arne

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Arne » tir mai 24, 2005 18:55:09

Fullstendig enig med deg, Go'foten. Dette er musikk i mine ører i hvert fall. Velkommen til SC!

m4nutd

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av m4nutd » tir mai 24, 2005 19:02:56

Poenget med engasjementet er at de som styrer klubben er enige i hva som skal gjøres, når det skal gjøres og ikke minst hvordan gjøre det.
.

Håper da virkelig at det er tilfellet.

Nei Mini Jacobsen er du ikke i alle fall:p

Go'foten

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Go'foten » tir mai 24, 2005 19:06:48

He he, nei, jeg er nok ikke Mini

e_cantona

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av e_cantona » tir mai 24, 2005 19:10:35

Glimrende innlegg Go'foten! Velkommen skal du være:D

LSK-supporter

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av LSK-supporter » tir mai 24, 2005 19:19:12

Mye bra og riktig her. Dere har nok generelt litt for oppskrudde forventninger til AaFK i Tippeligaen. Dere vil nok lenge ennå måtte finne dere i å være et av de svakere lagene i Tippeligaen, men et av topplagene i første divisjon. Laget er alt for middels.

MeisterJäger

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av MeisterJäger » tir mai 24, 2005 21:58:23

Godt innlegg gofoten. Dette kunne jeg ha skrevet selv. På en god dag vel å merke...

Har vært innom på de samme tingene på noen av mine få innlegg.
Tålmodighet kan være riktig for oss så lenge det på sikt, går den rette veien.
Det er også den hardeste prøvelsen :D

MJ

Cerberos

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Cerberos » tir mai 24, 2005 22:00:53

Er det du Sture? ;)

Go'foten

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Go'foten » tir mai 24, 2005 23:39:54

Det er ikke Sture. Tipper du henviser til Fladmark. Det nytter ikke å tippe hvem jeg er. Jeg er ikke fra Ålesund. Så i stedet for å poste innlegg om hvem dere tror jeg er, hadde det jo vært artig med en skikkelig diskusjon om fotball og ikke bare hvilken draktfarge som er finest o.s.v. For øvrig liker jeg ManU-rødt..... :-)

lps999

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av lps999 » tir mai 24, 2005 23:51:57

Meget godt innlegg Go'foten, og jeg tror nok de fleste Aafk supporterene er enige i dette. Hvis du følger med på forumet så ser du også at det stort sett er de samme folka som klager veldig mye, så jeg tror ikke de skal gjøres til representative for alle.

Galiat

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Galiat » ons mai 25, 2005 00:01:06

Når vi har en stadion til 225 millioner,så kan det være lønnsomt og tørre og bruke noen millioner også.For dem pengene dem spara på og ikke bruke dem,taper dem på sikt med mindre folk på kampene

Norgesmester2005

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Norgesmester2005 » ons mai 25, 2005 00:19:42

Glimrende innlegg Go'foten! Velkommen skal du være:D

pele

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av pele » ons mai 25, 2005 01:23:40

Flott innlegg go'foten!

Husk at dere bare i tre år har vært i toppen av norsk fotball

Jo, e tror nokk mange e klar over d og vi har fått smaken på d.
At nåkken dette av pinnen og vil kvitte seg med Normark eller snakker om medalje er bare utslag en må regne med i ei stor og engasjert gruppe.

Du e inne på kontinuitet og nivåheving.
Veldig viktige moment.

Å bygge eliteklubb tar tid,d e heilt klart,men d e også viktig at ledelsen e drivkrafta bak kontinuiteten av visjonen slik at arbeidet fortsetter uavhengig av hvem treneren er,for de vil komme å gå.

Når d gjelder nivåheving så tror jeg nåkk at jeg har med meg veldig mange supportera på at d er der vi er mest skuffet.
De fleste supportera sine ambisjona for sesongen e nåkk ikkje anna en at vi blir stående i eliten.Og så pass ambisjona må man ha ellers e d jo meiningslaust.
Vi hadde forventa en større nivåheving av spillergruppa fra 2003 sesongen en ka tilfelle e. Vi hadde nåkk også håpet at man etter nedrykket begynte straks å satse kraftigere sportslig og ville bruke 2004 sesongen til å bygge et mere solid elitelag.
Ja,vi rykka opp,men spill og posisjon i forhold til start indikerte at vi var et godt stykke unna.

Du skriver at d er viktig at man ikke vingler. d meina vi også,men synes at man kansje har gjort d når det gjelder den sportslige satsingen.
Det e nåkke som hete å smi mens jernet e varmt. Det synes vi nåkk at d ikkje e blitt gjort tilsrekkelig på spillerstallen.
Husk at vi har fått hørt siden før 2003 sesongen at stallen e god nok til å overleve,noe den ikkje var. Når rammebetingelsane for satsing e så mye bedre en man har budsjetert med, da blir man med rette vil e si litt utålmodig når nivåheving av stallen ikkje fremstår.

Men at vi skal stå sammen å løfte laget våra maksimalt ,om så dovre faller,d kan du ta gift på.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LEEEEEEEEEEEVE ÅLEEEEEEEEEEESUUUUUUUUUUUUUUUND

Two Ton Predator

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Two Ton Predator » ons mai 25, 2005 01:33:36

Hva er det med Aafk'ere?

Vi er klokere, raskere og vakrere enn de aller fleste..

Alexan

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Alexan » ons mai 25, 2005 02:30:26

For øvrig liker jeg ManU-rødt..... :-)

Ikke bare skriver du gode innlegg, men det ser ut til at du holder med rett lag også. Så dette kan bli en inntresann tid fremover her på forumet !

Shine

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Shine » ons mai 25, 2005 09:02:37

Greit at det er mye kritikkverdig som kommer frem på dette forumet i form av totalt urealistiske forventninger til lagets prestasjoner etc, men jammen er det mye rart man får se og høre fra andre TL klubber, kommentatorer og journalister også!

Sammenfatter litt av inntrykkene her;
AaFK SKAL ned i 1 divisjon igjen! Der hører klubben hjemme, og der "kan vi aller nådigst" få lov til å ha suksess. I det gode og etablerte TL selskap blir vi sett på med arrogant medlidenhet før vi må forlate det etter kortest mulig tid! Vi må ikke komme å tro at vi kan yppe oss mot de etablerte! De som har vært i øverste divisjon siden tidenes morgen! De vil rett og slett ikke ha besøk av slike oppkomlinger som AaFK som har nytt stadion og fulle hus! Vekk med oss! Vi forstyrrer det etablerte! Det kan være moro å ha oss der som en fargeklatt for en sesong, men så begynner vi å bli for travle! Ambisjoner er KUN akseptert for noen få utvalgte klubber i Norge.
Husk det alle sammen! AaFK kan ikke (forståes; MÅ for all del ikke!) få suksess! Det ville nærmest kunne regnes som en katastrofe!
Vi vet absolutt ingenting om det å ha et godt fotballag! Ikke har vi fotballkultur heller! Supporterne er til og med snille! Hva i all verden tror vi at vi kan tillate oss da?
Kunstgress har vi også introdusert i TL, og det er jo det reneste visvas! Det SKAL spilles på gress! Helt til en av de tradisjonsrike klubbene legger kunstgress ! DA er det stuerent og akseptabelt!
Vi forstår jo absolutt ingenting!

AaFK må ikke komme å tro at de er noe!

La oss motbevise dette!
La oss gi dem en skikkelig trynedrager!

m4nutd

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av m4nutd » ons mai 25, 2005 10:59:53

. For øvrig liker jeg ManU-rødt..... :-)

Ja nå ser jeg hvor fornuften kommer fra:p

Tante

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Tante » ons mai 25, 2005 11:00:39

Veldig bra innlegg, Go'foten, saklig og velformulert, og jeg er enig med deg. Jeg er også for semiproffmodellen og tanken om å ta vare på hele mennesket. Til og med RBK er nå tilbake på den tanken. Om ikke akkurat semiproff for RBK, så skal de gjeninnføre en såkalt Arena-modellen, som også går ut på å ta vare på HELE mennesket. Kanskje vi er på rett vei likevel...? ;)

Arne

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Arne » ons mai 25, 2005 11:02:18

He he, ja Shine, du er inne på noe. Det tar tid å bli godtatt i det gode selskap. En må liksom bevise over tid at en har noe der å gjøre. En slags manndomsprøve. Men hvis en kommer dit, spørs det om ikke vi blir likedan, med å holde oss for gode til å være på linje disse nye fillelagene som prøver å være like gode som OSS.

Shine

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Shine » ons mai 25, 2005 15:23:40

Hei Arne!
La oss i alle fall forsøke å ungå å bli så bakstreberske!
Uten sammenligning forøvrig så har jo Start et helt annet drag på fotballnorge. De kom opp fra samme divisjon, men har tradisjoner, og har ingen problemer med å bli akseptert. Glemt er den begredelige sesongen da de raste ned i 1ste div med en elendig poengscore.
Nå skal det jo i rettferdighetens navn sies at Start har hatt en glimrende gjeninntreden i den øverste divisjonen så de fortjener all den aksept de har fått! Men de har altså tradisjoner, gode tradisjoner, og DET teller veldig mye i fotballnorge!
Du må ikke komme her og komme her, synger Øystein Sunde!
En treffende beskrivelse!

Mennesker er noen rare dyr!

Brukeravatar
Sjefolainen

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Sjefolainen » ons mai 25, 2005 15:30:38

Vi er klokere, raskere og vakrere enn de aller fleste..

:D :D :D

Go'foten

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Go'foten » ons mai 25, 2005 15:35:43

La folk synes hva de vil, det er ikke det som teller. Men dere må ikke misforstå dette med engasjement, og kultur, at alle skal dra i samme retning. Alt, absolutt alt, som gjøres i Aafk må bli gjort med tanke på at Aafk skal bli et bedre fotballag. All innsats må komme ut av laget i form av et bedre produkt. Det nytter ikke å ha verdens beste pølser i kiosken, hvis det ikke på en eller annen måte gjør at laget blir bedre. Det nytter heller ikke å være flinkest med sponsorer, stadionfasaliteter eller hva det skal være, hvis ikke fotballaget Aafk utvikler seg og blir bedre. Det nytter f. eks. heller ikke å ha fire oppmenn som alle går og gjør like lite. Nå sier jeg heller ikke at Aafk har det.
Prøv å konkretiser alt som gjøres med tanke på om det kommer spillerne og laget til gode. Hvis ikke, må dere vurdere å gjøre ting på en annen måte.
En slik fokuseringskultur tar det lang tid å bygge opp. Ikke gi opp etter bare noen få år.

m4nutd

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av m4nutd » ons mai 25, 2005 15:52:38

Go'foten - du får brød på bordet fra konsulent virksomhet ser jeg. Basert på dine innlegg har du til smør også:p

PS! Pølsekvalitet skal ikke undervurderes. Indirekte vil det ha mye å si for et lags utvikling. Tenk deg den moralske innvirkning gode pølser kan ha der gleden sprer seg blant supportere og ned til spillere.

Go'foten

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av Go'foten » ons mai 25, 2005 16:22:30

Ja, der ser du m4nutd. Det er dette jeg mener. Det å ha gode pølser, er faktisk med på å bedre hyggestunden publikum har på stadion. Slike småting teller, nemlig. Det at publikum hygger seg på stadion, er viktig. Positivitet til klubben på alle områder, betyr at klubben får oppslutning av positive tilhengere. Utrolig viktig. Men det er viktig at de som har med pølsene å gjøre, får gjøre dette. Så må de som skal koke kaffe, gjøre det. Det er viktig med rollefordeling. Normark sin jobb er ikke å koke pølser eller kaffe, hans jobb er å trene laget. Slik kan dere konkretisere hver enkelt oppgave i Aafk.

e_cantona

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av e_cantona » ons mai 25, 2005 16:26:16

Det å ha gode pølser, er faktisk med på å bedre hyggestunden publikum har på stadion.

Musikk i ørene for Falch1 :D

m4nutd

Hva er det med Aafk'ere?

Legg inn av m4nutd » ons mai 25, 2005 16:29:58

Nei nå gir jeg meg ende over. Ditt virkelige navn er Nils Arne og du er fra Trondheim. Bare han kan argumentere godt for pølse og kaffe kokere...der alle spiller en rolle i utviklingen til en klubb.

:p:p:p

Svar