Moderator: Arcturus

enrico25

Esten O Sæther i Dagbladet

Legg inn av enrico25 » søn okt 16, 2005 15:06:52

Jeg har nettopp lest dagens Dagblad og sitter og er rimelig provosert av Dagbladets kommentar etter kampen i går. Egentlig burde jeg ikke reagere, men dette er ganske betegnende for deres dekning av Aafk, og det finner jeg i lengden uholdbart.
Kampen i går var uansett hvordan man ser det en gigantisk prestasjon av Aafk mot medias nye kjæledegger og serieleder Start. At Starts supportere, spillere og ledere er sjokkert over å tape har jeg full forståelse for, og da er det alltid mest nærliggende å kritisere dommeren. Særlig når noen av avgjørelsene er tvilsomme. Likevel bør Start først og fremst ha fokus på seg selv og det de gjør galt i går. De undervurderte nok Aafk etter at de tok ledelsen, og når Marius Johnsen tar sjansen på å holde rundt THAa9 før en duell er det ALLTID en sjanse for at det blir straffe. Reglene er klar, at det sjelden blåses er noe helt annet. Erlends utligning kan vel ikke lastes på noen andre enn Start selv?
Den andre straffen er klar. Rødt kort, muligens tvilsom, men noen ganger blir det slik, andre ganger ikke. Reglene er iallefall helt grei her også. Så får man diskutere om reglene er feil. Dommeren kan ikke lage nye regler bare fordi det er start!!
I tillegg hadde vi en kjempesjanse ved Oliveira like før pause.
THAa9 skåret et supert mål etter et nydelig innlegg, og hadde i tillegg et forsøk i stanga. Det hadde LasseO også før pause.
Start gjorde en fenomenal jobb og kom tilbake og fikk utligning omtrent når kampen var over. Er det da dommerens feil at de i sin iver glemmer å forsvare seg? At ingen stopper Bazooka før han får slått til super-TF7 som knaller den i krysset og vi vinner en fantastisk seier.
Jeg synes Sæther i for stor grad fokuserer på at dommeren ødela kampen, og at han må kommentrere det. Hvor var kommentaren når dommeren annulerte et helt legitimt mål for oss mot BG? Det ville ha utrolig mye å si for nedrykkstriden. Men det er vel ikke viktig nok.
Sæthers kommentar fokuserer nesten utelukkende på dommerens prestasjon, og hvordan han egenhendig ødela for start og deres sjanse for gull. Bare en linje om preastasjonen til Aafk. Samme hvordan man vender på det gjorde vi en fantastisk prestasjon. Vi skåra fine mål, og vi lå sist i tippeligaen, de ledet. Sæther skriver også at dommer Moen har uttalt at at IMN er den mest saklige treneren å diskutere regelverk med, og påpeker deretter at siden dette har han dømt Aafk i to kamper som vi har vunnet. Han legger opp til at dette ikke er tilfeldig, men sier det ikke likevel. ¨Dette er med på å undergrave dommerens anseelse, og uten å trekke for klare linjer til Anders frisk som fikk sin integritet dratt i tvil vil jeg påpeke dette.
Dessuten når det gjelder det røde kortet er Sæther av den oppfattelse av at uansett hvordan man staver regelen om rødt kort ved opplagt målsjanse så var dette feil. Sæther skriver rett ut at Moen måtte forholde seg til at regelen etter hans oppfatning er feil. Regelen er klar. Derimot om den er rett er en ting. Men dommere kan ikke heve seg over regelverket etter for godt befinnende. Det er derfor vi har dommere, for at noen skal tolke og håndheve regelverket.
Etterhvert har jeg sett meg rimelig lei av denne dekningen av Aafk, og vil henvende meg til dagbladet i sakens anledning.
Ellers skal jeg bare nyte seieren, håpe at vi fortsatt spiller i tippeligaen neste år, og håpe at dette usympatiske startlaget ikke vinner. Helt til i går har jeg sett på dem som et flott lag, og vært imponert av deres prestasjoner.
Hvis de istedetfor å sure seg i går hadde fokusert på det de skulle ville det kanskje gått annerledes.
Heia Aafk, igår var alle helter!!!

Lillebror

Legg inn av Lillebror » søn okt 16, 2005 15:17:43

Veldig godt skrevet! Er enig i alt du sier her.

Raven

Legg inn av Raven » søn okt 16, 2005 16:00:44

Og det gjelder ikke bare Dagbladet, men alle landets aviser og kanaler i dag. Som tv2 med tittelen "Tapte 700.000 på dommertabben".
Dommeren har gått med på at avgjørelsen kan diskuteres, men tv2 har allerede konkludert med at det var en tabbe.
Hadde vi vunnet 1-0 kan man spekulere i om at billig straffespart kan ha vært avgjørende for resultatet, men i en kamp med 9 mål kan jeg ikke fatte hvordan i alle dager man kan legge hele skylden for tapet på dette ene straffemålet.
Avisene skriver 6-7 i målsjangser, avisene gir våre spillere de høyeste poengene, og burde bare konkluderer med at det i alle tilfeller var en fortjent seier.

scripsen

Legg inn av scripsen » søn okt 16, 2005 16:17:48

Ser no ut til dei har fjernet innlegget fra dagbladet no. Det er no bra da. Grattis alle sammen.

Lillebror

Legg inn av Lillebror » søn okt 16, 2005 16:26:28

Faktisk, denne artikkelen i dagbladet er ikke såååå dårlig fokusert. Hele første avsnittet handler jo utelukkende om aafk :P

http://www.dagbladet.no/sport/2005/10/16/446527.html

Pondus

Legg inn av Pondus » søn okt 16, 2005 16:33:01

VG hadde bra dekning av Aafk i dag!!

Frank Rekkesekser

Legg inn av Frank Rekkesekser » søn okt 16, 2005 17:11:14

VG hadde bra dekning av Aafk i dag!!

papirutgava?

Aafkimitthjerte

Legg inn av Aafkimitthjerte » søn okt 16, 2005 18:01:55

Sæther har rett.

faani

Legg inn av faani » søn okt 16, 2005 19:04:14

Sæther har rett.

... sier en Startsupporter som opptrer under falskt flagg!

Jeg fikk nesten frokosten i halsen når jeg las artikkelen i dag.

Esthen O. Sæther har aldri skrevet noe positivt om Aafk, men dette tok kaka.
Ikke bare beskyldte han dommerenSvein Oddvar Moen for å være "uten hjerte", Sæther lager til og med en konspirasjonsteori om at dommeren bevisst lot Aafk vinne; dommeren har nemlig tidligere uttalt seg positivt om trener Normark må vite, og hvilke Aafk kamper har dommeren dømt? Jo, mot Fredrikstad og Start....

Dette er et slikt lavmål, at jeg ikke trodde det skulle være mulig!

Brukeravatar
Paul Mariner

Legg inn av Paul Mariner » søn okt 16, 2005 19:19:06

Slapp av folkens!

Esten O. er en idiot, det er gammel kunnskap. Mang en gang har jeg undret meg over hans kommentarer og lurt på om fyren i det hele tatt har greie på sport. Det har han ikke.

Så hva han mener er det ikke vits i å bruke noe energi på. Det er selvsagt heller ikke vits i å bruke verken tid eller penger på å lese VG og Dagbladet. De blir stadig verre.

evig optimist

Legg inn av evig optimist » søn okt 16, 2005 22:46:12

hvem er ester o.sæther?

trallala

Legg inn av trallala » man okt 17, 2005 00:06:41

Skal dette være nytt?

Ikke EN riksavis skriver et ord om AaFK etter en seier. Det handler i stedet om hvor kriserammet laget vi slo er, eller hvorvidt dommeren tabbet seg ut eller ikke.

AaFK kunne slått Real Madrid. Nyheten hadde handlet om at "dommeren var korrupt"! "Ronaldo hadde flis i tåa"! Eller noe annet bullshit som var funnet opp i ren panikk, fordi den allerede ferdigskrevne artikkelen om hvordan et håpløst AaFK ble banket er ubrukelig.

Våkn opp folkens.
Ikke første, og neppe siste gang dette skjer.:(

aafklover

Legg inn av aafklover » man okt 17, 2005 00:56:47

Start får ikke medgang uten motgang!:)
Dette gjelder alle lag!

das Kapital

Legg inn av das Kapital » man okt 17, 2005 20:42:22

Kunne ikke ha vært mer enig i det Enrico25 skriver.

Bruker vanligvis ikke energi på usaklig journalistikk, men denne gang kunne jeg ikke dy meg. Måtte bare sende mannen en e-post, der jeg kort og godt ga ham æren for det største fotballjournalistiske makkverk jeg noensinne har sett.

Og da innledet jeg selvfølgelig med: La det ikke være noen tvil.

Makan til tulling.

Hareid

Legg inn av Hareid » man okt 17, 2005 21:24:07

Sæther og resten av møkkajournalistene i både VG & Dagbladet.
Det bare føyer seg i rekka av uendelig mykje grusomt dårlig journalistik fra bygda i øst.
dei forlanga pindø penga mæ for svineriet....!

Guru

Legg inn av Guru » man okt 17, 2005 22:05:02

Bruker vanligvis ikke energi på usaklig journalistikk, men denne gang kunne jeg ikke dy meg. Måtte bare sende mannen en e-post, der jeg kort og godt ga ham æren for det største fotballjournalistiske makkverk jeg noensinne har sett.

Det hadde vore artig å sjå kva du skreiv, dK. Og eventuelt kva Sæther svarer om han i det heile tatt gidd å forsvare seg.

Hikkas

Legg inn av Hikkas » man okt 17, 2005 22:23:43

Gjorde det samme sjæl og gratulerte han med århundrets teiteste "kommentar".Fikk faktisk svar; gikk på at ga all mulig kredit til AaFK, men han ville fokusere hvordan dommeren kan påvirke en kamp.
Seff. ikke enig med han fortsatt men respekt! for at han svarte.

enrico25

Legg inn av enrico25 » tir okt 18, 2005 01:09:18

Sendte akkurat denne mailen til godeste Sæther:

Jeg har ikke for vane å skrive inn i raseri, eller i en uforurettet tilstand etter reportasjer eller kommentarer når det gjelder ting som opptar meg. Men, etter din kommentar om kampen mellom start-aafk i søndagsdagbladet satt jeg igjen med en en følelse av at jeg ikke hadde lest det jeg leste. Jeg leste kommentaren flere ganger igår, og har også lest den to ganger idag, og er fortsatt i villrede, men også provosert.
Først og fremst vil jeg si at fotball er subjektivt, og målet mitt er aldri at andre skal oppleve fotball slik jeg gjør det. Likefullt er jeg opptatt av at engasjementet rundt fotballen er det viktigste av alt, og den dagen jeg ikke er engasjert lenger kan jeg finne meg noe annet å bedrive tiden med.
Så til saken. Etter å ha lest innlegget ditt igår satt jeg igjen med mange spørsmåltegn.
Aller mest reagerer jeg på din mer enn dulgte hentydning til at dommer Moen har et så godt forhold til Ivar Morten Normark at han i de to kampene han har dømt Aafk har sørget for at Aafk vant. Selvom du gjemmer dette bak at at hvis man er sørlendig med sans for... Jeg ser ikke poenget i å skrive dette, da det etter min mening ikke har noe journalistisk poeng å skrive det hvis man ikke ønsker å få frem at det er et poeng å ta med i vurderingen av innsatsen til dommer Moen. Jeg ble på Moen vegne ganske provosert, og tankene gikk til Anders Frisk som også fikk sin integritet dratt i tvil. Jeg regner ikke med at dette er din intensjon, og vet heller ikke om Moen opplever det slik. Jeg håper iallefall ikke det.
En annen ting er valget ditt i tidspunkt i å gå ut å kommentere dommerfeil. Vi som er glad i fotball vet at dette er en del av spillet. Dommeravgjørelser kan avgjøre kamper, og noen ganger i favør, andre ganger i disfavør av det laget man holder med. Så kan man alltid diskutere om det er en del av sjarmen med fotball eller om det beste ville være videodømming. For min del er dette en del av sjarmen, og jeg må ærlig innrømme at jeg etter forsmedelige Aafk-nederlag har forbannet innsatsen til de svartkledde. Vanligvis går dette fort over, og et slikt fokus har aldri tjent noe. Derimot er det da bedre å fokusere på hva Aafk kan gjøre bedre neste gang. I en tippeligakamp for ikke alt for alt for lenge siden fikk Aafk annulert et legitimt mål på overtid mot en nedrykksrival som fratok oss tre poeng. Ingen riksaviser fant verdt å fokusere lenge på det. Er det slik at en alvorlig feil er greitt, men to er en for mye? Eller er det slik at som du skriver to feil er for mye hvis man har sans for den sportslige utvikling Start representerer? Skal feil derfor godtas mot lag som ikke representerer denne utviklingen, som ikke er medias nye kjæledegger? Du skriver at du vanligvis ikke kommenterer dommerfeil, men at du gjorde et unntak. Blir det lettere å forstå hvorfor du gjorde dette unntaket når man også leser kommentaren din i dag hvor beundringen din for Start enda tydeligere kommer til syne?
Vi kan selvsagt diskutere i det uendelige om hvorvidt holding bør få forekomme eller ikke. Etter min mening er det for mye holding, og det blåses for sjelden. Poenget er at det av og til blåses, og Marius Johnsen burde vite at det er en risiko å holde.
Når det gjelder det røde kortet skriver du at det var meningsløst uansett hvordan man staver regelen om å ødelegge en klar målsjanse. En regel er en regel, og dommerne skal overholde dem. I dette må de utvise skjønn, og umiddelbart ser det ikke ut som noe annet enn en soleklar felling og at Lasse Olsen var i skåringsposisjon var uten tvil. Moen må ta avgjørelsen på brøkdelen av et sekund, og kan ikke som oss se det i reprise flere ganger. For min egen del er jeg fremdeles i tvil om det var riktig med rødt kort. Det er en dobbel straff som jeg synes er urettferdig. Om regelverket er riktig er en annen sak. Likevel er regelverket slik, og Moen kan ikke finne på andre regler bare fordi det er Start, fordi det er gullkamp, fordi han etter kampen muligens får se på video at den første straffen er feil. Moen må bestemme seg, og gjorde det.
Jeg reagerer også på at du ikke i større grad fokuserer på det drama denne kampen var rent spillemessig og underholdningsmessig. Det var spill som bølget fram og tilbake, Start kom tilbake med å ligge under med to mål i spill 10 mot 11. Aafk mistet seieren på overtid, helt til en siste krampetrekning og kraftanstrengelse bidro til et sololøp fra egen 16 meter til motstanders dødlinje til å slå ballen ut til det avgjørende målet.
Hva med å fokusere på det flotte målene? Davids kamp mot Goliat? Det faktum at Start ikke så ut som noe seriemester i siste halvdel av første omgang uansett røde kort eller ikke? Det er nok av sportslige ting å kommentere. Dommerfeil skjer hver runde, og det er ikke mer verdt å kommentere nå fordi Start er i gullkamp enn i runde en når alle er det.
Mitt inntrykk er at du også utviste like dårlig skjønn som du beskylder dommer Moen for når du valgte å vinkle kommentaren din slik du gjorde, ikke minst når dette etter min mening er med på å ta vekk fokus fra prestasjonene til spillerne. De to linjene du skriver om dette er etter mitt syn for dårlig.
Så får vi håpe at du kan utvise bedre skjønn en annen gang. Dommer Moen innrømmet at han muligens gjorde feil, men det er vel for mye forlangt at du kan vurdere din egen prestasjon på samme måte.

Det kunne være artig å høre ditt syn på mine synspunkt.

Alexan

Legg inn av Alexan » tir okt 18, 2005 01:23:00

Kun en ting å si, godt skrevet. For du svar må du legge det ut på forumet !

lotte-lise

Legg inn av lotte-lise » tir okt 18, 2005 01:23:14

Å herregud! Jeg håper virkelig han svarer på den mailen der! :P

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tir okt 18, 2005 01:49:49

Glimrende skrevet, hold oss oppdatert på tilbakemeldingene!

Arcturus

Legg inn av Arcturus » tir okt 18, 2005 03:04:09

Helt enig i alt du skriver, enrico25. I tillegg er det bra formulert, og du holder deg saklig. Han burde faktisk forsøke å fokusere på det sportslige i kampen. Hva er det med Oslo-journalistene som ikke kan få hodet ut av ræva og innse at Norges 5. største publikumslag er kommet for å bli? (og den eneste grunnen til at vi ikke er høyere opp på lista er at stadion er for liten..)
Hvis du får svar på denne mailen, håper jeg du legger den ut her.
Jeg forventer at journalisten beklager utsganene om dommeren, og aller helst en stor artikkel om hvor sykt bra moral og arbeidsvilje AaFK-gutta viste i den kampen.

faani

Legg inn av faani » tir okt 18, 2005 13:11:06

Å herregud! Jeg håper virkelig han svarer på den mailen der! :P

Sæther er svar skyldig. Spørs om han tør svare.

das Kapital

Legg inn av das Kapital » tir okt 18, 2005 14:13:12

For å gjengi min mail til Esten O. Sæther:

Start slipper inn fem mål, og du peker på dommeren.

La det ikke være noen tvil: Din kommentar i går er det største fotballjournalistiske makkverk jeg noensinne har sett.

Beklager, men det blir vanskelig å ta deg seriøst etter dette.

Og for de som ikke har lest makkverket, så åpnet Sæther med de samme ordene: La det ikke være noen tvil: Det var dommer Svein Oddvar Moens to avgjørende feil som stoppet Start.

Hele kommentaren finner du her:

http://www.dagbladet.no/sport/2005/10/16/446512.html

Har for øvrig ikke fått noe svar...

Binge

Legg inn av Binge » tir okt 18, 2005 15:05:19

til alle som er i tvil om Sæther bare later som, eller om han virkelig er totalt blottet for journalistisk integritet, les denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/sport/2005/04/18/429120.html

"Kommentar Gi dommerjævlene en pause, VIF!"

"Slapp av, gi alle de [u] innbilte[/u] dommerjævlene en pause og se i ro og fred på hva som skal til for å få laget tilbake på nivået fra i fjor høst."

"Til sammen gir det mer moro på Ullevaal enn å rope etter dommerjævler som ikke finnes."

Binge

Legg inn av Binge » tir okt 18, 2005 15:23:48

Her er en annen, fritt sitert fra:
http://www.dagbladet.no/sport/2005/05/07/431087.html

"JEG ER blant de få som ikke klarer å bli opphisset av rekken med tilsynelatende feildømming i årets Tippeliga. Det kommer sikkert av at jeg ser fotball på det nivået uten å ha noen spesiell favoritt.

tillegg ser jeg ganske dårlig. I hvert fall såpass uklart at jeg måtte bruke TV-bildene i pauserommet på Ullevaal på torsdag for å skjønne at VIF-spiss Bernt Hulsker ikke skulle hatt det straffesparket som dommer Johnny Ditlefsen forærte ham.

DOMMER DITLEFSEN gjorde altså en feil i farta, men for meg er han verken en dommerjævel, en VIF-lakei eller en tulling av den grunn. Han er fortsatt en erfaren, flink fotballdommer som gjennomgående leverte en bra prestasjon i en ganske lettdømt Tippeliga-kamp.

Den ene feilen lever han bra med, og det gjør egentlig Aalesund også:

- Vi må jobbe med det vi kan gjøre noe med. Så får dommerne jobbe med det de kan gjøre noe med, sa Aalesund-trener Ivar Morten Normark etter kampen.

Det er det mest presise som er sagt om dommersaken i år.

Dømming der og da hører til fotballens sanne uforutsigbare vesen, og skal i hvert fall beskyttes. Dette er en tilfeldig idrett der også dommernes tilfeldige feil blåser over skyldige og uskyldige.

Folk som ønsker denne tilfeldigheten vekk, ønsker egentlig ikke levende fotball med den menneskelige faktoren.

De får heller bruke tida på dataspill."

Binge

Legg inn av Binge » tir okt 18, 2005 15:26:23

Så lenge laget heter Aalesund og ikke Start er feildømming et ikke-tema for den godeste Sæther:

"LA GÅ AT de fikk hjelp av dommer Johnny Ditlefsen til å komme raskt inn i kampen på 0- 1. Holdingen av Bernt Hulsker var ingen straffe, fordi VIF-spissen selv hoppet feil inn i duellen. Men ellers kommer VIF til å hjelpe seg selv."

http://www.dagbladet.no/sport/2005/05/06/430969.html

jonepost

Legg inn av jonepost » tir okt 18, 2005 15:49:46

Strålande, Binge!

Her dokumenterar du jo ein utruleg inkonsekvens hjå Sæther! Det er faktisk noko av det mest vannvittige eg har sett!

Eg håper nokon kan syne fram dette for "journalisten" med dei konsistente meiningane.

Guru

Legg inn av Guru » tir okt 18, 2005 16:36:57

Veldig, veldig, veldig bra, Binge.

Du burde søke jobb som gravende journalist i Dagbladet. Regner med du har sendt dette til godeste Esten? Sjå om han sjølv ser imkonsekvensen og er mann nok til å innrømme det. Du kan gjerne tipse gutta i Sumpen og. Kanskje dei syns det er artig lesing. Dei likte tydeligvis ikkje EstenO-kommentaren dei heller.

tkp4145

Legg inn av tkp4145 » tir okt 18, 2005 16:37:48

Strålande, Binge!

Her dokumenterar du jo ein utruleg inkonsekvens hjå Sæther! Det er faktisk noko av det mest vannvittige eg har sett!

At "Osloavisene" snur kappa etter vinden er i seg sjølv ikkje noko nytt. Men større mangel på journalistisk integritet enn det Sæther syner oss her er det ikkje så ofte vi ser i norske papirmedium.

Han fekk kanskje sympati hjå nokre skuffa sjeler på Sørlandet. Men sakte men sikkert riv dei bort grunnlaget for sin eigen eksistens, lesarane.

Det er på høg tid at VG og Dagbladet får betale merverdiavgift av bladsalet sitt.

Svar