Moderator: Arcturus

Samvis_gamgod

Liverpool, FÅR forsvare tittelen.

Legg inn av Samvis_gamgod » fre jun 10, 2005 14:49:07

E personlig syns dette er dumt. Jeg personlig er ingen ihuga LFC supporter (JUVENTUS E ALT!!!!);)

MEn: Sjøl om du har vunne CL og reglene tilsier at du må komme på fjerde for å kvalifisere deg, så syns ikkje e at LFC bør få lov til tross for at dei kom på femte.

Men tross alt så har dei jo vunne og burde kanskje få en sjanse til å forsvare seg..... men......
nei, ditte e vasnkelig...........

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280407

Brukeravatar
Sjefolainen

Legg inn av Sjefolainen » fre jun 10, 2005 14:51:46

Gratulerer til alle Liverpool supportere..

Dette er en gledens dag :D

Samvis_gamgod

Legg inn av Samvis_gamgod » fre jun 10, 2005 14:55:37

sorry Giggsy, e va litt raskere :)

DiegoArmando

Legg inn av DiegoArmando » fre jun 10, 2005 14:58:09

Dette er en gledens dag :D

tomsing

Legg inn av tomsing » fre jun 10, 2005 15:00:18

Får Liverpool plassen på bekostning av et annet lag fra en "dårligere" serie? I såfall er det råttent av UEFA. Det er mye penger i CL, å de minste lagene trenger pengene like mye som de gode. Får håpe Liverpool møter VIF eller RBK og får knus!

Princyz|p

Legg inn av Princyz|p » fre jun 10, 2005 15:03:08

Synes egentlig dette var den beste løsningen for alle.

At vinnern av Champions League ikke skal få muligheten til å forsvare gullet blir en smule idiotisk etter min mening, men det ville heller ikke vært riktig å frata Everton plassen som de fikk igjennom sin 4.plass, noe det lenge var snakk om.
Så får vi heller klø oss litt i hodet og lure på hvordan i huleste et lag som havner på 5.plass i England og som kunne tape mot hvem som helst i serien kan vinne Champions League..

SvenO

Legg inn av SvenO » fre jun 10, 2005 15:12:00

Greit nok det, men da forutsetter jeg at de behandler andre lag som kommer i samme situasjon på samme måte.

Princyz|p

Legg inn av Princyz|p » fre jun 10, 2005 15:19:03

At et lag som vinner Champions League ikke kvalifiserer seg gjennom seriespill er vel såpass uvanlig at det forhåpentligvis ikke blir tema på mange år.

Hvis det mot formodning skulle skje igjen snart bør selvsagt det laget også få CL-plass!

m4nutd

Legg inn av m4nutd » fre jun 10, 2005 15:19:37

Får Liverpool plassen på bekostning av et annet lag fra en "dårligere" serie? I såfall er det råttent av UEFA. Det er mye penger i CL, å de minste lagene trenger pengene like mye som de gode. Får håpe Liverpool møter VIF eller RBK og får knus!

Fullstendig uenig. Som du ser av mitt nick er jeg ikke subjektiv her. Champions League er nettopp det, en liga for Champions. Om ikke årest Champion skulle fått muligheten til å forsvare tittelen hadde det vært latterlig dumt. Ser heller Liverpool enn en eller annen klubb fra et 5.rang land i CL. om det er det som er tilfellet.

Princyz|p

Legg inn av Princyz|p » fre jun 10, 2005 15:23:43

Fullstendig uenig. Som du ser av mitt nick er jeg ikke subjektiv her. Champions League er nettopp det, en liga for Champions. Om ikke årest Champion skulle fått muligheten til å forsvare tittelen hadde det vært latterlig dumt. Ser heller Liverpool enn en eller annen klubb fra et 5.rang land i CL. om det er det som er tilfellet.

Riktig. Hvem er egentlig mer Champion enn regjerende mester?

Laila

Legg inn av Laila » fre jun 10, 2005 15:26:47

Det er ikke Champions League mestere som spiller i turneringen, men de som har kvalifisert seg gjennom å komme blant de 4 beste i serien.

Men siden det var Liverpool ble det såklart en helt annen sak. Da kastet de reglene overbord og fant på nye. Patetisk.

Hva blir det neste? molde til royal league fordi de har så fin stadion?

Supporter

Legg inn av Supporter » fre jun 10, 2005 15:33:45

Det er ikke Champions League mestere som spiller i turneringen, men de som har kvalifisert seg gjennom å komme blant de 4 beste i serien.

Men siden det var Liverpool ble det såklart en helt annen sak. Da kastet de reglene overbord og fant på nye. Patetisk.

Hva blir det neste? molde til royal league fordi de har så fin stadion?

Vel... Viking fikk f.eks plass i Uefa Cup på grunn av fair play reglementet, og at de klubbene som var høyere ranket her allerede var kvalifisert.

Men Uefa har gjort det nå, har de innvilget det en gang bør de også gjøre det senere dersom andre lag kommer i samme posisjon uavhengig av nasjon.

Det er også liten tvil om at Liverpool er ett bedre lag enn eventuelt det laget klubben skulle ta plassen fra, men en playoff eller lignende hadde kanskje vært mer rettferdig.

Det ville uansett vært blodig urettferdig å ta fra en klubb som har vunnet den gjeveste turneringen i europa muligheten til å forsvare denne i påfølgende år, uavhengig av øvrige resultater. Er man god nok til å slå en mengde av europas beste lag, hører man også til bland lagene som skal sloss om tittelen.

Princyz|p

Legg inn av Princyz|p » fre jun 10, 2005 15:35:18

Det som er patetisk og latterlig er at UEFA ikke har i reglene sine at regjerende mester er automatisk kvalifisert!

Hvem vil du helst se i kamp neste år Laila? Liverpool mot Barcelona, eller Barcelona mot Zimbru Chisinau fra Moldova?

At dette kan gå utover 2.plassen i Latvia eller Litauen bryr meg svært lite siden laget som blir ramma sikkert nok hadde gått på en smell om de møtte Hødd eller Sogndal..
Synes uansett at det er mer riktig at de som vinner Champions League kommer til Champions League uavhenig om de havner på 1. eller 10.plass i egen seire, framfor 2.plassen i en eller annen tullenasjon ingen har hørt om..

tomsing

Legg inn av tomsing » fre jun 10, 2005 15:38:32

Fullstendig uenig........ Dersom det er Champions som skal spille, er det jo 2. 3. eller 4. plassen fra de beste landene som bør miste plassen. Ikke det laget som vant serien i f.eks. Irland, Wales, Romania, Makedonia osv.
Og siden det var uaktuelt at Everton ikke mistet plassen sin (de kom på 4. plass) frykter jeg at en Champion som du kaller det, mister plassen.
Jeg er også United supporter. Og jeg mener at det er mer rettferdig om United mister plassen, en om Bohemians fra Irland gjør det. Vet ikke om de vant serien i år. Men de bruker ofte å være med i kvalifiseringen til CL hvertfal.
Det er også uretferdig at RBK må kvalifisere seg, mens Arsenal, Real Madrid, Milan og de andre som kom på 2. plass blir direkte kvalifisert.

Princyz|p

Legg inn av Princyz|p » fre jun 10, 2005 15:45:21

Hvis det blir 1.plassen i et eller annet land som mister muligheten til å kvalifisere seg blir jeg forbanna, men det skjer nok neppe! Regner med at det blir en eller annen 2.plass som ryker..

Dette er uansett et problem UEFA har skapt til seg selv med tanke på at de ikke har regler om at vinneren automatisk får plass, noe som absolutt burde vært nedskrevet!

m4nutd

Legg inn av m4nutd » fre jun 10, 2005 15:59:11

Dersom det er Champions som skal spille, er det jo 2. 3. eller 4. plassen fra de beste landene som bør miste plassen. Ikke det laget som vant serien i f.eks. Irland, Wales, Romania, Makedonia osv.
Og siden det var uaktuelt at Everton ikke mistet plassen sin (de kom på 4. plass) frykter jeg at en Champion som du kaller det, mister plassen.
Jeg er også United supporter. Og jeg mener at det er mer rettferdig om United mister plassen, en om Bohemians fra Irland gjør det. Vet ikke om de vant serien i år. Men de bruker ofte å være med i kvalifiseringen til CL hvertfal.
Det er også uretferdig at RBK må kvalifisere seg, mens Arsenal, Real Madrid, Milan og de andre som kom på 2. plass blir direkte kvalifisert.

Tomsing - synes dette er en annen diskusjon. At lag som havner på 2.,3., eller 4. plass er kvalifisert til CL kan man selvfølgelig diskutere til man er blå i trynet. Jeg er delt i mine meninger mht den diskusjonen. Rent pragmatisk er det som du sier mer riktig at et første plass lag kommer til CL enn et fjerde plass lag. Men, fra et sportslig synspunkt sett med supporter øyne foretrekker jeg Man.U:p fremfor Bohemians. Men også faktisk Arsenal fremfor et ukjent lag..bare for å være litt balansert.

Liverpool er 2005 vinnere og bør være automatisk kvalifisert basert på det og til tross for bare 5. plass i Premier League.

Laila

Legg inn av Laila » fre jun 10, 2005 16:08:34

Men poenget er at de ikke er kvalifisert. Man blir ikke det av å vinne turneringen. At de fortjener det er en annen diskusjon, men man skal ikke forandre reglene etterhvert. Ihvertfall ikke for Liverpool :)

tomsing

Legg inn av tomsing » fre jun 10, 2005 16:10:24

Jeg synest også at den regjerende mesteren skal få forsvare tittelen sin (slik er det vel i alle idretter), men siden det ikke er noen regler på dette, håpte jeg UEFA kunne vedta en regel som ville gjelde fra og med 2006/2007. Slik at lag som allerede er kvalifisert ikke får være med å leke med de store bare ford UEFA har tabbet seg ut. Liverpool ville ikke fått være med i år, men dersom det samme skjedde neste sesong ville de fått plassen til Everton.
Det samme skjedde jo med Real Madrid for noen sesonger siden, men da fikk de være med på bekostning av Zaragoza etter en avgjørelse av det spanske fotballforbundet. Når FA velger Everton i stede, burde UEFA godta det, og heller komme med endringer på regelen senere.

m4nutd

Legg inn av m4nutd » fre jun 10, 2005 16:15:55

Jeg synest også at den regjerende mesteren skal få forsvare tittelen sin (slik er det vel i alle idretter), men siden det ikke er noen regler på dette, håpte jeg UEFA kunne vedta en regel som ville gjelde fra og med 2006/2007. Slik at lag som allerede er kvalifisert ikke får være med å leke med de store bare ford UEFA har tabbet seg ut. Liverpool ville ikke fått være med i år, men dersom det samme skjedde neste sesong ville de fått plassen til Everton.
Det samme skjedde jo med Real Madrid for noen sesonger siden, men da fikk de være med på bekostning av Zaragoza etter en avgjørelse av det spanske fotballforbundet. Når FA velger Everton i stede, burde UEFA godta det, og heller komme med endringer på regelen senere.

Ja ingen tvil om at dette er en stor F*** Up av UEFA.

m4nutd

Legg inn av m4nutd » fre jun 10, 2005 16:24:27

Men poenget er at de ikke er kvalifisert. Man blir ikke det av å vinne turneringen. At de fortjener det er en annen diskusjon, men man skal ikke forandre reglene etterhvert. Ihvertfall ikke for Liverpool :)

Man har vel forandret reglene fordi årets mester ikke ble kvalifisert via sitt egen liga, og ikke fordi det er Liverpool håper jeg. At de er et lag med tyngde hjelper selvfølgelig men det er jo latterlig at en mester ikke skal få forsvare tittel året etter uansett klubb.

Fornuften har heldigvis vunnet over byråkratiet for en gangs skyld,

Orange

Legg inn av Orange » fre jun 10, 2005 16:37:56

Hvis det blir 1.plassen i et eller annet land som mister muligheten til å kvalifisere seg blir jeg forbanna, men det skjer nok neppe! Regner med at det blir en eller annen 2.plass som ryker..

Helt enig i at Liverpool burde få muligheten til å være med som regjerende mester, men er ikke enig i at det burde gå ut over noen. Norge er jo et typisk eksempel på et lite land, vi er ikke så mye større enn de landene som har blitt nevnt her i tråden. Det ville vært kjipt hvis VIF mistet plassen fordi Liverpool fikk den. Håper at de har laget en "ekstra" plass til Liverpool.

Laila

Legg inn av Laila » fre jun 10, 2005 16:46:20

Man kan jo tenke seg at et lag som har kommet videre fra gruppespillet, men ikke ligger så godt an hjemme i serien bare driter i hele greia og satser kun på champions league.
Stiller med reservelag hjemme og topper laget i Europa.
Dermed taper man en del kamper slik at det spiller inn på hvem som rykker ned etc.

Så vinner laget turneringen fordi de var uthvilt på slutten av sesongen i motsetning til sine konkurrenter. Man er da ikke kvalifisert men "moralsk" bør man altså med neste år.
Er det rettferdig?

m4nutd

Legg inn av m4nutd » fre jun 10, 2005 17:18:18

Man kan jo tenke seg at et lag som har kommet videre fra gruppespillet, men ikke ligger så godt an hjemme i serien bare driter i hele greia og satser kun på champions league.
Dermed taper man en del kamper slik at det spiller inn på hvem som rykker ned etc.

Så vinner laget turneringen fordi de var uthvilt på slutten av sesongen i motsetning til sine konkurrenter. Man er da ikke kvalifisert men "moralsk" bør man altså med neste år.
Er det rettferdig?

En aldri så liten spissformulering?:p

Teoretisk sett kan jo dette hende kan man spekulere i, men i praksis vil det vel være en "gambling" av dimensjoner som ingen er villige til å gjøre.

Der finnes vel en rekke "incentives" i enhver liga også for lag som ikke nødvendigvis har mulighet til å vinne sin hjemlige liga. Champions Leage plass er en ting, UEFA cup en annen og supporternes forventninger en tredje. For ikke å snakke om en treners jobb som i disse dager er nokså utrygg. Kan man tenke seg et scenario der Chelsea gjør en slik gamble - havner midt på tabellen og ute av CL p.g.a at de satte alle pengene på en hest? Er en given klubb villig til å si fra seg alle de overnevnte for en minimal sjanse til å vinne CL?

Jeg tviler.

chico

Legg inn av chico » fre jun 10, 2005 17:35:28

Det som er patetisk og latterlig er at UEFA ikke har i reglene sine at regjerende mester er automatisk kvalifisert!

Helt enig, det er jo selvsagt at regjerende mester skal få lov til å forsvare tittelen. Alt annet strider jo mot enhver fornuft.
Er ikke l'pool-fan, men mener dette bør gjelde for alle idretter og utøvere.

Laila

Legg inn av Laila » fre jun 10, 2005 17:37:12

Nei min gode mann. Det der er ingen spissformulering. Det er en høyst aktuell problemstilling.

Hvis man ligger midt på tabellen med ingenting å spille for utenom Champions League er dette faktisk det eneste riktige en trener kan gjøre. Tror du i fullt alvor at man topper laget de siste kampene hvis man har mulighet til avansement? Nei det tror du ikke.

Synes ikke du skal blande inn Chelsea da de har penger til å kjøre 2 paralelle lag gjennom en hel sesong, men for resten kan avgjørelsen i dag skape en farlig presedens. Det dette til syvende og sist vil skade er de hjemlige serier og det fremmer kun pengestrømmen til UEFA.

Du må gjerne forsvare sånt, men for min del er det hele usmakelig og ikke minst usportslig.

Bareci

Legg inn av Bareci » fre jun 10, 2005 17:44:42

Latterlig!!!!

Et dritag klarer å syte seg til å få være med neste år... Selv om de er dårligere enn Everton...

Princyz|p

Legg inn av Princyz|p » fre jun 10, 2005 17:48:40

Tror du virkelig det er så lett gå til topps i Champions League som å bare spare de beste i serien for så å spille med toppet lag i Champions League?!

Da syns jeg AaFK kan spare de beste i 8 av de 17 siste kampene, mens vi topper laget i de resterende 9. Da tar vi 27 poeng, noe som burde holde til sikker plass siden vi har 9 fra før!

Bareci

Legg inn av Bareci » fre jun 10, 2005 17:54:59

Kunne like godt handlet om Liverpul...

L&G,

Dere får ta denne storien for det dere vil. I går ble jeg sittende inne i
styggeværet og tenkte; "nå har jeg ikke sett damefotball siden Linda
Medalen scorte et mål i VM/EM eller OL? for 10 år siden da hun med det
største selvfølge vrenger av seg skjorta i beste Jon Arne Riise stil". Fy
for satan, slikt var jeg ikke moden for og bestemte meg at dette skal jeg
ikke se på mere. I tillegg var spillet så elendig at jeg heller foretrakk å
se på to småguttelag spille mot hverandre, eller en oldboys trening. Mye
mere ferdigheter og forståelse å spore der enn i kvinnefotballens F1.....

Likevel, jeg tenkte i går, nå er det EM, og intet annet går på TV'en, så
jeg får gi de en sjangs. I likestillingens ånd, og 10 år må jo gjort mye
med kvinnefotballen? Vel, jeg to så inn i helvete feil. Makan til
søppelidrett skal man lete lenge etter, ja om man kan kalle det idrett i
det hele tatt? Gåfotball, null tempo, ingen med bra tilslag på ballen, og
Norge hadde 2 med litt ferdigheter og forståelse for spillet; nemlig Blond
nr. 8 og Mørk nr. 7. Resten, ja de såg ut som hodeløse høns. Ja, kan jo få
nevne at evighetsmaskinen Bente Nordby faktisk ser ut som en keeper når hun
kan stå på streken. Men må hun ut i feltet, ja da er hun like hjelpeløs som
en australianeger i havsnød..... Resten, ja de resterende 19 flickorna
hadde mindre fotballforståelse enn du kan finne i et Nord kinesisk
landsstevne i vektløfting for kvinner over 60! Ja faktisk så tror jeg det
hadde vært like morsom underholdning å se på dette stevnet som på kampen i
går. Norsk spiss nr. 19 var så hjelpeløs at jeg ble lei meg på hennes
vegne, hun skjønte nok ikke hva som foregikk, trodde vel kanskje hun var på
landsleir i Ottar???

Norge fikk jo tidelig et tragisk mål imot seg, og alt såg svart ut,
ihvertfall for de som vile følge med videre i turnerningen.... En dum feil
som man av og til ser hende i bedriftsfotballen også, men da er det kun den
helvetes grusbana sin skyld!!! Vel, shit happens, nå må vi frem for å
score.... Haha, ja du kan så tro. min kjære svigerfar sa at skal man score
på innlegg i damefotball, ja da må man lage en daler..... En daler????
Joda, det er når man får et lompeinnlegg inn fra kanten uten fart men med
bra høyde, så står der dønn stille 2-3 jentunger på max 160 cm uten
bevegelse på 16 meteren. Da tar en sjangsen og hopper 2-5 cm opp i luften
og treffer ballen med lukkede øyne og ballen daler i mål over en hjelpeløs
keeper. For et mål roper kommentatoren, for en kommentator griner jeg....
Joda, moro dette tenkte jeg.... Det var nå ihvertfall et stolt navn som
scorte, Kai Erik Herlovsens datter var det som headet ballen i mål!

Vel, så har du engasjement, eller mangel på engasjement. Ikke kjefter de,
ikke hisser de seg opp, ikke tackler de, ja tenning er fremmedord. Og så
har vi dommeren. I kvinnefotball må vi selvsagt ha en kvinnelig dommer, det
er jo logisk. Hva er vel bedre enn da å plukke opp en tjei fra Ungarn til å
dømme en kamp??? Ikke vet jeg hva hun trodde hun gjorde, men dømme fotball
gjorde hun ikke. Har Ungarn damefotball tenkte jeg, ikke faen om jeg vet,
men tydeligvis ikke. Hvorfor dømmer hun da, var det hennes måte å få
turistvisum til England på???? Men ærlig talt, når dommeren gjør en så
åpenlys og latterlig feil at jeg tror hun holder på med RS, ja da er det
lov å si ifra. I FIFA sine spilleregler står der klart at en spontan
reaksjon på en dommeravgjørelse er tillat. kanskje noen burde sagt et par
F*@ ord, men nei da, bare smil og oppmuntrende ord. Vel, det skaper ikke
tenning, og så vidt jeg vet så trenger man det skal man performe, uansett,
ja selv på kjøkkenet!!!!

Konklusjonen er uansett som følger; Om kanskje 10 år skal jeg ta en ny
titt, men jeg tviler!!!

God helg!

PS! Ikke jeg som har skrevet dette, fikk den på mail, men må si meg steika enig for det....

Littbarski

Legg inn av Littbarski » fre jun 10, 2005 18:03:01

At Liverpool vant CL har ingenting med at spillerne var uthvilt. Det du sier her blir bare dumt, og har lite forankring i europeisk toppfotball.

Hvor mye hvile trenger Aafk for å slå Lillestrøm?

Bareci

Legg inn av Bareci » fre jun 10, 2005 18:05:22

Hvor mye hvile trenger Aafk for å slå Lillestrøm?

Trenger ingen hvile, knuser de 3-0... LETT!!!!!!!

Svar