Moderator: Arcturus

Svar
urban

Hvilken spillestil skal AaFK ha de neste årene?

Legg inn av urban » tir des 06, 2005 10:15:31

Endelig ser det ut som trenerspørsmålet er løst og en viktig brikke er på plass.

Vårt utgangspunkt er nå:

Hjemmebane med kunstgress
Trener med mye Rosenborgfilosofi
15 mill i spillerpool

Men hvordan bør AaFKs spillestil være de neste årene. Skal vi bygge oppl aget rundt en teknisk og av og til litt omstendelig Kaos på midtbanen eller skal det slås langt og høyt mot Langemann? Eller begge deler?

Vi må ha en spillestil som både bringer oss opp i eliten på første forsøk, men som også gjør at vi denne gangen biter oss fast i øverste disivsjon. Alle gode ting er tre.

Jeg tror svaret ligger i teknikk og hurtighet, og en arbeidskapasitet a la Start på midtbanen. Så får Aarøy heller være en joker vi kan kaste innpå de siste 15 minuttene dersom vi trenger mål på slutten. Eller kan også han bli teknisk, hurtig og arbeidsom?

Kaffekongen

Legg inn av Kaffekongen » tir des 06, 2005 10:24:34

All taktikk som innebærer Langemann bør kuttes ut, på tide å få noen som vet hvor målet står på topp, ilag med Lasse. Aarøy er god å ha hvis vi må forsvare en ledelse, som mot Lillestrøm hjemme da han eide Kippe i luftduellene. Ellers ser jeg liten nytte av å ha han fast i start 11.

Jeg og tror at spillertyper som Olsen, Austnes, Fjørtoft, Holm er det klubben må satse på i framtiden, ihvertfall offensivt.

Defensivt bør vi ha 4 panzer gutter, ala Bahoken.

urban

Legg inn av urban » tir des 06, 2005 10:34:48

Diskusjonen om spillestil henger jo klart sammen med hvilke spillere vi ønsker å kjøpe. Winsnes har vært linket til Perry, men blir det da for mange "mygger" på midtbanen?

Videre blir spillestilen viktig for valg av spisstype(r). Oliver Occean er i mitt hode den type spiss vi trenger, men en slik etablert spiller koster i Norge nærmere 10 mill. Må vi utenfor EU for å finne han eller har vi unge, lokale talenter som kan utvikles (neppe).

Spissproblemet er det vanskeligste å løse og derfor bør mesteparten av spillerpoolen øremerkes til en skikkelig goalgetter. Men igjen - hvordan skal vi egentlig spille?

X-prod

Legg inn av X-prod » tir des 06, 2005 10:36:51

Hadde vært gøy om Perry hadde klart å lokke Aleksander Ødegård nedover til oss... Tenk for ett angrep vi ville fått med Lasse og Alex på topp .... *syk tanke*
Winsnes er en god spiller - men vi har akkurat samme type spiller i Kaos fra før - Winsnes spillte jo ikke sammens med Kaos i Bajen omtrent - når den ene spillte satt den andre på benken osv ....

AaFK11

Legg inn av AaFK11 » tir des 06, 2005 10:37:08

Defensivt bør vi ha 4 panzer gutter, ala Bahoken.

Åsså Steen og Halli

Boxer

Legg inn av Boxer » tir des 06, 2005 11:03:20

Eller kan også han bli teknisk, hurtig og arbeidsom?

Jepp, særlig. Årets setning, he-he :D

Forøvrig håper jeg Perry kan dra med seg positive elementer fra Rosenborgs angrepsspill, med raske overganger, kantspillere som kommer til dørlinja og kan legge 30-graders pasninger inn i feltet. Og ikke minst, rikelig med folk i feltet som vet at pasningene kommer og er klar til å score.
Et klart definert angrepsmønster er noe av det jeg har savnet hos Normark, og har store forventninger til Perry på det området.

Venter i spenning :)

urban

Legg inn av urban » tir des 06, 2005 11:19:30

Passer Oliveira egentlig inn i vårt fremtidige spillemønster eller er spisskompetanse på dødball egenskaper vi må kjøpe i løpet av vinteren? Taler for Winsnes?

Eller har noen i dagens stall det som skal til - med diverse doser egentrening fremover?

Greit å ha syv - åtte mål på frispark per sesong. Det kan være forskjellen på opprykk og kvalik til neste år og nedrykk og ståplass i 2007...

Gjerde

Legg inn av Gjerde » tir des 06, 2005 12:04:59

og kan legge 30-graders pasninger inn i feltet.

Ej for min del lika dei best mellom 44 og 46 grader... men men det e berre mej da... :D

Men altså, en "RBK" stil utelukka no absolutt ikkje Aarøy, snarare tvert i mot! Huske på at det va RBK som i si tid henta han "204" til Lerkendal..

Med et angrepsmønster der Ålesund kjøm rundt på kant vil han Tor Hogne bruke sin spisskompetanse i lufta i mykje mykje større grad enn i dag.

Det e ei generell missforståing i Ålesund og omegn at han Tor Hogne sin kompetanse ligg i oppspelsfasen, det e berre bull, han he ikkje spenst eller styrke til det,. Aarøy e konge i lufta på innlegg fra kant, pluss att han he et brukbart tungt skudd som han bruka alt for sjelden.

Det som derimot e et faktum e at han trond Fredriksen e en mykje større akilleshæl for Ålesund enn nokken andre! Springe rundt (som regel springe han feil også) å kjefta på dommern, skal vinne duella på utspel (som han tape), skal slå passninga framover, (som regel til nermaste motstander og han skyt pina mej aldri (og det e det einaste han e god til!!)

Brukeravatar
DAGGAD

Legg inn av DAGGAD » tir des 06, 2005 12:17:35

Det e ei generell misforståing i Ålesund og omegn at han Tor Hogne sin kompetanse ligg i oppspelsfasen, det e berre bull, han he ikkje spenst eller styrke til det,. Aarøy e konge i lufta på innlegg fra kant, pluss att han he et brukbart tungt skudd som han bruka alt for sjelden.

Helt, helt riktig !!

Guru

Legg inn av Guru » tir des 06, 2005 12:49:26

Det e ei generell misforståing i Ålesund og omegn at han Tor Hogne sin kompetanse ligg i oppspelsfasen, det e berre bull, han he ikkje spenst eller styrke til det,. Aarøy e konge i lufta på innlegg fra kant, pluss att han he et brukbart tungt skudd som han bruka alt for sjelden.

Mykje rett i det. Han klarer ofte å plassere ballen godt når han får innlegg framfor mål. I luftdueller mot motspelarane kjem han ofte til kort. Ein situasjon eg husker godt er frå bortekampen mot Lørenskog i 2002. Ballen inn frå sida - trur det var corner eller frispark på hjørnet. Hogne bøyer fram overkroppen, og kjem dermed langt langt vekk frå der ein skulle tru han var. Ingen forsvararar forventa dette, og dermed fekk vi eitt av dei 4 måla våre for dagen.
Hogne er ein spelar med betydelige sterke sider. Og betydelige svake. Om vi klarer å utnytte dei sterke - og samtidig får han til å bli endå bedre på dei - kan han vere ein nyttig mann på eit høgare nivå enn 1.divisjon.

Det som derimot e et faktum e at han trond Fredriksen e en mykje større akilleshæl for Ålesund enn nokken andre!

På ei tremannsmidtbane er det naturlige valget Fjørtoft-Fredriksen-Holm.

Men vi har og eit par andre alternativ på defensiv midtbane som kan fungere.
Tollås-Holm-Fjørtoft
Fjørtoft-Bahoken-Holm

Eventuelt kan det vere at det dukker opp endå fleire alternativ.

Julenissen

Legg inn av Julenissen » tir des 06, 2005 13:24:11

Jeg husker den gode gamle taktikken til Aafk fra Myra. Komme rundt på kantene for å skyte innlegg i hodet på Langemann. Målet var slik jeg så det og få mest mulig fart på kula slik at Aarøy ikke fikk tid til å flytte seg, samt å unngå at motstanderens forsvarere fikk tid til å hoppe.

Nå er ikke Aarøy [i] så[/i] dårlig teknisk, det er vel mer et spørsmål om hurtighet, både toppfart og akselerasjon. Må vel si meg enig med den godeste Guru i at Aarøy har betydelige sterke og svake sider, og effektiviteten hans er helt avhengig av at han blir brukt på riktig måte.

urban

Legg inn av urban » tir des 06, 2005 15:47:07

Skal vi gjøre CL til en like fryktet arena som Kråmyra var, må vi spille hurtig, teknisk fotball. I tillegg til teknikkere på midten trenger vi offensive sidebacker. Bahoken har vel potensiale, men vi trenger sårt en offensiv venstreback og dublering på høyresiden. Har vi lokale emner?

Og med bedre kantspill og større hurtighet - hvem skal putte ballen i mål gang på gang? En eller to klassespisser bør stå øverst på handlelista, så får Langemann bevise at han kan ta et par lange steg i sin utvikling og forsvare plassen sin. Ingenting hadde vært bedre enn det, men det gjenstår å se...

Kenn_a

Legg inn av Kenn_a » tir des 06, 2005 20:01:14

4-3-3

AaFK-spissen

Legg inn av AaFK-spissen » tir des 06, 2005 20:18:21

4-4-2, OG MED DETTE LAGET;

BROWN

BAHOKEN WERNI STEEN GUDMUNDSSON

HOLM FJØRTOFT FREDRIKSEN AUSTNES

OLSEN AARØY/TOLLÅS

Dette kan bli et slagkraftig lag, med dagens stall. Forutsetter noen nye navn før sesongen starter, men dette er nok laget i første treningskamp hvis ingen nye er ankommet.

Men hvor blir det av Oliveira?? Han er GULL verdt med sine dødballer, håper bare noen i ledelsen (evt sponsorene) ser dette.

Vi vinner Adecco'n med god margin, for vi har nok 1. div's BESTE trener......

Alltid optimist.................

Howard

Legg inn av Howard » tir des 06, 2005 22:49:18

4--3-1-2!!!!!

urban

Legg inn av urban » ons des 07, 2005 10:30:57

4-3-3

4--3-1-2!!!!!

Synes det er spennende med vurderinger om hvilke spillere vi trenger for å ha en første-11er som er sterk nok.

Jeg heller til 4-4-1-1, og føler vi trenger en offensiv venstreback og både ny spydspiss (opprett tango 2006 og bruk mesteparten av midlene her) og en ny hengende spiss. Spydspissen finner vi neppe i Norge - de andre finnes blant de "unge og fremadstormende".

Alexan

Legg inn av Alexan » ons des 07, 2005 10:44:23

Taler for Winsnes?

Winsnes er på det nærmeste klar for Aalborg i følge sportsredaksjonen i P4 !

Synsern

Legg inn av Synsern » ons des 07, 2005 14:53:52

Det er ikke ofte det diskuteres fotball på dette forumet, desto mer gledelig at denne tråden ennå ikke har sklidd ut i tant og fjas.

Men det som undrer meg når debatten går rundt sterke/svake sider ved spillerstall, lagkompoisjoner etc. er at mange åpenbart mener AaFK har en god midtbanefirer (4-4-2) med Holm-Kaos-Trond-Austnes, event. midtbanetreer (4-3-3) med Kaos-Trond-Holm, eventuellt andre kombinasjoner der disse 4 spillerne i stor grad går igjen.

Min påstand er at midtbanen, samme hvordan den komponeres utifra eksisterende spillerstall, er lagets svakeste lagdel. Ikke nødvendigvis fordi spillerne hver for seg ikke er gode nok, men fordi de samlet sett ikke utgjør en komplementær enhet.

Hovedproblemer er at AaFK har et totalt fravær av målfarlige midtbanespillere. I årets sesong scoret de 4 spillerne nevnt ovenfor tilsammen 3 mål (Holm 2 og Trond 1) på tilsammen 71 spilte kamper (5135 spilte minutter). Og hva nesten værre er; de kom ikke til særlig flere store sjanser heller.

Noe av dette kan selvsagt forklares med lagets spillestil, eller snarere mangel på sådan i den offensive samhandlingen. Men uansett er det ingen av disse (med et visst unntak av Holm) som i særlig grad er dyktige til å komme seg i scoringsposisjon. Det være seg enten det er innlegg fra kant, returer i feltet eller bakromsløp. Dette fordi både Kaos, Trond og Austnes liker best å få ballen på fot, kontra å få på løp i rom.

Med en slik posession-mditbane kan muligens AaFK være gode nok til å spille ut de fleste lagene i 1.divisjon, men i TL nytter det defintivt ikke. Det er årets sesong er soleklart bevis for, og typisk nok tok AaFK flest poeng i starten og slutten av sesongen, da de droppet det tempodrepende posession-spillet på midtenbanen.

LSK-supporter

Legg inn av LSK-supporter » ons des 07, 2005 14:58:33

Det lønner seg uansett i lengden å score flere mål enn motstanderne, og minst ett mål mer. Dette slår meget sjelden feil.

Tuttifrutti

Legg inn av Tuttifrutti » ons des 07, 2005 15:00:51

Går for Tufte formasjonen - 4-0.6 formasjon, funker som f*** ;)

LSK-supporter

Legg inn av LSK-supporter » ons des 07, 2005 15:08:05

Tufte, det er vel Hødd?

urban

Legg inn av urban » ons des 07, 2005 16:43:23

Hovedproblemer er at AaFK har et totalt fravær av målfarlige midtbanespillere. I årets sesong scoret de 4 spillerne nevnt ovenfor tilsammen 3 mål (Holm 2 og Trond 1) på tilsammen 71 spilte kamper (5135 spilte minutter). Og hva nesten værre er; de kom ikke til særlig flere store sjanser heller.

Jeg er helt enig i dette, men tror at grunnen i like stor grad er manglende plan og drilling. I tillegg hadde ikke Kaos det nødvendige grunnlaget, og Austnes var mye skadet. Med en klar filosofi fra Perry tror jeg eksisterende midtbane har individuelle egenskaper til å kunne utgjøre en sterk enhet. Men det er trenerens oppgave å beskrive totalen. Dette syntes jeg ikke var IMN sterke side.

Ellers tror jeg vi får en utvikling med adskillig større løpsstyrke fremover. Landslagets valg av spillertyper som Duracell-kaniner vil prege kampene i årene som kommer. Så vi må antagelig både ha løpsstyrke, teknikk og kreativitet - i tillegg til et fastspikret handlingsmønster, blant annet med deler av midtbanen "på løp". Jeg tror Perry er i stand til å skape dette med dagens midtbanespillere - kanskje med en Duracell-kanin i tillegg. Men kondisjon er vel relativt enkelt å tilegne seg for alle og enhver bare en vil nok!

Synsern

Legg inn av Synsern » tor des 08, 2005 11:30:58

Jeg er helt enig i dette, men tror at grunnen i like stor grad er manglende plan og drilling. (........) Dette syntes jeg ikke var IMN sterke side.

Ellers tror jeg vi får en utvikling med adskillig større løpsstyrke fremover. Landslagets valg av spillertyper som Duracell-kaniner vil prege kampene i årene som kommer. Så vi må antagelig både ha løpsstyrke, teknikk og kreativitet - i tillegg til et fastspikret handlingsmønster, blant annet med deler av midtbanen "på løp". Jeg tror Perry er i stand til å skape dette med dagens midtbanespillere - kanskje med en Duracell-kanin i tillegg. Men kondisjon er vel relativt enkelt å tilegne seg for alle og enhver bare en vil nok!

At IMN ikke prioriterte drilling og struktur av et offensivt spillemønster kan vel alle enes om.

Og at den moderne moderne midtbanespiller i enda større vil bli løpsmaskiner kombinert med god teknikk er jeg også helt enig i.
Å tillegne seg god kondisjon er for så vidt ikke det vanskeligste (dog ikke enkelt). Men skal man kunne utnytte kondisjonen i fotballsammenheng, må spillerne ha denne type fotballferdighet; altså kombinasjonen av bevegelse, løpskapasitet og teknikk.

Jeg tipper at vi om få år er den tradisjonelle "nr.10", alstå playmakeren som skal styre spillet, like avlegs som den gode gamle senter-halfen.

Mitt poeng er at jeg ikke tror AaFK pr.dato har (mange nok) slike midtbanespillere. Typisk nok scoret AaFK svært få mål på gode overganger i årets sesong. Rett og slett fordi midtbanespillerne og for så vidt også backene i altfor liten grad evnet å komme etter når laget vant ballen i gunstige posisjoner. Stort sett endte det med at ballen ble slått opp til Lasse event Aarøy og så kom resten luntende etter.
Tronds 5-4 mål mot Start er dog et lysende unntak.

urban

Legg inn av urban » tor des 08, 2005 12:57:16

Mitt poeng er at jeg ikke tror AaFK pr.dato har (mange nok) slike midtbanespillere. Typisk nok scoret AaFK svært få mål på gode overganger i årets sesong. Rett og slett fordi midtbanespillerne og for så vidt også backene i altfor liten grad evnet å komme etter når laget vant ballen i gunstige posisjoner. Stort sett endte det med at ballen ble slått opp til Lasse event Aarøy og så kom resten luntende etter.

Jeg tror vi er "rørende" enige, og håper Perry trekker i trådene slik at vi får mange "5-4-mål" i sesongene som kommer. Forslag til Duracell-kaniner med teknikk?

Og hvilke spisstyper bør vi ha med hissigere sidebacker og målfarlige midtbanespillere?

Gjerde

Legg inn av Gjerde » tor des 08, 2005 14:42:52

Herlig med en intelektuell spillestil-debatt...

Tru AaFK også ,uansett system, treng en kar på midtbana som vinn mykje duella både i lufta og på bakken. hadde ikkje skada om han i ny og ne hadde slått nokke 70meters passninga med millimeterpresisjon til han lasse i bakrom :D

Men for all del, pri 1 e en kanon venstreback og en spiss, min kandidat er Christian Kalvenes frå Brann, rett mann til rett pris forutsatt han e fysisk skikka til å halde sej skadefri over lengre tid...

Spissplassen e verre gitt! Aleksander Ødegård e en personlig favoritt, men frykta han bli for dyr...
En anna ej he sansen for e Christian Ystås frå Brann (Utlånt til Sogndal i år) og Magnus Powell frå LSK, Dessuten høyre ej at han Clayton Zane ikkje spela førstelagsfotball akkurat ned i Belgia, kanskje han kunne vør verdt å kikke på?

urban

Legg inn av urban » fre des 09, 2005 00:06:38

og Magnus Powell frå LSK, Dessuten høyre ej at han Clayton Zane ikkje spela førstelagsfotball akkurat ned i Belgia, kanskje han kunne vør verdt å kikke på?

Jeg tror beskrivelsen av spisstypen er korrekt. Vi trenger en stor, sterk spiss som klinker til på alle måter inne i boksen. Med en offensiv venstreback og Bahoken-løp som på 5-4 mot Start - i tillegg til en midtbane som er mer offensiv i hodet og dirigert av en Kaos i form - blir vi ikke lette å slå.

Og så gøy det blir å se på. Håper Perry sitter med samme tanker og et smil om munnen!

Julenissen

Legg inn av Julenissen » fre des 09, 2005 01:04:04

. Forslag til Duracell-kaniner med teknikk?

Pimpin' my man, Jone Samuelsen. Jeg tror han har potensiale til å bli en slik type midtbanespiller. Vil tro han er overmoden for klubbskifte etter benkesliting i VIking.

Julenissen

Legg inn av Julenissen » fre des 09, 2005 04:33:02

At IMN ikke prioriterte drilling og struktur av et offensivt spillemønster kan vel alle enes om.

Og at den moderne moderne midtbanespiller i enda større vil bli løpsmaskiner kombinert med god teknikk er jeg også helt enig i.
Å tillegne seg god kondisjon er for så vidt ikke det vanskeligste (dog ikke enkelt). Men skal man kunne utnytte kondisjonen i fotballsammenheng, må spillerne ha denne type fotballferdighet; altså kombinasjonen av bevegelse, løpskapasitet og teknikk.

Jeg tipper at vi om få år er den tradisjonelle "nr.10", alstå playmakeren som skal styre spillet, like avlegs som den gode gamle senter-halfen.

Tronds 5-4 mål mot Start er dog et lysende unntak.

Det som er litt interessant i denne sammenhengen, er at spillere som Hæstad blant andre, nettopp mangler den gjennombruddshissigheten som kjennetegnet en spiller som Øyvind Leonhardsen for eksempel. Kunsten "å gå på løp" virker for meg å være en døende kunstform i norsk fotball. Sant nok, det er mange spillere som løper voldsomt mye, men det er særlig i det defensive arbeidet. Et lag som VIF har basert spillet på en kynisk defensiv trygghet og satser på at enkeltspillere med gode individuelle ferdigheter, skal avgjøre kampene.

Det er faktisk de lagene som har et offensivt spillemønster som har hatt de største tilbakestegene i norsk fotball de seneste årene, paradoksalt nok. Start er et hederlig unntak selvfølgelig, men lag som RBK, Bodø/Glimt og Odd, er alle lag som har hatt et fast offensivt spillemønster i flere år, med fast definerte roller. Derimot har lag som VIF, Viking og Lyn det til felles at de satser på forsvar i første rekke, og vinner på dette fremfor et eget offensivt spill.

Det skuffer meg gang på gang når jeg ser norske landskamper der det ikke er en eneste norsk spiller på løp inn i bakrom.

Men jeg er helt enig i at Hansen bør drille inn et tydelig offensivt spillemønster. Og det er helt avgjørende at man har typer som er i stand til å gå på løp, for det er nettopp det som har vært helt fraværende hos RBK de siste sesongene ( i tillegg til mange andre ting), for ellers blir mønsteret voldsomt enkelt å gjennomskue, noe RBK har fått erfare.

urban

Legg inn av urban » lør des 10, 2005 14:54:02

Jeg synes diskusjonen om Oliveira blir litt snever og bør diskuteres i en litt større sammenheng, som for eksempel tråden "Hvilken spillestil skal Aafk ha de neste årene".

Jeg er selvfølgelig helt enig at det er gull verdt å ha en spiller som kan score 5 - 10 mål gjennom sesongen på frispark fra "farlig" posisjon. Frisparkspesialisten bør imidlertid ha andre egenskaper som passer inn i totalen for laget, og jeg er ikke sikker på at Oliveira er den riktige å bygge opp midtbanen rundt. Jeg tror det er en vel så god løsning å lete etter/trene opp en ny frisparkspesialist, som kan ta viktigere spillemessige oppgavere enn det jeg synes Ollie gjør.

Ved å la Oliveira gå, åpner vi også for en ny spiller utenfor EU. Dette er viktig, da jeg tror det er der vi må lete for å finne vår "Oliver Occean", en spisstype vi sårt trenger for å putte de årlige 10 - 20 målene en spydspiss bør lage. Det er minst like vikitg som frispark-målene.

Synes dette innspillet passer godt her også.

urban

Legg inn av urban » man des 12, 2005 19:40:40

Håper vi kan være litt flinkere under Perry til å sette et fast spillemønster og ikke drive å variere alt etter motstander.

Sett i lys av styrkene til Aafk, dvs veldig god keeper og veldig god offensiv midtbane spiller Adin og KAOS bør vi kanskje tenke litt alternativt.

Hva med 3-5-2 system
Bahoken-Werni-Halli
Austnes-Holm-Kaos-Fredriksen-Olsen
Tollås-Årøy
I dette systemet med Holm og Fredriksen med klare defensive oppgaver. Da ville vi klare å holde trykket oppe mye mer.

Alternativt 4-2-3-1
Bahoken-Werni-Halli-Melis
Holm-Fredirksen
Austnes-Kaos-Olsen
Årøy
Dette systemet ville gi en veldig god defensiv trygghet og samtidig vil en kunne definere Bahokens og Melis rolle som mer offensive enn det som er vanlig. Med raske folk som Austnes og Olsen vil en derfor ha backene mye høyere oppe i banen og de slipper å springe så vanvittig dersom de skal bidra med offensivt trykk.

Med Kaos på laget tror jeg ikke Aafk passer til å spille 4-4-2 som de tradisjonelt har behersket best.

Svar